رستم قاسمی:

تکنوکرات‌ها با تفکر لیبرالی اقتصاد ایران را به این روز انداختند/ چه کسی شرمنده لشکر بیکار جوانان است؟

کدخبر: 2089663

وزیر سابق نفت ایران با اشاره به اینکه تکنو‌کرات‌ها با تفکر لیبرالی اقتصاد کشور را به این روز انداختند، گفت: اینکه برخی از مسؤولان هم‌زمان به دنبال تجارت و کار دولتی باشند باهم جور درنمی‌آید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: رستم قاسمی امشب در جمع تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان فارس با اشاره به بحران اقتصادی کشور اظهار داشت: با این ‌همه منابع خدادادی در کشور، در شأن مردم ما نیست که این‌گونه زندگی کرده و این‌ همه جوان بیکار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه 78 درصد مردم، معتقد به وجود مشکلات اقتصادی در کشور هستند، گفت: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که حتی اقتصاد‌ دانان نیز می‌دانند که کشور دچار بحران است که یکی از عوامل این بحران، واردات بی‌رویه است.

وزیر سابق نفت ادامه داد: در کشوری که دانشجویش به دلیل ترس از بیکاری نمی‌خواهد فارغ‌التحصیل شده و سربازش به دلیل همان دریافتی اندکی که دارد، نمی‌خواهد پایان خدمت بگیرد، مشخص است که وضعیت مناسبی حاکم نیست و این شرایط در شأن و منزلت مردم ایران نمی‌باشد.

قاسمی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران پس از انقلاب به دست تکنوکرات‌ها با تفکر لیبرالی بوده است، اظهار داشت: متأسفانه پس از انقلاب اقتصاد ایران در دست افراد انقلابی نبوده است، چراکه انقلابی‌ها باید در میدان دفاع مقدس از کشور دفاع می‌کردند و همین خلأ اقتصاد را به دست لیبرال‌ها داد که ریشه بسیاری از مشکلات امروز و تبعیض و بی‌عدالتی‌ها در این مسئله نهفته است.

وی با عنوان اینکه نمی‌شود عده‌ای هم‌زمان به دنبال تجارت بوده و مسؤولیت دولتی نیز داشته باشند، تصریح کرد: امروز مگر در این کشور قحط‌الرجال است که تنها باید یک خانواده امور کشور را به دست‌ گیرند و فقط جایشان عوض شود؟ و یا اینکه مگر نخبه در این مملکت کم داریم که شخصی باید چندین دوره وزیر باشد؟ که بی‌گمان یکی از آفات بزرگ کشور همین انحصاری کردن پست و مقام‌ها است.

وزیر سابق نفت افزود: امروز آقایان می‌گویند که دولت تعهدات خود را به مردم انجام داده است، اگر این‌گونه است پس چرا هنوز مردم نیازمند به یارانه 45 هزارتومانی هستند؟ چه کسی باید شرمنده این لشکر بیکار جوانان تحصیل‌کرده باشد؟ که به نظر می‌رسد با شرایط فعلی و ناکارآمدی موجود و سیاسی‌کاری کردن تمام مسائل، بهبود وضعیت کشور غیرممکن است.

قاسمی همچنین گفت: مشکل اقتصادی و فقر مردم با منسوب کردن گذشته و آینده مملکت به عذاب الهی حل نخواهد شد و کسانی که معتقدند تحریم‌ها لغو شده اشتباه می‌کنند چراکه اگر این‌گونه بود، این وضعیت نابسامان اقتصادی را شاهد نبودیم.

وزیر سابق نفت واردات بی‌رویه به کشور را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات معرفی کرد و گفت: در دوره تحریم‌ها که خارجی‌ها نیز حاضر به همکاری نبودند و کشور را ترک کردند، پیشرفت متوسطه 5/1 درصدی را در صنعت نفت داشتیم به‌طوری‌که با همتی که در پالایشگاه‌سازی به وجود آمد خودمان بنزین تولید کردیم، درحالی‌که آقایان می‌گفتند چه نیازی به تولید بنزین است وقتی‌که می‌توانیم نفت بفروشیم و بنزین وارد کنیم.

وی تکیه‌بر توان داخلی و اعتماد به متخصصان کشور را راه نجات از بحران اقتصادی مملکت عنوان کرد و اظهار داشت: ما نیاز به دولتی داریم که با تفکر انقلابی عدالت اجتماعی را در کشور ایجاد کند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره شایعه دکل گمشده نفتی نیز گفت: یکی از افتخارات ما باوجود تحریم‌های صنایع نفتی و پتروشیمی این بود که 20 دستگاه دکل حفاری را توسط شرکت‌های ایرانی به کار گرفتیم درصورتی‌که در 50 سال گذشته یک دکل حفاری در مملکت نداشتیم و آن دکلی که به‌ دروغ در رسانه‌ها شایعه گم‌شدن آن مطرح شد توسط یکی از صندوق‌ها خریداری‌ شده بود که به دلیل پرداخت نشدن پول آن و تخلف واسطه‌ها این دکل تحویل داده نشد و برخی رسانه‌ها این موضوع را سیاسی کردند.

وزیر سابق نفت در پاسخ به پرسش دیگری درباره ارتباط بابک زنجانی با وزارت نفت و خرید و فروش نفتی وی خاطرنشان کرد: زمانی که در تحریم‌ها نفت ایران به‌صورت(ال سی) که سندی بین‌المللی برای تجارت است به فروش می‌رسید ما مجبور بودیم شرکت‌هایی خصوصی را در خارج از کشور تأسیس کنیم تا نفت را از این طریق به فروش برسانیم چراکه از طریق دولت امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: بابک زنجانی در آن شرایط نفت را می‌خرید و زمانی که باید(ال سی) خود را پرداخت می‌کرد، این کار را نکرده و می‌رود بانک را می‌خرد! و وقتی بانک را می‌خرد دیگر(ال سی) را نیز پرداخت نمی‌کند که ما در همان زمان وی را ممنوع‌الخروج کرده و به دادگاه معرفی کردیم و در این پرونده هیچ مسؤول نفتی فساد نکرده است.

ارسال نظر: