نوبخت در نشست خبری:

هنوز تصمیم نهایی درباره گزینه دولت در انتخابات گرفته نشده/ جهانگیری شخصیتی برجسته و مدیری تواناست

کدخبر: 2096004

سخنگوی دولت در خصوص گزینه نهایی دولت برای ریاست جمهوری دوازدهم و زمزمه های احتمال کناره‌گیری روحانی به نفع جهانگیری طبق نظرسنجی‌ها تصریح کرد: هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد باقر نوبخت در ابتدای نشست خبری هفتگی خود در تشریح عملکرد اقتصادی دولت یازدهم به محل تامین اعتبار ایجاد این میزان فرصت شغلی اشاره و تصریح کرد: بخشی از این اعتبار از محل تملک دارایی های سرمایه ای و تخصیص حدود سخنگوی دولت 100 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی تامین خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به تعهد دولت در زمینه اجرای قانون ششم توسعه کشور گفت: باید سالانه 955 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که تا پایان برنامه ششم نرخ بیکاری کشور تک رقمی شود.

وی افزود: بخش دیگر از طریق افزایش تسهیلات بانکی از 120 هزار میلیارد تومان به 190 هزار میلیارد تومان است.

نوبخت تامین منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی 195 هزار و 500 میلیارد تومانی را دیگر روش تامین اعتبار مورد نیاز این بخش خواند و گفت: استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است ، پس اگر کسی می خواهد از منابع مالی خارجی استفاده کند نگوییم چشمش به بیرون است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: چشم دولت به بیرون نیست بلکه به دستان کارگران خودمان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: گام نخست همسان سازی حقوق بازنشستگان برداشته شده که دولت در فروردین ماه به آن اقدام کرد.

نوبخت افزود: این افزایش به شکلی انجام شد که گروه های پایین تر شغلی نسبت به سایر گروه ها امتیاز بیشتری دریافت کردند اما به شیوه ای که نابرابری بین گروه های متفاوت ایجاد نشود.

وی ادامه داد: یعنی گروه های شغلی 1 و 2 ، 2785 امتیاز افزایش حقوق داشتند و گروه شغلی 20، 700 امتیاز افزایش حقوق دارد.

سخنگوی دولت همچنین از افزایش 4 /3 درصدی یارانه مستمری افراد کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: بر اساس فرمول تعیین شده مستمری این افراد از به طور متوسط 71 هزار تومان به 240 هزار تومان افزایش یافت.

وی خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: از کسانی که حرف از افزایش 2 یا 3 برابری یارانه ها می کنند بپرسید؛ آیا منظور شما یارانه افراد کم درآمد تحت پوشش است با همه افراد کشور؟

نوبخت ادامه داد: اگر منظور این بزرگواران همه افراد کشور است که با قاطعیت و مستند به گزارش دیوان محاسبات کشور می گویم که در شرایط فعلی کشور افزایش یارانه تمام افراد کشور امکان پذیر نیست.

سخنگوی دولت همچنین از پرداخت کامل پاداش بازنشستگی معلمان تا هفته معلم خبر داد و گفت: کل اعتبار این پرداخت از سوی خزانه کشور به وزارت آموزش و پرورش داده شده که بخشی از آن پرداخت شده و بقیه پرداخت ها نیز تا آخر هفته معلم پرداخت خواهد شد.

هنوز تصمیم نهایی درباره گزینه دولت در انتخابات گرفته نشده است

سخنگوی دولت در خصوص گزینه نهایی دولت برای ریاست جمهوری دوازدهم و زمزمه های احتمال کناره گیری روحانی به نفع جهانگیری طبق نظرسنجی ها تصریح کرد: هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

محمد باقر نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی خود افزود: آقای جهانگیری حضور دارند و برنامه های دولت دوازدهم - به ریاست ان شاءالله مورد تایید مردم آقای روحانی- و همچنین عملکرد گذشته دولت را بیان خواهند کرد لذا وی از جایگاه فعلی شان در مناظره برخوردار خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: کاندیدای واحد همه جریانات اصلاحات و اعتدال آقای حسن روحانی است.

وی اسحاق جهانگیری را شخصیتی برجسته و مدیری توانا خواند و افزود: هیچ کدام از جریانات سیاسی اصلاح طلبی و اعتدالی این شخصیت ممتاز و ارزشمند را به عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح نکردند چرا که کاندیدای نهایی آقای روحانی است.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به کشف کالای قاچاق از منزل یکی از مسئولان دولتی، گفت: اطلاعات ما نیز در همین حد است، لذا با توجه به اینکه هم اکنون این موضوع در قوه قضائیه مطرح است ، انتظار داریم این قوه قاطعانه به این مسئله رسیدگی و در این باره اطلاع رسانی کند.

وی افزود: دولت قطعا از هر گونه شفافیت در این زمینه استقبال خواهد کرد.

فیلتر شدن تلگرام صوتی از طرف دولت نبوده است

سخنگوی دولت گفت: واکنش وزیر ارتباطات در خصوص فیلتر شدن تلگرام صوتی نظر رسمی دولت بوده و این اقدام از طرف دولت صورت نگرفته است.

محمد باقر نوبخت افزود: رئیس جمهور نیز در این خصوص نظرات خود را بیان کرد و برخی انتقاد کردند که چرا در این زمینه تند صحبت شده است.

سخنگوی دولت درباره اظهارات کاندیداهای مختلف درباره دولت گفت: اقدامات صورت گرفته در سه سال و نیمی که دولت بر سر کار بوده مال نظام جمهوری اسلامی است و ما مجاز نیستیم که چهره نظام را نامقبول نشان دهیم.

وی ادامه داد: در زمینه وضعیت موجود باید تامل کرد، درست است که وضعیت موجود ایده آل ما نیست ولی سیاه هم نیست.

وی گفت: اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم باید ببینیم که از سال 92 تا الان چه اقداماتی صورت گرفته است.

وی افزود: در سال 92 رشد اقتصادی منفی بوده و در حال حاضر این رقم مثبت شده است. و همچنین تورم بالای 40 درصد سال 92 در حال حاضر تک رقمی شده است.

نوبخت گفت: دولت خدمات ارزشمندی را انجام داده ولی کار زیادی هم باقی مانده که امیدواریم در آینده انجام شود.

افزایش یارانه ها از نظر کارشناسی قابل تحقق نیست

سخنگوی دولت گفت: افزایش میزان یارانه ها که در وعده های انتخاباتی ارائه می شود از نظر کارشناسی قابل تحقق نیست.

محمد باقر نوبخت افزود: از طرف شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی 36 هزار و 400 میلیارد تومان منابع در اختیار سازمان هدف مندی برای پرداخت یارانه 45 هزار تومانی قرار می گیرد که اگر قرار باشد یارانه 250 هزار تومانی شود این رقم ( 36 هزار و 400 میلیارد تومان) باید حدودا شش برابر شود.

وی ادامه داد: رقم 36 هزار و 400 میلیارد تومان در حال حاضر پاسخ یارانه موجود را نمی دهد و بقیه آن از خزانه تامین می شود.

نوبخت گفت: همه کسانی که این اعداد و ارقام را می بینند باید بدانند که منابع تامین این یارانه از کجا تامین می شود و اگر قرار است این یارانه افزایش پیدا کند منبع آن کجاست و این اقدام به چه قیمتی انجام می شود.

نوبخت در باره اعتراضات دیروز کارگران در همایش روز کارگر گفت: اعتراضات دیروز نشان دهنده فضای باز و آزاد برای اظهار نظر انتقادات کارگران بود.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه در برنامه دیروز حضور داشتند و شکوه و عظمت آن را مشاهده کردند ودر این بین اگر جمعیتی انتقادات و انتظاراتی داشته باشند و اعلام کنند نشان دهنده فضای آزادی برای اظهار انتقادات است.

وی افزود: آزادی بیان برای اعتراض کارگران وجود دارد و امیداریم زندگی آنها تامین شود.

از امکانات دولتی در تبلیغات استفاده نمی کنیم

سخنگوی دولت گفت: مراجع نظارتی بر نحوه تبلیغات انتخاباتی نظارت دارند و به هیچ وجه از امکانات دولتی برای تبلیغات استفاده نمی شود.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: یکی از دوستان که قرار بود رئیس ستاد انتخابات شود از دولت استعفا داد تا به هیچ وجه از امکانات دولتی استفاده نشود.

وی ادامه داد ما مقیدیم قانون را اجرا کنیم و هر کس تخلف کند حتما با او برخورد خواهد شد.

پرداخت 13 هزار و 250 میلیارد تومان بدهی دولت به بانکها

سخنگوی دولت گفت: دولت در افزایش توان بانکها برای ارائه تسهیلات، هزار و 250 میلیارد تومان بدهی خود را به بانکها پرداخت کرد.

محمد باقر نوبخت در ادامه نشست خبری گفت: دولت علاوه بر پرداخت بدهی خود به بانکها 29 هزار میلیارد تومان سرمایه بانکها را اضافه کرد تا صورت های مالی بانکها بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: با بهبود صورت های مالی بانکهای ایرانی قدرت تسهیلات دهی شان افزایش پیدا کرده و با شرایط بهتری می توانند با بانکهای خارجی کار کنند.

نوبخت گفت: کل بدهی دولت به سیستم بانکی 42 هزار میلیارد تومان بوده اما با سودهایی که بانکها اعمال می کنند این میزان هر سال افزایش پیدا می کند.

وی درباره برخورد با موسسات غیر مجاز گفت: بانک مرکزی بسیار قاطع با بانکهایی که صورت های مالی مناسبی نداشته اند برخورد کرده و در جهت اصلاح نظام بانکی اقدامات زیادی انجام داده است.

وی درباره تسهیلات گران قیمت بانکها گفت: متاسفانه سرمایه بانکها کم است و همچنین تسهیلاتی که بانکها ارائه داده اند هنوز برنگشته بنابراین تسهیلات ارائه شده به مردم از طرف بانکها گران قیمت است.

نوبخت افزود: دولت در جهت افزایش توانایی بانکها اقدامات ذکر شده را انجام داده است.

رابطه ایران و روسیه با فرصت های قابل قبول برای هر دو طرف است

سخنگوی دولت گفت: آنچه در رابطه ایران و روسیه در حال شکل گیری است مشخص بوده و با فرصت های قابل قبول برای هر دو طرف است.

محمد باقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: رابطه راهبردی و راهبری خود با روسیه را در حال حاضر نمی توانیم به رابطه تاریخی ایران و روسیه تعمیم دهیم.

نوبخت گفت: در حافظه تاریخی نقطه تاریکی از رابطه ایران و روسیه وجود دارد و ما به گذشتگان خود در این خصوص انتقاد داریم اما آنچه در حال شکل گیری است مشخص است و با فرصت های قابل قبول برای هر دو طرف می باشد.

وی گفت: بازار بزرگ روسیه در حال حاضر در اختیار ماست و در منطقه آزاد غرب محصولات گلخانه ای که کشت می شود مستقیم به بازارهای روسیه می رود.

وی افزود: بخشی از بازار روسیه در اختیار محصولات لبنی ایران است.

مسکن مهر تا پایان دولت تکمیل می شود

سخنگوی دولت گفت: بخش قابل توجهی از مسکن مهر در این دولت تکمیل و تحویل خانه وارها شده است و دولت برای کمک به خانه وارها اقدامات مختلفی انجام داده است.

وی ادامه داد: در سال 95 ، هزار میلیارد تومان از طرف دولت به مسکن مهر ارائه شد که 800 میلیارد به وزارت نیرو و 200 میلیارد آن به صورت یارانه به این مسکن ارائه شد.

وی ادامه داد: در بخش دیگر وام و تسهیلات مسکن مهر را افزایش دادیم.

نوبخت گفت: علاوه بر تکمیل مسکن مهر در پایان دولت برنامه های دیگری چون مسکن حمایتی ، مسکن اجتماعی و مسکن روستایی را برای خانواده هایی که به مسکن نیاز دارند در دستور کار داریم.

نوبخت با بیان اینکه بازار مسکن بازار پرجاذبه ای برای سرمایه گذاری نیست گفت: قیمت تمام شده مسکن بالاست و در بازار راکد کنونی به فروش نمی رود به همین دلیل سیاست ما تامین مسکن مصرف گراست.

وی افزود: در حال حاضر قیمت مسکن سوداگرانه نیست و این مسکن صرفا برای کسانی است که به آن نیاز دارند.

قانون کار بازنگری می شود

سخنگوی دولت گفت: قانون کار که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است قرار است باز پس گرفته شده و بعد از مشورت با کارگران قانون جدیدی ارائه شود.

محمد باقر نوبخت درجمع خبرنگاران افزود: امیدواریم در قانون جدید که با مشورت خود کارگران قرار است نوشته شود بهبود بهتر شرایط محیط کار و امنیت شغلی کارگران رعایت شده و حقوق کارگران و کارفرماها رعایت شود.

وی ادامه داد: امیدواریم یک قانون کار متعادل باشد و شرایط مناسب برای 955 هزار فرصت شغلی فراهم شود.

وی در خصوص قراردادهای موقت کاری گفت: قانون کار، قراردادهای موقت را به رسمیت شناخته و خواست همکاران ما در وزارت کار این است که اصلاحاتی برای امنیت شغلی کارگران انجام شود.

نوبخت در خصوص بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت : این بدهی باید به سازمان حسابرسی رفته و تایید شود و تا الان 60 تا 70 درصد رقم اعلام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی تایید نشده است.

وی ادامه داد: دولت بدهی های خود را می تواند از محل فروش و انتشار اوراق مشارکت پرداخت کند.

از ظرفیت های توافق نامه برجام برای حفظ حقوق خود استفاده می کنیم

نوبخت گفت: برجام قراردادی است بین ما و شش دولت خارجی که همه موظفیم آن را اجرا کنیم و هر کس بخواهد از این توافقنامه سرباز بزند کمیته ای تشکیل شده و بررسی می شود.

وی ادامه داد: اگر از سوی آمریکا این اتفاق بیافتد حتما از ظرفیت های توافق نامه استفاده می شود و از هیچ یک از حقوقی که برای ایران متصور است کوتاه نمی آئیم.

وی درباره حادثه منا گفت: عربستان درباره حادثه منا به جمع بندی نرسیده و این موضوع هنوز در حال بررسی است.

وی درباره سقوط جرثقیل در عربستان گفت: دولت عربستان به جان باختگان این حادثه مبالغی را خواهد پرداخت.

باید سالانه 765 هزار فرصت شغلی ایجاد شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه «به طور معمول سالیانه 514 هزار نفر می توانند شغل بیابند»، گفت: براساس قانون در طول سال های برنامه ششم توسعه سالانه 765 هزار نفر باید وارد بازار کار شوند.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری امروز خود تصریح کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه در طول سال های این برنامه سالانه 765 هزار نفر باید وارد بازار کار شوند، اما براساس روال بلندمدت گذشته به طور معمول سالیانه 514 هزار نفر می توانند شغل بیابند.

وی افزود: در نتیجه 251 هزار نفر هر سال به جمعیت بیکاران کشور افزوده می شود که طبق برنامه ششم توسعه با ایجاد سالیانه 955 هزار فرصت شغلی می توانیم 765 هزار نفر از متقاضیان کار را پاسخگو باشیم و همچنین مقدار بیشتری از تعداد بیکارانی را که سالیانه به جمعیت بیکاران کشور اضافه می شود نیز کاهش دهیم و بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم.

نوبخت درخصوص نحوه تأمین منابع مورد نیاز برای ایجاد سالیانه 955 هزار فرصت شغلی ، خاطرنشان کرد: در سال 95 عملاً 334 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفت که در سال 96 نیازمند جذب و مصرف 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم تا فرصت شغلی مورد نظر ایجاد شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت در تلاش است تا ظرفیت ایجاد فرصت شغلی را دو برابر کند اما این به معنای آن نیست که دولت نخواهد این کار را انجام دهد بلکه به توان کشور بستگی دارد.

وی همچنین گفت: رئیس جمهور برنامه 100 روزه ای دارد که نشان می دهد در همان 100 روز اول تصدی گری دولت دوازدهم چه اقداماتی انجام خواهد شد، چه اقداماتی نیز به ثمر خواهد نشست و چه کارهایی هم آغاز خواهد شد که این اقدامات در قالب 14 سرفصل در آینده منتشر خواهد شد.

نوبخت در قیاس نرخ ایجاد اشتغال در دولت یازدهم و دولت های پیشین تصریح کرد: طبق گزارش های رسمی کشور در سال 84 تعداد کل شاغلان کشور 20 میلیون و 618 هزار نفر بود که در سال 91 این تعداد به 20 میلیون و 628 هزار نفر رسیده بود.

وی ادامه داد: هم اکنون تعداد شاغلان کل کشور 22 میلیون و 588 هزار نفر است که در برخی از فصل ها نیز ما بیش از 700 هزار شغل در سال ایجاد کرده ایم.

نوبخت قول ایجاد رقمی بالاتر از این میزان فرصت شغلی را با توجه به شرایط فعلی دخل و خرج کشور امکان پذیر ندانست و تصریح کرد: وعده ایجاد رقمی بالاتر از سالانه 955 هزار فرصت شغلی قابل تأمل و تعمق است.

گزارش دولت در زمینه آسیبهای اجتماعی تهیه شده است

سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری جلسات بررسی آسیب های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری گفت: گزارش دولت در زمینه بررسی آسیب های اجتماعی تهیه شده و در اولین فرصت به محضر مقام معظم رهبری ارایه خواهد شد.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری امروز خود و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته می شود برگزاری جلسات 6 ماهه یکبار بررسی آسیب های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری به درخواست دولت به تعویق افتاده است، تصریح کرد: هر 6 ماه یک بار دولت توفیق دارد تا در جلسات بررسی آسیب های اجتماعی که مقام معظم رهبری اداره آن را بر عهده دارند، حضور یابد.

وی گفت: از آبان سال 95 تا اردیبهشت سال 96 تقسیم کاری میان همه دستگاه های مربوطه صورت گرفته بود و براساس وظیفه همگی گزارشی از چگونگی اجرای ماموریت های خود در این باره آماده کرده اند که سازمان برنامه و بودجه نیز از جمله آنهاست.

نوبخت افزود: ما در این فاصله 6 ماهه بیش از 2 هزار و 700 میلیارد تومان به حوزه آسیب های اجتماعی اختصاص داده ایم که بخشی از آن صرف حاشیه شهر مشهد شده است.

وی گفت: گزارش سازمان برنامه و بودجه در این باره آماده است که از 7 دستگاه در این حوزه پشتیبانی مالی شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: گزارش سازمان برنامه و بودجه نیز مانند گزارش سایر دستگاه ها آماده است و منتظریم تا در اولین فرصت این گزارش را خدمت مقام معظم رهبری ارایه دهیم.

نوبخت همچنین درخصوص استخدام نیروهای انسانی جدید در دستگاه های دولتی گفت: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری به ازای خروج هر 3 نفر از دستگاه دولتی 1 نفر می تواند جذب شود.

وی با بیان اینکه تعداد نیروی انسانی رسمی دولت درحال کاهش است، افزود: این رویه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است تا ساختاری چابک و مناسب برای دولت به همراه داشته باشد.

نوبخت گفت: استخدام های سالیانه به تناسب میزان خروجی و نیاز دستگاه ها به نیروی انسانی صورت می گیرد چنانچه در سال های گذشته حدود 35هزار نفر استخدام جدید انجام شده است.

وی همچنین درخصوص موضع گیری اخیر گروه حماس نیز گفت: این موضع نشان از نوعی تغییر رویکرد است که امیدواریم در رویکرد جدید حقوق مسلم مردم فلسطین پایمال نشود.

سخنگوی دولت گفت: طبق هماهنگی های بعمل آمده موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در این باره از سوی وزارت امورخارجه بیان خواهد شد.

آمار رسمی دولت را فقط مرکز آمار منتشر می کند

سخنگوی دولت درخصوص ارایه آمار و ارقام متفاوت از منابع مختلف گفت: آمار رسمی دولت را فقط مرکز آمار کشور اعلام می کند.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران تصریح کرد: هر دستگاهی بر اساس مبانی خود اقدام به تهیه گزارش و ارایه آمار می کند که منعی ندارد اما مسئولیت آن با خود دستگاه است لذا آنچه که دولت مسئولیت آن را می پذیرد آمارهای مربوط به مرکز آمار ایران است.

وی همچنین درخصوص گزارش سازمان بازرسی درباره استخدام هایی در متروی تهران و لزوم نظارت دولت در این زمینه نیز گفت: نظارت بر عملکرد در قانون بین دستگاه های مختلف تقسیم شده است لذا از نظر حسن انجام و اجرای قانون ، قوه قضاییه مسئولیت اصلی را برعهده دارد که از طریق سازمان بازرسی کل کشور صورت می پذیرد.

نوبخت افزود: در این زمینه سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، سازمان حسابرسی و وزارت اطلاعات نیز وظایف نظارتی دارند و به همین دلیل شورای دستگاه های نظارتی ایجاد شد تا با هماهنگی یکدیگر عمل کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه ممکن است این موضوع به یکی از کاندیداها برخورد داشته باشد لذا ضمن احترام به همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که همگی را انسان های باشخصیت و علاقه مند به خدمت به نظام می دانم در این زمینه سازمان بازرسی در جایگاه نظارت بر حسن اجرای قانون، وظیفه اصلی داشت که گزارشی نیز در این باره ارایه کرده اند اما نظارت دولت از طریق وزارت اطلاعات یا سازمان برنامه و بودجه صورت می گیرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما بر دستگاه هایی که بودجه آنها را پرداخت می کنیم، نظارت داریم لذا نمی توانیم بر سازمان هایی که بودجه ای خارج از بودجه عمومی دارند، نظارت داشته باشیم.

نوبخت همچنین درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه با حضور حدود 19 میلیون گردشگر در عمر دولت یازدهم اشتغال ایجاد نشده است گفت: اینکه بگوییم با افزایش گردشگر شغلی ایجاد نشده گزاره غلطی است چراکه به استناد مرکز آمار 7،2 درصد رشد کشور بوده است.

وی ادامه داد: این رشد در بخش های مختلفی است که یکی از آنها صنعت، دیگری کشاورزی و بخش دیگر هم خدمات است که صنعت گردشگری، هتلداری و رستوران ها یکی از زیرفصل های همین بخش خدمات است و مشخص می کند در این زمینه چه میزان رشد وجود داشته لذا اینکه برخی می گویند گردشگری سهمی در افزایش اشتغال نداشته نادرست است.

ارسال نظر: