نوبخت در نشست خبری:

قرارداد توتال محرمانه نیست/ نمایندگان از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند/ ثمرات فرصت برجام را می‌بینیم

کدخبر: 2103209

سخنگوی دولت در واکنش به محرمانه خواندن قراردادهای توتال توسط نمایندگان مجلس اظهار داشت: این قرارداد برای نمایندگان محرمانه نیست و می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند؛ همچنین حق تحقیق و تفحص در این زمینه را دارند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبرى با خبرنگاران اظهارداشت: تا ١٨ تیرماه سال جاری ٥ میلیون و ٧٠٠ هزار تن گندم به ارزش ٧ هزار و ٤٧٠ میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده است؛ تا کنون ٤ هزار و ٣٦٠ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و ٣ هزار و ١٠٠ میلیارد تومان دیگردر حال پرداخت است.

وی اظهارداشت: ١٧ هزار و ٨٢٦ میلیارد تومان تهسیلات بانکی به ٢٥ هزار و ٣٩٠ بنگاه کوچک و متوسط پرداخت شده است، پیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری ٣٧ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان اعتبارات به طرح های عمرانی پرداخت کنیم.

نوبخت در ادامه این نشست تصریح‌کرد:‌ به دلیل ایرادات و مشکلاتی که در مصوبه مجلس در رابطه با برنامه ششم دیدیم رییس جمهور در جلسه هیات دولت به وزرا گفت که موانعی که در انجام امور مورد نظر خود در این برنامه وجود دارد را اعلام کنند که بر این اساس فرصت ٥ روزه رییس جمهور برای ابلاغ این برنامه گذشت و طبق رویه قانونی آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی این برنامه را ابلاغ کرده است بنابراین اینکه برخی انتظار دارند رییس جمهور اکنون بیاید این برنامه را ابلاغ کند انتظار خارج از رویه قانونی است.

وی ادامه داد:‌ قرار نیست برنامه را کپی کنیم و در پاکت قرار دهیم و به تک تک وزرا بدهیم بلکه این برنامه از سوی رییس مجلس ابلاغ شده و در سایت قرار داده شده و قانون است و دولت در حال اجرای ان است.

سخنگوی دولت یادآور شد:‌ دولت این برنامه را در قالب برنامه یکساله یعنی در چهارچوب قانون بودجه در حال اجرا است به طوری که تمام اهداف و برنامه های پیش بینی شده در برنامه ٥ ساله نیز در قانون بودجه به طور سالانه ذکر و پیش بینی شده است و دولت در حال اجرای آن است.

نوبخت در واکنش به محرمانه خواندن قراردادهای توتال توسط نمایندگان مجلس اظهارداشت: این قرارداد برای نمایندگان محرمانه نیست و می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند؛ همچنین حق تحقیق و تفحص در این زمینه را دارند.

وی ادامه داد: اگر نمایندگان در جایی احساس کردند و یا مدارکی که داشتند که کار خلاف قانونی انجام گرفته می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی گزارش کنند حتی اگر مدارک فراتر از بخش نظارتی دارند می‌توانند به دستگاه قضایی بدهند.

نوبخت در ادامه این نشست خبری یادآورشد: مجلس به دولت گفته که ٦٥ میلیارد دلار از منابع خارحی استفاده کنید و بخشی از این موارد به بخش خارجی جویند شوید و مشترک سرمایه گذاری کنید وقتی قرار باشد اینکار را انجام دهیم و بلافاصله کسی بگوید اینکاری که دارند انجام میدهند خیانت است، حرف هم که مالیات ندارد تا حداقل ما حواسمان جمع باشد تا کمبود بودجه مان از حرف های مفت تامین کنیم.

وی افزود: بالاخره این ها حرفایی است که زده می شود البته هیچ اشکالی نیست باید نگران باشیم اما اینکه همواره چوب لای چرخ بگذاریم پس چگونه میخواهیم سرمایه گذاری کنیم، پیشنهادمان این است به جای اینکه جلوی کار را بگیرند و طرح سه فوریتی بدهند به قوه قضاییه بروند و اطلاعتشان و مدارکشان را به آنها بدهند، مردم این‌ها را می‌فهمند و مردم از کسانی که در برابر توسعه کشور مانع تراشی می کنند به وقت با آنها تسویه حساب خواهد کرد و مردم نشان دادند و خواهش می‌کنم آزموده را دیگر نیازمایید زیرا مردم نگرانند و الان وقت این حرف ها نیست بارها رهبری تاکید فرمودند که این مناقشات باید کنار گذاشته شود و کارهای بزرگ صورت بگیرد؛ دولت از حاشیه ها کوتاه می آید و به اصل موارد که خدمت به مردم است می پردازد.

سخنگوی دولت یادآور شد: آقای روحانی کارگروهی با مسئولیت انتخاب افراد و معرفی لیست ها برای کابیه آینده تشکیل نداده بلکه افراد و جریان‌های سیاسی حسب ضرورت هایی که تشخیص دادند نسبت به معرفی افراد و ارائه لیست اقدام می کنند که اقای روحانی با استقبال پذیرفتند، ایشان از وزرای فعلی و عملکردشان شناخت کامل دارند و از دیگران خارج از دولت هم شناخت دارند و ممکن است از افرادی که به انها معرفی می شوند نیز در لیست کابینه اینده باشند به هر حال ایشان مصر است جمعی قوی و کارآمد را برای تحقق مطالبات مردم برگزیند.

نوبخت همچنین درباره نتیجه احضار تعدادی از استانداران بدلیل تخلفات انتخاباتی و همچنین درباره سخنان اخیر انصاری معاون حقوقی رییس جمهور در رابطه با شکایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری از برخی افراد گفت: این احضارها بیشتر برای ارائه توضیح بوده است و بیشتر این موارد به گونه ای بوده که از آنها سوالاتی شده که در راستای انجام وظیفه قانون شان بوده است.

وی ادامه داد: آقای انصاری معاون حقوقی ریاست جمهوری مشخصا از برخی افراد که حرف ها مستقیم در جهت تخریب نه کل دولت، بلکه شخص رییس جمهور به عنوان کاندیدای انتخابات داشته اند و از نظر معاونت حقوقی، این اظهارات با اختیارات قانونی آن افراد تعارض داشته، شکایت هایی را مطرح کرده اند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما از برخورد با هرکسی که خلاف قانون عمل کرده استقبال می‌کنیم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ١٠٠ درصد بودجه ٩٥ سازمان صداوسیما را پرداخت کردیم، گفت: البته از تیم سیاسی صداوسیما که تلاش می کند اخبار و مطالب جریان خاصی را منتشر کند، انتقاد داریم.

مشروح نشست نوبخت به شرح زیر است:

نوبخت در ابتدای سخنانش، گزارش کوتاهی درباره خرید تضمینی گندم ارائه کرد و گفت: تا 18 تیرماه 96، بالغ بر 5 میلیون و 700 هزار تن گندم به ارزش 7هزار و 470 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد. از این مبلغ، تاکنون 4 هزار و 360 میلیارد تومان پرداخت نقدی شده است و 3هزار و 100 میلیارد تومان در دست پرداخت است.

وی ادامه داد: جهت افزایش تولید و اشتغال نیز تا 19 تیر 1396 بالغ بر 17 هزار و 826 میلیارد تومان تسهیلات به 25 هزار و 390 بنگاه کوچک و متوسط پرداخت شده است. همچنین برای جایگزینی تاکسی های نو با فرسوده تاکنون 51 هزار و 301 دستگاه خودروی جدید تحویل رانندگان شده است. پیش بینی می کنیم در سال جاری 37 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبارات به طرحهای عمرانی اختصاص داده شود. پارسال هم پیش بینی ما 37 هزار میلیارد تومان بود که 42 هزار میلیارد تومان پرداخت شد. نخستین تخصیص امسال 1600 میلیارد تومان بود که 1044 میلیارد تومان آن پرداخت شد. همچنین پرداخت به صورت اسناد مالی در کنار پرداخت نقدی انجام می شود. همچنین 9500 میلیارد تومان هم از اسناد خزانه آماده شده است تا در اختیار پیمانکاران طرح های عمرانی قرار گیرد. 7500 میلیارد تومان از این میزان به طرحهای ملی مانند راه آهن کرمانشاه اختصاص داده می شود. همچنین 2500 میلیارد تومان به طرحهای خزانه داده می شود. این بخش از بودجه در اختیار شورای برنامه و بودجه استان قرار می‌گیرد و آنها درباره محل خرج آن تصمیم گیری می کنند.

سخنگوی دولت در این بخش از سخنانش، به مردم شمال و غرب کشور مژده داد: انشالله تا یکماه آینده قطار به کرمانشاه و و ارومیه خواهد رفت. همچنین تا چند ماه آینده قطار از قزوین به رشت و از میانه به تبریز می رود. این طرحها، پولهای زیادی می خواهد که با استفاده از اسناد خزانه تامین اعتبار می شود. مسیر قطار قزوین به رشت، بیش از آنکه ریلها را به زمین بگذاریم یا باید از تونل های بزرگ عبور دهیم یا روی پلها مستقر کنیم. در یک قطعه، 7 دهنه پل باید ساخته شود. یک شرکت در خوزستان، پول نقد برای تامین قابهای فلزی این پل ها دریافت کرد. مدیریت شرکت اُکسین به دلیل پرونده 3 هزار میلیارد تومانی در اختیار دادستانی است. این شرکت قادر به تامین قابهای فلزی در موعد مقرر نبود. وزارت راه به قوه قضاییه شکایت کرد. پیگیری ها در حال انجام است. همه مسیر راه آهن قزوین به رشت انجام شده ولی 3 کیلومتر آن همچنان در دست انجام است. انشالله در سال 96، 5 مرکز استان به راه آهن متصل می شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به منتقدانی که عدم اجرای برنامه ششم را بازگو می کنند، گفت: این روزها می شنویم که گفته می شود دولت قانون برنامه ششم را ابلاغ نمی کند و فعلا کشور بدون برنامه است. در پاسخ باید گفت هم در تهیه و هم در رسیدگی برنامه، نوآوریهایی انجام شده است. برای 30 موضوع بخشی و 14 موضوع فرابخشی در طی سالهای برنامه تا سال 1400 اولویتها را تعیین کردیم. برخی کارها هم روزمره است. ما برنامه را فقط محدود کرده ایم برای مجوزهایی که لازم است از مجلس بگیرد. دولت در 30 موضوع بخشی و 14 موضوع فرابخشی اطلاع‌رسانی کامل به مجلس کرده است.

او در ادامه گفت: مجلس انتظار داشت ما مجموعه بزرگی تبصره و ماده ببریم و مجوز بگیریم. اینها را در سالهای قبل، مجوز گرفته بودیم. ما برای انجام 5 کار درشت و مهم در طول برنامه ششم از مجلس مجوز گرفتیم، رسیدگی به وضعیت آب و محیط زیست، ساماندهی فعالیتهای دانش بنیان، گردشگری و حمل و نقل ریلی، تامین مالی برای ایجاد رشد 8 درصدی و ایجاد سالانه 950 هزار فرصت شغلی و تک رقمی کردن نرخ بیکاری و مانند آن برای مجلس مشخص شده است. همچنین قرار شد به منطقه مکران (سواحل جنوبی ایران) بیش از سایر جاها توجه کنیم. رشد 8 درصدی در برنامه را پیش بینی کرده ایم که سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که آن هم مستلزم جذب 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است. از سوی دیگر مجلس، کلی هزینه برای دولت تراشید. ما به مجلس معترض بودیم. از نظر ما خدمت به مردم، صرفه جویی در بودجه جاری و سرمایه گذاری در بخش عمرانی بود. ما اعتراضمان را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کردیم. با این حال، رئیس محترم مجلس، برنامه ششم توسعه را ابلاغ کرده اند. الان برنامه ششم به همه دستگاه ها ابلاغ شده و عده ای نباید بی جهت بگویند رئیس جمهور باید برنامه را ابلاغ کند. رئیس مجلس این ابلاغ را صورت داده و برنامه ششم تبدیل به قانون شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت در حال اجرای برنامه ششم توسعه است، گفت: برای اجرایی شدن برنامه توسعه، باید بُرشهای یکساله که در قالب بودجه سنواتی کشور نوشته می شود، تدوین و اجرایی شود. بودجه سال 96 دقیقا بر اساس برنامه ششم توسعه تهیه شده است. مورد به مورد موادی از قانون برنامه قابل ذکر است که هم اکنون در حال اجرای آن هستیم. 44 مورد از مواد برنامه ششم که در بودجه 96 آمده احصا شده و مشخص است. برنامه را ما تهیه کرده ایم و باید به رشد 8 درصدی برسیم. برخی از مواد اضافه شده به برنامه، هزینه ها را افزایش می داد و سرعت کار را کند می کرد. ما با این بخشها مخالفیم. از سوی دیگر ببینید برنامه پنجم که 1150 حکم داشت، چند درصد اجرا شد؟ کدام یک از سروران ارجمند که پس از 3.5 ماه از تدوین برنامه، اعتراض می کنند که برنامه چه شد، در دولتهای قبل، پیگیر اجرای برنامه شده اند؟ ظاهرا از دولت قبل قطع امید کرده بودند که برای پیگیری برنامه توسعه پنجم، اقدامی نمی کردند. به هر حال ما قصد اجرای برنامه را داریم و نسبت به هیچ حکم قانونی بی توجهی نمی کنیم.

اصلاح نظام بانکی آغاز شده است

خبرنگاری درباره حضور رئیس کل بانک مرکزی در مجلس سئوال کرد. نوبخت درباره برنامه های اصلاح نظام بانکی گفت: آقای دکتر سیف قرار بود این برنامه ها را در مجلس به اطلاع نمایندگان برساند. باید به صورت قطعی اعلام کرد اصلاح نظام بانکی آغاز شده است. بانک مرکزی خود را ناظر بر امور بانکی و پولی کشور می داند. بانک مرکزی جهت استیفای حقوق همه سپرده گذاران، تلاش خود را خواهد کرد.

ثمرات فرصت برجام را می بینیم

سئوالی درباره موضع دولت در مقابل کارشکنی های آمریکا در برجام سئوال شد. سخنگوی دولت گفت: برجام یک قرارداد چندجانبه بود. یک طرف ما بودیم و یک طرف 6 کشور دیگر. این قرارداد برد-برد بود و در آن ساز و کاری تعبیه شد که ما نظارت بر چگونگی اجرا داشته باشیم. مقرر شد هر جا طرفین از چهارچوب خارج شوند، پیگیری صورت گیرد. بدون تردید آمریکا هم یکی از کشورهای طرف این معاهده بود. دولتمردان فعلی آمریکا را همه می شناسند. انتقاد اروپاییان از دولت آقای ترامپ هم مشخص است. چنین دولتی تلاش می کند نسبت به تعهدات دولت قبل از خود، بی توجهی کند، باید بدانیم در این محیط متلاطم، برجام را اجرا می کنیم. ما باید از منافع ملی خود دفاع کنیم و نکاتی مانند قرارداد 5 میلیارد دلاری برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی نشان از استفاده از فرصت برجام است. خرید هواپیماهایی که 38 سال تحریم بود، رکورد تولید نفت خام از 3 میلیون و 901 هزار بشکه در روز و فروش نفت، نشان دهنده استفاده از فرصت برجام است. هم اکنون در فرودگاه کوچکی مانند رامسر، روزانه 9 پرواز انجام می شود. مجموع این مسایل نشان می دهد دیوار بلند تحریم فروریخته.

نوبخت گفت: البته باید قبول کنیم طرف مقابل ما مانند آقای ترامپ دارای افکار پریشانی است. فرضا ما از فرصت تاریخی برجام استفاده نمی کردیم، 6 قطعنامه شورای امنیت سرجای خود بود و پرونده هسته ای ایران، امنیتی باقی می ماند. با آقای ترامپ می خواستیم چه کنیم؟ الان اگر آقای ترامپ می خواست 6 قطعنامه شورای امنیت را برگرداند، با وتوی یک کشور طرحش انجام نمی شود. ما از دریچه ای که برای یک لحظه باز شد، به جهان ثابت کردیم فعالیت هسته ای ما نظامی نیست. از نگاه مضیق و تنگ برخی از برادران ما، واقعا دولت به تنهایی می توانست برود مشکلات هسته ای کشور را حل کند؟ قطعا بدون حضور و رهنمود مقام معظم رهبری امکان این کار نبود. دولت نیز هشدارها و رهنمودهای مقام معظم رهبری را جدی می گیرد و انشالله دولت دوازدهم هم بیش از پیش، در راستای اجرای منافع ملی، همت می کند.

قرارداد توتال محرمانه نیست

سخنگوی دولت درباره قرارداد توتال توضیح داد: این قرارداد همه مراحل قانونی را طی کرد. برای نمایندگان مجلس هیچ چیزی محرمانه نیست. می توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. حق تحقیق و تفحص دارند. هر جایی فکر کرده اند کار خلاف قانونی صورت گرفت، هم به دستگاه های نظارتی دیگر در قوه قضاییه مانند دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، حتی به دیوان محاسبات، یا سازمان حسابرسی و وزارت اطلاعات گزارش کنند. اگر نمایندگان اطلاعاتی دارند به دستگاه های نظارتی بدهند یا اگر اسنادی دارند تقدیم قوه قضاییه کنند.

وی در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس درباره لغو قرارداد توتال گفت: حق یک نماینده است که طرح 3 فوریتی برای لغو قرارداد ارائه دهد. همین دوست محترم که عضو کمیسیون برنامه و بودجه بود، تصویب کرد 65 میلیارد دلار از خارجیها، سرمایه جذب کنید. خبرنگاران به این دوست محترم، ماده 4 قانون برنامه ششم را ارجاع دهند که به دولت دستور داده شده با خارجیها شریک شوید. البته حرف مفت که مالیات ندارد، ولی اینکه همیشه چوب لای چرخ بگذاریم، کار پیش نمی رود. بهتر است سریعا به قوه قضاییه بروند و مدارک و اطلاعات خود را ارائه دهند. مردم به وقت با این اشخاص تسویه حساب کردند. خواهش می کنم آزموده را دوباره نیازمایید. بارها مقام معظم رهبری فرمودند این مناقشات را کنار بگذارید و به خدمت به مردم بپردازید.

نوبخت در ادامه گفت: یک نماینده یا دو یا سه نماینده، همه مجلس نیستند. مجلس، ترکیبی است که همیشه در کنار دولت و کمک کار ما بوده است. بنده 4 دوره در مجلس بودم و انتهای طرحهای 3 فوریتی را بارها دیده ام. این نمایندگان محترم اقلیتهایی هستند که تصور می کنند اینطوری خدمت می کنند. این خدمت نیست، مانع برای توسعه کشور است. ترکیب مجلس، منطقی، قابل دفاع و احترام است. ما معتقدیم رسانه های مستقل و مردمی بهترین وسیله انتقال اطلاعات درست به مردم است. رسانه ها می توانند هفته ای یک بار سئوالات مردم را بپرسند و ما ملزم به پاسخگویی هستیم.

بیمه‌ها به نظام درمان بدهکارند

خبرنگاری درباره بدهی نظام درمان به بیمه‌ها سؤال کرد. نوبخت در پاسخ گفت: ما 4 هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت اختصاص دادیم. واقعیت این است که سازمان بیمه سلامت در پرداختی‌های خود تأخیر دارد. سازمان برنامه‌وبودجه سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت داد تا بار بدهی این سازمان سبک شود. همچنین سازمان تأمین اجتماعی هم به نظام سلامت، بدهکار است. من به این موضوع ورود نمی‌کنم. ولی به دستور آقای رئیس‌جمهور 1000 میلیارد تومان اوراق در اختیار آن‌ها قراردادیم تا پرداخت‌های خود را صورت دهند. هنوز بیمه سلامت بدهکار است. سازمان تأمین اجتماعی هم باید به‌وقت بدهی خود را به نظام سلامت بپردازد. آقای رئیس‌جمهور به بنده دستور فرمودند این موارد را پیگیری کنم.

محل پرداخت سپرده‌های مردم مشخص است

سؤالی درباره تاریخ نهایی سامان‌دهی به مؤسسات مالی و پولی که مردم را دچار ناراحتی کرده‌اند، مطرح شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی در مجلس در همین رابطه حضور داشتند. بانک مرکزی برای نظارت بر بازار پولی و مالی غیرمتشکل، از شورای پول و اعتبار و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مجوز گرفت که چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد. الآن هم که جیغ‌ودادی از سوی برخی مؤسسات مالی بلند شده، به دلیل اقدامات قاطعانه بانک مرکزی است. بانک مرکزی باید حافظ سپرده‌های مردم باشد. قانونا باید درصدی از سپرده‌ها به‌عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی امانت گذاشته شود که حدود 13 درصد است. الآن بانک مرکزی اندوخته بزرگی دارد تا اگر بانکی دچار مشکل شد بتواند مدیریت کند. بانک مرکزی از این محل در حال تأدیه طلب افراد سپرده‌گذار است. این موضوع نیاز به نظم و برنامه دارد و درآن‌واحد نمی‌شود همه سپرده‌های مردم را پرداخت کرد.

وی درباره عدم اقدام دستوری دولت برای کاهش سود سپرده‌ها و تسهیلات گفت: این‌که می‌گوییم دستوری عمل نمی‌کنیم به آن معنی نیست که کاری انجام ندهیم. باید دید درد بانک‌ها چیست که نمی‌خواهند سود سپرده‌ها و وام‌ها را پایین بیاورند. نظام بانکی به دلیل این‌که پول کمی از سپرده‌های خود را در اختیار دارد، مجبور شده‌اند منابع محدود خود را خیلی گران، واگذار کنند تا بتواند سود سپرده‌گذاران را پرداخت کند. پس بانک‌ها نمی‌توانند در این شرایط به کاهش سود تسهیلات تمکین کنند. دولت باید کاری کند همه‌کسانی که تسهیلات گرفته و پول را برنگردانده‌اند، وادار به استرداد تسهیلات شوند که در این راه از قوه قضاییه هم کمک می‌گیرد. همچنین دولت باید بدهی خود را به بانک‌ها تأدیه کند. سال گذشته 13 هزار و 250 میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانک‌ها پرداخت شد. همچنین افزایش سرمایه بانک‌ها به میزان 29 هزار میلیارد تومان تصویب شد. ما می‌دانیم برای حل مشکل بانکی نباید دستور بدهیم بلکه باید سازوکار منطقی حل مشکل را فراهم کنیم. دولت دراین‌باره با منطق پیش می‌رود.

خبرنگاری پرسید: آیا پرونده مؤسسات مالی و اعتباری به شورای عالی امنیت می‌رود؟ سخنگوی دولت گفت: این‌طور نیست. البته رئیس‌کل بانک مرکزی در شورای عالی امنیت ملی، پرونده برخورد با مؤسسات مالی و اعتباری را بیان کرد. پیش‌بینی می‌شد افراد سازماندهی کنند تا اتفاقاتی بیفتد. شورای عالی امنیت ملی مجوز برخورد را داد و الآن بانک مرکزی مشغول اقدام است.

به شرکت هپکو اراک وام دادیم

خبرنگاری درباره مشکلات کارگران هپکو اراک سؤال کرد. سخنگوی دولت گفت: شخصاً به این واحد صنعتی رفته و مشکلات را از نزدیک دیده‌ام. این کارخانه متعلق به بخش خصوصی است. دولت در حال فراهم کردن بازار خرید محصولات این واحد بوده و تسهیلات و وام‌هایی را برای این واحد در نظر گرفته است. ما کارگران شریف هپکو را می‌ستاییم که به‌جای پیگیری مطالبات خود، هنگامی‌که آنجا رفته بودم می‌گفتند تلاش کنید هپکو زنده بماند. ما تلاش کردیم وام‌هایی به آن‌ها بدهیم تا بتوانند حقوق کارگران را بدهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این رابطه مسئولیت خود را عهده‌دار شده است. او همچنین قول داد پیگیر وام مالکان خسارت‌دیده ساختمان پلاسکو باشد.

رایزنی‌های رئیس‌جمهور برای کابینه دوازدهم

سؤالی درباره کارگروه‌های تشکیل کابینه دوازدهم مطرح شد. سخنگوی دولت گفت: کارگروه‌ها را آقای دکتر روحانی تشکیل نداده. بلکه هرکسی برحسب علاقه خود، لیستی داده و ایشان لیستها را مطالعه کرده است. افراد، جریانات سیاسی، حسب ضرورت‌هایی که تشخیص دادند، کارگروه تشکیل دادند. آقای روحانی هم لیستهای این کارگروه‌ها را دریافت کرد. آقای رئیس‌جمهور همه افراد را غالبا می شناسند. عملکرد تک تک افراد کابینه هم روشن است. بنابراین امیدواریم لیست خوبی برای کابینه دوازدهم مشخص شود. آقای دکتر روحانی کاملا روی مطالبات مردم، حساسند. غالبا هم افراد مختلف با ایشان ملاقات می‌کنند. آقای روحانی در 30 شب ماه مبارک رمضان در جمع های مختلف حضور داشتند. همچنین جلسات منظمی به محضر مقام معظم رهبری می رسند و مطالب مختلف کشور را مطرح می‌کنند. من هیچوقت در جزییات این صحبتها نیستم. ولی وقتی شخص اول و دوم کشور کنار همدیگر می نشینند و صحبت می‌کنند، طبیعتا مسایل مهم کشور در این نشست ها بررسی می شود.

وی درباره جلسات اخیر رئیس‌جمهور با برخی از وزرا گفت: این جلسات طبیعی است و درباره حوزه عملکردی و برنامه های وزارتخانه ها، صحبتهایی می شود. غالبا آقای رئیس‌جمهور استانداران را هم دعوت می کردند. حسب مورد وزرا را هم دعوت می‌کنند. بالاخره قرار است تصمیماتی در حوزه های مختلف گرفته شود. آقای رئیس‌جمهور خود را مسئول پاسخگویی به مطالبات می داند. از این جهت ایشان تلاش می‌کند کابینه مناسب تشکیل دهد. بر پایه شناخت شخصی از ایشان عرض می‌کنم دکتر روحانی در پاسخگویی بسیار جدی است و ملاحظه ای جز این ندارد که کابینه هماهنگ، همراه و هم‌عقیده برای خدمت به نظام و مردم باشد. ایشان زیر بار حرف غیرمنطقی و با اغراض سیاسی نخواهند رفت. ممکن است برخی سخنان گفته شود و آقای روحانی در راستای مثبت بودن عملکرد بپذیرند ولی هرگز از پاسخگویی به مطالبات مردم، کوتاه نخواهند آمد. تا ماه آینده کابینه معرفی می شود و رئیس‌جمهور تحت هیچ فشاری قرار نمی گیرند.

دولت جمهوری اسلامی ایران آزادی موصل را تبریک می گوید

آزادی نهایی موصل و احتمال تغییر در سطح کمکهای ایران به عراق، موضوع سؤال بعدی خبرنگاران بود. سخنگوی دولت گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران ارتباط خود با همسایگان به ویژه ملت بزرگ عراق است، در مشکلات اخیر از هر نوع کمکی که می‌توانست در راستای تکالیف اسلامی و دینی انجام دهد، انجام داد و در آینده هم اگر نیاز به کمک بود، اقدام خواهد کرد. همچنین موفقیت بزرگ ملت عراق در دفع نیروی تروریستی و جنایتکار داعش از موصل و خاکشان را تبریک می‌گویم.

سرنوشت افزایش قیمت حاملهای انرژی

خبرنگاری درباره سرنوشت اجرای قانون هدفمندی یارانه سؤال کرد. نوبخت در ادامه گفت: دولت یازدهم زمانی که کشور را تحویل گرفت با وضعیتی مواجه بود که 100 درصد درآمد قانون هدفمندی به یارانه نقدی اختصاص می یافت و حتی از خزانه هم برای آن برمی داشتند. آیا دولت یازدهم می‌توانست پرداخت نقدی را متوقف کند؟ دولت اصلاحاتی روی نرخ حاملهای انرژی صورت داد. همچنین حدود 3 میلیون نفر شهروند برخوردار را از لیست یارانه بگیران حذف کرد. ما قانون را با توجه به اینکه از ابتدا بد اجرا شده بود، به تدریج اصلاح کردیم. هم برای اصلاح قیمتها تا حد امکان و هم حذف برخورداران از لیست یارانه بگیران اقدام شده است. هر ماه هم عده ای به عنوان برخوردار شناسایی می شوند و یارانه شان قطع می شود و برخی نیز اعتراض می‌کنند که یارانه شان برقرار می شود.

پیش بینی رابطه دولت با شورای شهر جدید تهران

سؤالی درباره رابطه دولت آینده و مدیریت شهری تهران پرسیده شد. سخنگوی دولت گفت: پیش بینی می‌کنم در دولت دوازدهم، با شکل گیری شورای جدید در تهران، هماهنگی ها بیشتر شود و ما بتوانیم خدمات موثرتری به مردم تهران ارائه کنیم. برنامه ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری از طریق اتوبوسها، کامیون ها و مترو تهیه شده است. یکی از دلایل سفر به استانهای مختلف، تسریع در پرداخت هزینه های مترو بوده است. در سفر آقای رئیس‌جمهور به مشهد، مسئله پرداخت به مترو مطرح شد و شهردار مشهد از دولت برای کمک به مترو قدردانی کرد. در شیراز و تبریز، از متروها بازدید کردیم و کمکهای دولتی را با توجه به قواعد فاینانس و اوراق مشارکت، مدیریت کردیم. بالاخره باید قبول کرد دولت با محدودیتهای منابع مواجه است.

ایجاد شفافیت، راهکار مقابله با رانت است

خبرنگاری درباره راهکارهای مقابله با فساد و رانت سؤال کرد. نوبخت در توضیح گفت: شفافیت یکی از راههای مقابله با رانت و فساد است. اگر افراد بدانند زیر نگاه هستند، خطا نمی‌کنند. هر نوع رانت و فساد در عدم شفافیت است. اگر همه قراردادها منتشر شود و تحت نظارت، شفاف سازی شود، زمینه فساد از بین می‌رود. نظارت بر عملکرد افراد، از بین بردن ابهامات قانونی در قانون و مسایلی نظیر آن به کاهش فساد کمک خواهد کرد. درباره اصل 44 قانون اساسی هم آقای رئیس‌جمهور تلاش می‌کنند واگذاری‌ها تنها از سوی دولت نباشد، بلکه باید طرف دریافت کننده هم بخش خصوصی باشد. بخشهای شبه دولتی یا خصولتی، مخل اجرای اصل 44 قانون اساسی است. ضمن اینکه دولت در سالهای گذشته مقادیر زیادی از سهام را واگذار کرده است. سهام را می توان هم به عنوان رد دیون به سازمانها داد و هم می شود سهام را در بورس برای خرید عموم، عرضه کرد. رد دیون در سالهای گذشته اتفاق افتاد و مشخص شد فقط 13 درصد از این شرکتها به بخش خصوصیِ واقعی واگذار شده است.

کاسبان تحریم از برجام ناراحتند

خبرنگاری درباره طلب نفتی 600 میلیارد تومانی دولت از نیروی انتظامی سؤال کرد. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: باید پرسید تحریم خوب است یا بد؟ این‌که ظرفیتهای داخلی را شکوفا می‌کند خوب است ولی دور زدن تحریم باعث عدم شفافیت می شود. در شرایط تحریم، زمینه برای فساد به دلیل عدم شفافیت فراهم شد. نفت را از دولت گرفتند و بردند و پولش را برنگرداندند. آقای بابک زنجانی چهره غیردولتی بود و هم اکنون نامهای دیگری مطرح می شود. ما همه این اطلاعات را در اختیار قوه قضاییه گذاشته‌ایم. بحث کاسبان تحریم مطرح است. عده ای از لحظه اول که نفت را گرفتند، قصد برنگرداندن پول را داشتند. کاسبان تحریم آیا از لغو تحریم راضی اند؟ بازارشان تعطیل شده! نمی‌گوییم هرکسی انتقاد کند، کاسب تحریم است، ولی باید قبول کرد عده ای جیغ و داد می‌کنند چون به خاطر رفع تحریم، کاسبی شان تعطیل شده. ما هر چه بود را به قوه قضاییه داده‌ایم.

زیاده خواهی آمریکا را محکوم می کنیم

سؤالی درباره اظهارات مداخله جویانه اخیر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در خصوص ایران مطرح شد. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: مواضع خصمانه، غیرمنطقی و زیاده خواهانه دولت آمریکا را محکوم می کنیم. دولت جنگ طلب و زیاده خواه آمریکا، همزمان با رخداد بزرگ انتخاباتی در ایران، با شیوخی می نشینند و قراردادهای نظامی را مطرح می‌کنند. آن‌ها به سمت کسانی که سوابقشان مشخص است و اتفاقات یمن، سرکوبهای بحرین و تأمین مالی تروریستها در منطقه را دامن می زنند، می روند. جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات دولت آمریکا و همچنین رایی که در محاکم کانادا صادر شد، اعتراضات خود را رسما و کتبا بیان کرده است.

توضیح درباره احضار استانداران

خبرنگاری درباره احضار برخی استانداران و فرمانداران درباره مسائل انتخاباتی پرسید. دکتر نوبخت گفت: احضارها در جهت استطلاع و ارائه توضیح بوده. مواردی از استانداران توضیح خواسته شد که جزء وظایف آن‌هاست. مثلاً طبیعی است من درباره اقدامات دولت، دفاع کنم. استانداران نیز کارشان ازاین‌دست است. آن‌ها باید توضیحاتی می‌دانند که مثلاً در فلان همایش یا بازدید در راستای دفاع از دولت، مطالبی بیان‌شده که حمایت از کاندیدای خاص تلقی می‌شود. قطعاً قوه قضاییه عدالت‌خواه و قانون‌گراست و می‌داند این‌ها جرم نیست بلکه عین وظایف استانداران است.

وی در ادامه گفت: همچنین معاونت حقوقی دولت، آقای انصاری علیه برخی از افراد که حرفه‌ای خیلی مستقیم جهت تخریب شخص رئیس‌جمهور در دوران انتخابات داشتند، شکایاتی را مطرح کرده‌اند. تردیدی نداریم قوه قضاییه با عدالت این مسائل را پیگیری می‌کند. استقبال می‌کنیم با هرکسی که خلاف قانون عمل کرد، برخورد شود.

تعطیلات رسمی تغییر نمی‌کند

سؤالی درباره تغییر در تعطیلات رسمی کشور مطرح شد. سخنگوی دولت گفت: چیزی درباره تغییر تقویم تعطیلات در دست دولت نیست. شاید برخی نهادها در حال مطالعه باشند ولی موضوع جدی دراین‌باره در دست دولت نیست.

نوبخت درباره اختلاف‌نظر در خصوص حریم خصوصی خودرو گفت: درباره مصداق حریم خصوصی اتفاق‌نظر نیست ولی اتفاق‌نظر در دولت این است که به‌هیچ‌وجه نباید وارد حریم خصوصی افراد شویم. حتی در ارتباط با سرک کشیدن به حساب‌های مردم هم محتاط بودیم. موضع دولت تقبیح و جلوگیری از هرگونه ورود به حریم خصوصی شهروندان است. همچنین منشور حقوق شهروندی ازاین‌جهت اعلام عمومی‌شد.

ارسال نظر: