صفار هرندی در نشست جامعه اسلامی مدیران ایران:

دنبال کنندگان بایگانی کردن تفکر امام، وارثان نگاه "تسلیم" هستند/ با نگاه دنیابین فکر می‌کردند با برجام گشایش حاصل می‌شود

کدخبر: 2099269

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که دنبال بایگانی کردن حضرت امام و به موزه سپردن اندیشه‌های ایشان هستند به دنبال همان نگرشی هستند که در دوره حضور امام فکر می‌کردند اداره جامعه ایرانی فقط با باج دادن میسر است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سی و سومین نشست جامعه اسلامی مدیران ایران که عصر امروز سه شنبه برگزار شد، درباره "مکتب امام با نگاه به آینده" اظهار داشت: بحث مکتب امام اگرچه چند سال پیش به دلایلی تبدیل به بحث روز شده بود، اما با گذشت زمان کهنه نمی‌شود و ضرورت طرح آن همواره احساس می‌شود.

صفار هرندی با تاکید بر اینکه از شناخت راه امام و مکتب امام مستغنی نیستیم، افزود: احتمال تحریف مکتب امام متصور هست، کما اینکه این روزها شاهد این موضوع هستیم، از این رو مقام معظم رهبری سه شاخص را درباره مکتب امام مطرح کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شاخص معنویت در مکتب امام بیان داشت: امام از معنویتی سخن گفت که عین دین و این دین عین شریعت محمدی بود، پیوند بین دین و دنیا در این تعریف پذیرفته شده است و از نظر امام دین و فقه دستورالعمل زندگی است، لذا این نگاه معنوی پاسخی به دلهای تشنه بشریت بود.

وی ادامه داد: اخلاق و دین از یکدیگر متاثر است، اساتید بزرگ اخلاق اسلامی معتقدند باید حلال و حرام خداوند را محترم شمرد و از گناه و مکروهات پرهیز کرد و در اینصورت می توان مراتب اخلاق و عرفان را طی کرد که البته کار آسانی نیست.

صفار هرندی تصریح کرد: بنابراین حضرت امام ما را به چنین معنویتی دعوت کردند و این فقه جواهری ارجاع به فقه ممدوحی بود که نسل به نسل منتقل شده بود، لذا امام معتقد بود احکام در زمانهای مختلف متفاوت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حکم ثانوی هم حکم خداوند محسوب می‌شود افزود: متاسفانه برخی برداشت شان این بود، وقتی می‌شود حکم خدا را زمین گذاشت پس دین داری را سخت نکنید درحالی که باری به هر جهت نمی توان با دین مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه نگرش به این دنیا و آخرت به یکدیگر پیوسته است اما برخی با نگاه سکولاری و این دو نوع نگاه را جدا میکنند، خاطرنشان کرد: مرحوم بازرگان در سالهای آخر عمر خود گفت اسلام و انبیای الهی ماموریتی برای این دنیا نداشتند و فقط می خواستند ما را به آخرت ارجاع دهند در حالی که طبق نگاه قرآنی، دنیا مزرعه آخرت است. لذا هنر امام این بود این مساله مهم را به جامعه منتقل کند.

صفار هرندی خاطرنشان کرد: معنایی که امام از معرفت واقعی می گوید طوری است که حتی افرادی هم که هیچ نسبتی با این مسائل نداشتند را راهی جبهه می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام مصداق اتم تقوی فردی و جمعی بود، اظهار داشت: امام وقتی می بینند کسی مثل بنی صدر به دنبال سو استفاده از موقعیت حاج احمد آقاست بازی بنی صدر را به هم میزنند، از سوی دیگر به امام خبر دادند حسین خمینی فرزند زاده ایشان شلوغ کرده و اوضاع را به هم ریخته است که امام فرمود او را دستگیر کرده و به تهران بیاورید و گفتند اگر دست به اسلحه برد او را بزنید، این ناشی از تقوی امام بود در حالی که خیلی این تقوی را نداشتند و بخاطر فرزندان خود سقوط کردند.

وی با بیان اینکه برخی به منکرات دوستان خود اعتقاد دارند و حتی در جلسات خود گفتند سران فتنه با لجاجت و حماقت رفتار کردند اما حاضر نشدند این را در جمع بگویند تا فتنه زودتر جمع شود وذ حالی که این به نفع خود آنها هم بود گفت: همین افراد حالا علم بلند میکنند حصر چه زمانی برداشته می‌شود.

صفار هرندی دومین مولفه مکتب امام را عقلانیت عنوان کرد و افزود: بخشی از نفوذ داعش و القاعده نشانه بازگشت از جامعه غربی است و کسی که نمیتواند راه درست را تشخیص داد، بازگشتش هم خطرناک است، در واقع بسیاری از اینها توبه کننده از جامعه غربی هستند اما سوراخ دعا را گم کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود تصریح کرد: جامعه غربی ورثه همان نگاه فیلسوفانه مکتب هابز و ماکیاولی هستند، عقلانیت این نیست که مواضع اصولی خود را قربانی کرد تا از خطرات مصون ماند، عقلانیت یعنی پشت این سازش ها را هم ببینید، در برجام نگاه دنیابین می گوید بعد از این قرارداد دیگر گشایش است، اما در عمل این اتفاق نیفتاد، لذا باید بدانیم هزینه های بعد از سازش بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: آنچه در تعارض کشورهای منطقه بین عربستان و قطر است، مانند اختلافات انگلیس و آمریکای ترامپ است، ترامپ بعد سفر به عربستان آنها را تحقیر کرد، چه زمانی اینها قابل پیش بینی بود اما امام گفت قدرت‌ها به خاک مذلت کشیده می شوند و امروز می بینیم اینطور شده است.

صفار هرندی یادآور شد: امام می دید و دیده های خود را برای ما بیان میکرد، بخش عمده ای از نگاه آینده بین امام تحقق یافته اما کسانی که دنبال نسخه های دیگر و بایگانی کردن حضرت امام و به موزه سپردن اندیشه‌های ایشان هستند به دنبال همان نگرشی است که در دوره حضور امام فکر میکرد اداره جامعه ایرانی فقط با باج دادن میسر است و می خواستند بعد از قطعنامه شط العرب و اروند را به صدام بدهند، ولایتی این حرف آنها را به امام انتقال داد که ایشان تشر زدند، بنابراین این جریان وارث همان نگاه تسلیم است. اما نگاه امام بسیاری از سنگرهای کلیدی جهان را فتح کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به مولفه سوم مکتب امام یعنی عدالت گفت: این عدالت شخصی و فردی نیست بلکه یک عدالت اجتماعی برای جامعه جهانی است.

ارسال نظر: