باقی درب‌ها را هم بازکنید!

به جای شوآف رسانه‌ای؛ «شفافیت» داشته باشید

کدخبر: 2235320

برخی‌ها از خدا خجالت نمی‌کشند. طبیعتاً از قانون هم نمی‌ترسند. این آدم‌ها گاهی در لباس مسئولین هستند و گاهی در لباس تاجر و بازرگان و فعال اقتصادی و... حتی نگران دستگاه‌های نظارتی و حسابرسی‌ها نیستند؛ اما تقریباً همه این‌ها از خلق خدا به‌شدت می‌ترسند! در مقابل افکار عمومی هم از خدا می‌ترسند هم قانون را محترم می‌شمارند و هم به منویات رهبری پایبندی نشان می‌دهند. دوای درد این جماعت فقط شفافیت است! اگر مقابل افکار عمومی قرار بگیرند دست از پا خطا نمی‌کنند.

برخی‌ها از خدا خجالت نمی‌کشند. طبیعتاً از قانون هم نمی‌ترسند. این آدم‌ها گاهی در لباس مسئولین هستند و گاهی در لباس تاجر و بازرگان و فعال اقتصادی و... حتی نگران دستگاه‌های نظارتی و حسابرسی‌ها نیستند؛ اما تقریباً همه این‌ها از خلق خدا به‌شدت می‌ترسند! در مقابل افکار عمومی هم از خدا می‌ترسند هم قانون را محترم می‌شمارند و هم به منویات رهبری پایبندی نشان می‌دهند. دوای درد این جماعت فقط شفافیت است! اگر مقابل افکار عمومی قرار بگیرند دست از پا خطا نمی‌کنند.

یکی دو روز پیش مدیر سازمان پدافند غیرعامل گفته بود سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام در طبقه نهم ساختمان وزارت ارتباطات است. وزیر ارتباطات هم چند ساعت بعد خبرنگاران را دعوت کرد تا آن طبقه را ببینند! حالا بماند که خبرنگاران از ظاهر سخت‌افزارهای موجود نفهمیدند که آیا داخل آن سرورها اطلاعات تلگرام طلایی موجود است یا نه. حالا بماند که اگر چند کارشناس یا کارشناس‌خبرنگار هم راهی می‌شدند جای دوری نمی‌رفت. اصلاً این‌ها حاشیه ماجراست. اصل ماجرا این است که یک‌نهاد از رسانه‌ها دعوت کرده تا از خود رفع اتهام کند؛ اما حالا که مسئولین نشان دادند می‌شود به‌اندازه یک بازدید و گشودن درها رفع اتهام کرد. اگر بنای شفافیت باشد، چندساعته هم می‌توان نمایندگان افکار عمومی را دعوت کرد. ما هم دیگر مسئولین را به چالش شفافیت دعوت می‌کنیم بلکه برخی درهای بسته هم به روی رسانه‌ها و حتی همه مردم باز شود:

1. شفافیت نصفه و نیمه و انتشار ناقص لیست واردکنندگان نشان داد که برخی از وابستگان مسئولین اقدام به واردات کالا با ارز دولتی کرده‌اند. این لیست نشان داد برخی از ساده‌ترین محصولات غیرضروری که چند دهه در ایران تولید می‌شود، هنوز با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود. همین لیست ناقص نشان داد که کدام شرکت‌ها و حتی دستگاه‌های دولتی و عمومی برخلاف مأموریت خود اقدام به واردات کرده‌اند. طبیعی است که این لیست نه‌تنها جامعه را سیراب نکند بلکه عطش آگاهی از لیست کامل و حتی دائمی واردات را در میان افکار عمومی و رسانه‌ها افزایش دهد. از وزارت محترم اقتصاد و دارایی و همچنین گمرک تقاضا می‌کنیم درب اطلاعات واردات را بدون سانسور و به‌صورت آنلاین و همیشگی در اختیار مردم قرار دهد. تا مشخص شود چه کالایی و توسط چه کسانی و در چه حجمی وارد کشور می‌شود!

واردکنندگان خاک نگهداری گربه از خدا که خجالت نمی‌کشند بلکه از خلق خدا شرم کنند و دست و پای خودشان را جمع کنند. یا مثلاً سازمان امور مالیاتی لیست مالیات‌های دریافتی را همیشه در اختیار همگان قرار دهد تا مشخص شود آن 60 درصدی که در ایران از دادن مالیات فرار می‌کنند چه کسانی هستند و چه کسی در این میان کوتاهی کرده است.

2. کشور ما چند سال است که گرفتار توافق هسته‌ای است. توافقی که محرمانه آغاز شد. محرمانه تدوین شد و حتی 20 دقیقه‌ای تصویب شد. آن زمان به هزار و یک دلیل تا زمان امضای برجام مردم و کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس از جزئیات مذاکرات هسته‌ای بی‌خبر بودند که اگر اطلاع داشتند خیلی از نقدها دقیق‌تر مطرح می‌شد. خیلی از کارشناسان می‌توانستند کمک‌حال تیم هسته‌ای باشند و برخی امتیازات در سایه بی‌خبری مردم به‌طرف مقابل اهدا نمی‌شد. حالا که باب گشودن درب‌ها بازشده و خبرنگاران و عکاسان به وزارت ارتباطات دعوت می‌شوند؛ بهتر نیست مسئولین وزارت خارجه هم درب‌ها را باز کنند؟ آن‌ها در این روزها که مشغول مذاکرات احیای برجام هستند و با طرف اروپایی چانه می‌زنند. لطفاً خبرنگاران را هم به وزارت خارجه دعوت کنند و درب‌ها را به روی کارشناسان و نمایندگان باز کنند تا جزئیات مذاکرات و بسته اروپایی عیان شود تا مردم و منتقدین از عدم تکرار برجام آسوده‌خاطر شوند. 3. حالا که قرار است درب‌ها باز شود و مردم به داخل سازمان‌ها و ادارات سرک بکشند و از اجرای درست وظایف آسوده‌خاطر شوند، چرا ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، سازمان‌های نظارتی و دستگاه‌های قضائی برای فروکش کردن التهابات و به احترام افکار عمومی پرونده‌های اقتصادی را علنی دنبال نمی‌کنند؟ انتشار علنی، شفاف و سریع برخورد با مفاسد اقتصادی و رانت‌خوارها از یک‌سو موجب دلگرمی و آرامش افکار عمومی می‌شود و از سوی دیگر مشخص می‌شود کدام بخش و کدام مسئول در این زمینه احتمالاً کوتاهی می‌کند. اگر بنای باز شدن درب‌ها را داریم، این درب‌ها هم بازکنیم تا شایعات بیش از این مردم را ناامید نکند و رانت‌خوارها از افکار عمومی خجالت کشیده و کمتر از منابع کشور میل کنند!

4. اصلاً چرا جای دور برویم. وقتی وزارت ارتباطات رویکرد خود را بر گشودن درب‌ها گذاشته، درب‌ها را کامل باز کند و باقی درب‌ها هم باز کند. هنوز یادمان نرفته بعد از چند سال مردم متوجه شدند وزارت ارتباطات محرمانه با تلگرام مذاکره داشته است. اگر وزیر اطلاعات نگفته بود، هنوز هم مردم و رسانه‌ها نمی‌دانستند تلگرام طلایی و هاتگرام متعلق به دولت است و از سوی وزارت ارتباطات حمایت می‌شود. اگر بناست وزیر ارتباطات خود را نماد شفافیت معرفی کند بهتر است این شفافیت گزینشی و مقطعی نباشد. همه طبقات و توافقات و حمایت‌ها در حضور نماینده افکار عمومی باشد. حالا که قرار است دولت با شعار شفافیت از گردنه فعلی عبور کند و نواقص دیگر را بپوشاند، حداقل بهتر است به‌اندازه نام شفافیت تلاش کند؛ و همه دستگاه‌ها و نهادها درب‌ها را باز کنند و لیست مجوزها، تسهیلات، قراردادها و امتیازات را در اختیار افکار عمومی قرار دهند تا دلمان از مانور شفافیت مسئولین نسوزد.

منبع: رسالت

ارسال نظر: