واکنش ظریف درباره حضور در کابینه دولت دوازدهم:

باید صبر کنیم رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد/ رئیس‌جمهور بهترین افراد را برای کابینه انتخاب می‌کند

کدخبر: 2101253

وزیر امور خارجه ایران که در پاریس به سر می‌برد در مصاحبه‌ای درباره حضور در کابینه دولت دوازدهم واکنش نشان داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به پاریس سفر کرده است در گفت‌وگویی گفت: ایران و فرانسه می توانند مواضعشان را درباره برخی موضوعات منطقه ای از جمله سوریه نزدیکتر کنند.

وی در فرودگاه شارل دو گل در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاریس درباره برنامه ها و اهداف سفرش به فرانسه گفت: در ادامه دو سفر به برلن و رم در پاریس هم با مقامات فرانسوی هم در مورد مسائل دو جانبه و هم در مورد مسائل منطقه ای گفت و گو خواهیم داشت.

وی با اشاره به همکاریهای اقتصادی ایران و فرانسه با بیان اینکه این کشور یکی از شرکای نزدیک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مخصوصا بعد از برجام است افزود: همکاریهای بسیار خوبی در زمینه گسترش تولید و کمک به اشتغال بین ایران و فرانسه در ایران انجام شده و همطینور درباره اجرای برجام صحبت خواهیم کرد.

ظریف گفت: درباره مسائل منطقه ای به عنوان دو کشوری که می توانیم دیدگاه ها را در مورد برخی موضوعات مانند سوریه نزدیکتر کنیم و در مورد برخی موضوعات دیگر منطقه ای مانند ضرورت امنیت در خلیج فارس دیدگاه های ما نسبتا نزدیک است و مواضعی که فرانسویان داشتند مخصوصا در بحران خلیج فارس مبتنی بر همان مواضع بوده که جمهوری اسلامی ایران بر آنها اصرار داشته است.

وزیر امور خارجه افزود: مواضع دو کشور یعنی گفت و گو و حل و فصل مشکلات از طریق راه های مسالمت آمیز به جای فشار و تحریم می باشد؛ اینها موضوعاتی است که در این سفر مورد بحث و تبادل نظر با مقامات فرانسوی خواهیم داشت.

ظریف گفت: همینطور جلساتی هم با گروه های فکری و تاثیر گذاران سیاسی جامعه فرانسه که از این فرصت هم استفاده خواهیم کرد برای موضوعاتی که در منطقه ما با صلح و امنیت منطقه بسیار در هم آمیخته است مخصوصا ترور و افراط .

وی درباره تحلیلش از سطح روابط ایران و فرانسه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در دو کشور افزود: احساس می کنم بعد از این دو انتخابات دو طرف این آمادگی را داشته باشند که با دست بازتر برای گسترش روابط امور را پیگیری کنند.

ظریف گفت: از زمان انتخاب آقای مکرون و دکتر روحانی چندبار روسای جمهور و وزرای خارجه تلفنی صحبت کرده اند تقریبا این میزان تماس در این مدت کوتاه بی سابقه است.

وی افزود: و این نشان دهنده علاقه دو کشور و احترام متقابل بین دو کشور است و این می تواند زمینه خوبی برای گسترش هر چه بیشتر روابط باشد.

واکنش ظریف درباره حضور در کابینه دولت دوازدهم

وزیر امور خارجه کشورمان به تیتر «ژنرالهای مردد» یکی از روزنامه های کشور درباره احتمال جداشدن وی از دولت واکنش نشان داد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاریس گفت: من بعید می دانم که هنوز دکتر روحانی وارد این مرحله از کار شده باشد و باید صبر کنیم که رئیس جمهور تصمیم بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه خودتان نظرتان چیست و آیا می خواهید از دولت خارج شوید ؟ افزود: من حتما تا وقتی رئیس جمهور تصمیم نگیرد، اظهار نظری نمی کنم.

ظریف انتخاب کابینه را از اختیارات مسلم رئیس جمهور برشمرد و گفت: آقای رئیس جمهور باید بر اساس آنچه خودشان مصلحت می داند این تصمیم را بگیرد.

وزیر امور خارجه که بر اثر فشار کاری کمی هم کسالت داشت افزود: من امیدوارم که رئیس جمهور بهترین افراد را انتخاب می کند.

نخستین برنامه وزیر خارجه ناهار کاری با روسای اتاق فکر و محققان و پژوهشگران فرانسوی است و پس از آن به دیدار ژرار لارشه رییس مجلس سنای فرانسه خواهد رفت. دیدار با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه دومین برنامه رسمی آقای ظریف است که عصر امروز برگزار می شود. شرکت در ضیافت شام جمعی از متفکران و تحلیلگران صاحب نفوذ و سرمقاله نویسان و اصحاب قلم و رسانه از دیگر برنامه های امشب ظریف است. همچنین قرار است وزیر خارجه کشورمان فردا و در دومین و آخرین روز سفر به فرانسه در الیزه به ملاقات آقای امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور برود. پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران و فرانسه مکرون و روحانی روسای جمهور و لودریان و ظریف وزرای امور خارجه هر کدام دو بار تلفنی درباره مناسبات دو جانبه و منطقه ای با یکدیگر گفت و گو کرده اند. این دومین سفر وزیر خارجه کشورمان به پاریس پس از برجام محسوب می شود.

ارسال نظر: