رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

به دلیل بیکاری افراد حاضرند جانشان را هم به خطر بیندازند/ پلاسکو تلنگر بود/ بعد حادثه دوباره به دیدار وزیر رفتم

کدخبر: 2084500

خدادی با بیان اینکه به دلیل شرایط بد بازار کار بعضا افراد برای بدست آوردن نانشان جانشان را هم به خطر می‌اندازند اظهار داشت:‌ بعضی‌ها هستند که می‌دانند محل کار از استحکام لازم برخوردار نیست ولی به امید اینکه ان‌شاء‌الله اتفاقی نمی‌افتد می‌روند کار می‌کند تا نان در بیاورند و زندگیشان را اداره کند.

سلمان خدادای رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص اقدامات مجلس در رابطه با حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: براساس دستور ریاست محترم مجلس سه کمیسیون‌ اجتماعی، عمران و بهداشت مجلس که این حادثه به حوزه‌های فعالیت‌شان می‌شود ماموریت پیدا کردیم به شکل تخصص موضوع را پیگیری کنیم.

خدادای با اشاره به اینکه در موضوع پیگیری حادثه پلاسکو برخی از مسائل در ابتدا مورد توجه بود اظهار داشت:‌ موضوع عملکردها،‌ علت حادثه، پیگیری وضعیت و خدمت‌رسانی به کسبه از موضوعاتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله در خصوص علت و مقصر حادثه پلاسکو دولت و سازمان‌های نظارتی پیگیری خواهند کرد اظهار داشت: آن چیزی که مربوط به کمیسیون ما است و پیگیری شده وضعیت کارگران و کارگاه‌های تولیدی بیمه شده و بیمه نشده این ساختمان است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: تبعات اجتماعی که از باب عدم اسکان ساکنان ساختمان ممکن است اتفاق بیفتد و همچنین موضوع پیدا کردن محل برای اسکان و کمک به کارگرانی که بیکار شده‌ای که بیمه داشته‌اند یا بیمه آنها ثبت نشده مورد پیگیری و بررسی کمیسیون اجتماعی بوده است که در این خصوص دوبار با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی جلسه‌ای را داشتیم و قرار شد کارگرانی که بیمه بودند و از کار بیکار شدند حتما شامل بسته‌های حمایتی بیکاری قرار بگیرند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته برخی از کارگران ساختمان بیمه نیستند و از نظر قانون کار نیاز به شکایت از کارفرمیان و تشکیل پرونده و بازرسی محل و غیره است که فعلا این امکانات وجود ندارد و حتی برخی از کارگران به خاطر مشکل بیکاری که در جامعه حاکم است حاضر به شکایت نیستند؛ از طرفی برخی بسیاری از آنها هم اول سال نامه‌ای به مالکین می‌دهند که من به حقوق خود رسیده‌ام و مجبور می‌شوند تاریخ آخر سال در آن بزنند.

خدادای با اشاره به معضلات حوزه کار در کشور اظهار داشت: نه از باب قهری بلکه از باب حمایتی با رئیس اتحادیه پوشاک و همینطور با کارفرمایان و حتی وزیر جلسه‌ای داشتم تا وزارت کار یک بسته حمایتی برای اینها داشته باشد و صحبت‌های اولیه شده تا در ساختمان مجاوری که آنجاست اسکان پیدا کنند تا دم عید لطمه‌ای به حرفه آنها در خصوص توزیع یا تولید پوشاک وارد نشود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک یکشنبه مجلس در خصوص حادثه پلاسکو اظهار داشت: این جلسه مشترک توسط کمیسیون اجتماعی و کمیسیون عمران با حضور همه دستگاه‌هایی که به ذهن ما می‌آمد که می‌توانند موثر باشند برگزار شد که گزارشی را از روند کار از جمله علل آتش‌سوزی و ادامه کار دادند و همینطور همان روز بازدید محلی به همراه تعدادی از نمایندگان کمیسیون اجتماعی و کمیسیون عمران از محل حادثه انجام شد که بعد از آن تصمیمات گرفته شد شنبه یا یکشنبه هفته آینده روسای سه کمیسیون اجتماعی، عمران و بهداشت هماهنگی‌هایی را برای ادامه کار داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی با ابرازی امیدواری نسبت به اینکه در یک یا دو هفته آینده گزارش نظارتی در خصوص اقداماتی که انجام شده برای صحن مجلس آماده شود تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز آوار برداری در محل تمام نشده لازم است کار به پایان برسد، تعداد شهدا و خسارات مشخص شود تا بتوانیم نظر قطعی بدهیم که ان‌شاء الله در آینده در مورد آن اقدام خواهیم کرد.

خدادای در ادامه با بیان اینکه شخصا دوبار به دیدار وزیر کار رفته‌ام و معاونین وزیر هم به جلسه مشترک مجلس آمده بودند در پاسخ به سوالی در خصوص مسئولیت وزارت کار در حادثه ساختمان با توجه به ماده 105 قانون کار که مسئولیت بازرسی و پلمپ کارگاه‌های تولیدی را این وزارت دانسته بود اظهار داشت: ماده 105 می‌گوید که کارگاه‌هایی که مجوز دارند را وزارت کار باید نظارت و کنترل کند تا با اخطار از حوادث پیشگیری کند اما عمده کارگاه‌هایی که در این ساختمان بوده دارای مجوز نبوده‌اند و مربوط به شهرداری بوده‌اند تا براساس ماده 55 قانون شهرداری از نظر استحکامات موضوع را پیگیری می‌کردند.

وی در ادامه با تاکید براینکه نباید در مورد موضوع ساختمان پلاسکو شهرداری را هم مذمت کرد اظهار داشت: واقعیت این است که در جامعه ما مشکلات به تنهایی قابل کنترل و حل نیست مثلا در مورد ساختمان علاءالدین هم که الان تشخیص داده شده مانند ساختمان پلاسکو شرایط بدی دارد اگر بخواهند آنجا را ببندد 2000 نفر بیکار می‌شوند و همین کسبه‌ و افرادی که در این ساختمان هستند شروع به اعتراض می‌کنند.

خدادای با بیان اینکه به دلیل شرایط بد بازار کار بعضا افراد بدست آوردن نانشان جانشان را هم به خطر می‌اندازند اظهار داشت:‌ بعضی‌ها هستند که می‌دانند محل کار از استحکام لازم برخوردار نیست ولی به امید اینکه ان‌شاء‌الله اتفاقی نمی‌افتد می‌روند کار می‌کند تا نان در بیاورند و زندگیشان را اداره کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی با تاکید براینکه اینجا یک موضع فرابخشی مطرح است اظهار داشت:‌ علاوه بر شهرداری، وزارت کار و بیمه باید مسائل مختلف امنیتی، سیاسی و اجتماعی را مورد توجه قرار داد و باید همه دست به دست هم بدهند و یک تصمیم ملی را اتخاذ کنند.

وی با تاکید براینکه اینگونه مسائل به شکلی نیست که وزرات کار و شهرداری به تنهایی بتواند آن را حل کنند اظهار داشت: بعد از این موضوع باید پیگیری شود که معلوم شود هرکدام از شهرداری، وزارت کار، مالکین سرقفلی‌دارن یا دیگر بخش‌ها چه مقدار مقصر هستند و اینها موضوعاتی است که باید بعدا بر روی آنها بررسی شود.

خدادای با اشاره به اینکه قرار است وزیر کشور و شهردار تهران در صحن علنی به نمایندگان گزارش دهند گفت: اگر وزیر کشور یا شهردار هم بیایند فقط می‌خواهند یک گزارش بدهند که به دردی نخواهد خورد به جای این مسئولین باید بیایند در کمیسیون‌ها مجلس تا تصمیم گرفته شود که چه باید کرد تا اینگونه اتفاقات دیگر تکرار نشود و الا در صحن مجلس 290 نفر از نمایندگان می‌نشینند، وزیر می‌آید یا شهردار محترم نیم ساعت گزارش می‌دهد که چه شده است و می‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه ما واقعا باید بر سرمان بزنیم که توان مهار مشکلات را نداریم اظهار داشت: اینکه علل حادثه چیست و مقصر آن کیست بحث‌های بعدی است الان همه باید دست به دست هم بدهیم تا در جهت مقابله توانمند شویم.

رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان با بیان اینکه اتفاق پلاسکو نشان می‌دهد که در زمینه تجهیزات ضعف داریم اظهار داشت: اکنون باید دولت و شهرداری و همه کمک کنند تا تجهیزات و امکانات بخرند که اگر خدا ناکرده دوباره اینگونه اتفاقات افتاد پیشگیری کنیم؛ این اتفاقی است که در جاهای دیگر دنیا هم به وجود می‌آید اما پیشگیری می‌کنند و یا آن را مهار کرده سریع جمعش کنند؛ این اتفاقات باید تلنگری برای ما باشد تا پیشگیری و درمان کنیم.

ارسال نظر: