باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روایتی از حضور گسترده وزرای جبهه اصلاحات تا ناتوانی معاون اول در انتخاب منشی/ آیا اصلاح‌طلبان به دنبال جدایی از دولت‌اند؟

کدخبر: 2305040

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشته ام!» این اظهاراتی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش بیست و دومین سالروز ملی صادرات عنوان کرد؛ سخنانی که در افکار عمومی و رسانه ها واکنش های جدی را به دنبال داشته است.

دوئل جریان اصلاحات برای برکناری منشی معاون اول رئیس جمهور

مهرماه سال جاری بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بیست و دومین روز ملی صادرات در یک سخنرانی جنجالی گفت: «من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشته ام! بنابراین از من انتظار نداشته باشید وکیل و وزیر تغییر دهم» بیان این جملات کافی بود تا رسانه ها و برخی چهره های سیاسی آن را نشانه نارضایتی جهانگیری از روند تصمیم سازی ها درون دولت دانسته و گلایه های جهانگیری را آغاز پروژه ای برای استعفا یا برکناری معاون اول رئیس جمهور تلقی کنند.

درحالی که هنوز زمان زیادی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نمی گذشت؛ شایعه جدایی اسحاق جهانگیری از دولت به دلیل برخی از مشکلات و اختلافات در خروجی تمامی سایت های خبری قرارگرفت، البته اختلاف نظر جدی معاون اول رئیس جمهور با برخی از چهره های کلیدی کابینه و نزدیک به رئیس جمهوری در دولت یازدهم هم مسبوق به سابقه است. پیش از این یک بار در مهرماه ۹۶ و یک بار هم در فروردین ۹۷ خبر استعفای وی به دلیل اختلاف با محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و برخی اعضای تیم اقتصادی دولت شنیده شد؛ خبری که هیچ گاه از سوی مقامات رسمی تائید نشد، و حتی محمد علی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات هم استعفای جهانگیری را دروغ سیزده نامید.

خروج جهانگیری از دولت؛راه گریز اصلاح طلبان برای عبور از بحران

بازیگری در نمایش «کاندیدای پوششی»

اگر با یک جستجوی بسیار ساده به دوران پر تلاطم انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ باز گردیم؛ موارد متعددی از حمایت جدی جریان اصلاحات از روحانی و جهانگیری را می بینیم.

محمد رضا خاتمی، فعال سیاسی جریان اصلاحات در ایام فضای انتخاباتی در گفت وگویی با روزنامه«اعتماد» درباره حمایت اصلاح طلبان از روحانی گفت: حتماً او را رئیس جمهوری موفق و حتی فراتر از انتظار می دانیم،به این دلیل که او بسیاری از مطالبات اصلاح طلبان را به پیش می برد و در شرایط امروز تنها کسی است که می تواند این جریان فکری را نمایندگی کند. مهم ترین دلیل حمایت اصلاح طلبان از روحانی این است که او کشور را از انزوا، اقتصاد را از ورشکستگی و ساختار را از فراگیر شدن فساد نجات دهد. خاتمی معتقد است از بین رییسی و قالیباف هرکدام که رئیس جمهور شوند وضعیت مردم به مراتب بدتر از دوران احمدی نژاد خواهد بود. وافزود: «باید به دنبال این باشیم که آقای روحانی با یک رأی قاطع و بسیار اثرگذاری انتخاب شود که خود به خود بسیاری از مخالفت های آینده را خنثی خواهد کرد.»

این فعال سیاسی جریان اصلاحات دولت روحانی را دولت نجات دانسته و تاکید کرد: آقای روحانی نشان داده که مرد تدبیر و مرد زمانه خود است. بنابراین فکر می کنم اگر به کشورمان دلبسته بوده و می خواهیم رشد و توسعه و پیشرفت داشته باشیم در این انتخابات که کاندیداهایش مشخص است تنها کسی که می تواند اهداف ما را محقق کند آقای روحانی است.

از سوی دیگر به نظر می رسید که از همان ابتدا و با شروع فضای انتخابات رباست جمهوری ۹۶ ، شخص «اسحاق جهانگیری» در نقش یک کاندیدای پوششی ظاهر شده است؛ وی در دوران انتخابات ۹۶ هم برای «حسن روحانی» بعنوان نامزد انتخاباتی سنگ تمام گذاشته بود. ایجاد چالش با رقبا، دور کردن چالش از روحانی، تلاش برای حفظ شخصیت و کاراکتر رئیس جمهور و در نهایت تغییر شکل بازی دو قطبی به سه قطبی از جمله وظایف و ماموریت های اسحاق جهانگیری در ایام انتخابات ۹۶ به شمار می آید. وی در همان دیالوگ های نخستین نشان داد که بنا دارد در بخشی از وقت خود سخنگوی دولت باشد و در شرایطی که اقدامات کابینه در حوزه های مختلف به نقد کشیده می شود او اقدامات دولت را در این بخش ها یادآوری کند .او می دانست به صورت طبیعی همه در مناظره، حسن روحانی را رقیب اصلی خود می دانند به همین خاطر خود را برای پاسخگویی به سید ابراهیم رییسی و محمد باقر قالیباف آماده کرده بود.

جهانگیری در مناطرات انتخاباتی با اشاره به اینکه متاسفانه قاچاق کالا در گذشته افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: به طوری که ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا حدود ۲۵ میلیارد دلار بود. خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه ریزی های دقیقی که در دولت انجام گرفت.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در این زمینه کارهای بسیار بزرگی را انجام داد گفت: ما خانه احزاب که بسته شده بود را احیا کردیم چرا که احزاب یکی از مراکزی هستند که نقد می کنند. این موارد بخشی از اظهارات معاون اول رئیس جمهور در مناظره های انتخاباتی ۹۶ بود که گویا حمایت وی از «حسن روحانی» است.

خروج جهانگیری از دولت؛راه گریز اصلاح طلبان برای عبور از بحران/ علل زمزمه های جدایی معاون اول رئیس جمهور و جدایی جریان اصلاحات از دولت

فراگیرشدن اندیشه جریان اصلاحات در کابینه

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با شروع به کار دولت اختیار چندانی درخصوص چیدمان کابینه نداشته است. مهدی آیتی عضو سابق حزب اعتماد ملی و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با اشاره به عملکرد جهانگیری در سال ۹۶ گفت: آقای جهانگیری واقعا در سال ۹۶ فداکاری کرد و از تریبون نامزدی ریاست جمهوری به نفع روحانی سخن گفت، بنابراین همه انتظار داشتند جهانگیری در دور دوم روحانی اختیارات بیشتری پیدا کند، اما امروز حتی اختیار عزل و نصب منشی خود را ندارد. معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم در مناظرات انتخاباتی بیش از آنکه به عنوان یک کاندیدای انتخاباتی از وقت قانونی خود برای انتقاد از دولت و ارائه برنامه های خود استفاده کند؛ تنها از دولت روحانی حمایت کرد تا جایی که مردم جهانگیری را نامزد مکمل روحانی در عرصه کاندیداتوری می دانستند. «اسحاق خیلی مردی؛ ایشاالله دور بعدی». شعاری بود که توسط اصلاح طلبان و حامیان ستاد بنفش سر داده می شد.

پس از پیروزی «حسن روحانی» انتظار اصلاح طلبان این بود که مدیریت بخش اقتصادی دولت به «اسحاق جهانگیری» سپرده شود؛ در مقابل رئیس جمهور منتخب به هیچ یک از این خواسته های اصلاح طلبان یا حداقل بخشی از آن ها عمل نکرد. محمد عطریانفر درباره انتظارات جریان اصلاحات از رئیس جمهور در باره چینش کابینه به روزنامه اعتماد گفت: ما اصلاح طلبان و حامیان دولت باید به کلان ماجرا فکر کنیم و خیلی خودمان را درگیر جزییات نکنیم و تنها یک انتظار از رییس جمهور داشته باشیم که گفتمان اصلاحات و اعتدال را به صورت جدی و به عنوان یک امر استراتژیک حمایت و پیگیری کند.

البته با یک واکاوی در دولت های یازدهم و دوازدهم می توان به این نکته رسید که جریان اصلاحات نمایندگان زیادی در این دو دولت داشته و دارد که می توان به بیژن زنگنه «وزیر نفت»، علی ربیعی «وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، منصور غلامی «وزیر علوم، تحقیقات و فناوری»، محمود حجتی «وزیر جهاد کشاورزی»، مسعود سلطانی فر «وزیر ورزش و جوانان» و محمد جواد ظریف «وزیر امور خارجه» اشاره کرد.

خروج جهانگیری از دولت؛راه گریز اصلاح طلبان برای عبور از بحران

راه گریزی برای عبور از بحران

بعد از افزایش انتقادات نسبت به عملکرد دولت دوازدهم، اصلاح طلبان که در زمان انتخابات از حامیان پروپا قرص روحانی بودند؛ به مرور به صف منتقدان دولت پیوسته و تلاش کردند حساب خود را از دولتی که زمانی حامی آن بودند، جداکنند. محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با تسنیم معتقد است: امروز اصلاح طلبان در حال فرار به جلو هستند که حساب خودشان را از دولت روحانی جدا کنند.

محمدرضا تابش نائب رئیس اول فراکسیون امید در واکنش به اظهارات محمدرضا باهنر به خبرآنلاین گفت: به هیچ عنوان صحبت از عبور از روحانی وجود ندارد. اصلاح طلبان چه در انتخابات سال ۹۲ و چه در زمان انتخابات ۹۶ برای پیروزی آقای روحانی سنگ تمام گذاشتند و در واقع اصلاح طلبان همه بضاعت و توانایی خود را برای موفقیت آقای روحانی در طبق اخلاص قرار دادند حال دراین میان ممکن است که برخی موارد انتقاداتی هم وجود داشته باشد، این چه منافاتی دارد که برخی آن را عبور از روحانی تعبیر می کنند؟

از سوی دیگر سیدفاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح طلب به تازگی در گفتگویی با روزنامه «آرمان» گفت: آیا به این دلیل که اصلاح طلبان از آقای روحانی حمایت کردند، باید چشم بسته در اختیار باشند؟ درست است، ما از او حمایت کردیم اما عذرخواهی برای چه زمانی است؟ ما درباره آقای روحانی باید بگوییم معذرت می خواهیم و اشتباه کرده ایم.

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب طی یادداشتی در روزنامه سازندگی با اشاره به حمایت تمام و کمال اصلاح طلبان از دولت روحانی گفت: "در حالی که روحانی نتوانسته خیلی از انتظارات را برآورده کند، اصلاح طلبان نمی توانند جا خالی کنند. اصلاح طلبان نسبت به رأی دهندگان و بدنه اجتماعی خود تعهد اخلاقی و اجتماعی دارند و تمام مسئولیت عملکرد روحانی به عهده آنهاست.

پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضع اصلاح طلبان نسبت به دولت و کناره گیری رئیس جمهور گفت: اصلاح طلبان همواره تلاش می کنند که با فرافکنی و فرار رو به جلو مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بر گردن دیگران بیاندازند.

در ادامه این مصاحبه، سروری اصلاح طلبان را استاد فرار از پاسخگویی می داند و معتقد است طرح مباحثی همچون؛ طرح استضیاح رئیس جمهور از سوی اصلاح طلبان تنها با هدف هدایت افکار عمومی از موضوعات اصلی به مسائل حاشیه ای بوده است. به اعتقاد سروری اصلاح طلبان در واقع قصدجابه جایی از جایگاه متهم به جایگاه مدعی را دارند.

بیشتر بخوانید:اصلاح طلبان استاد فرار از پاسخگویی هستند/ استیضاح رییس جمهور شبهه خیانت به مردم است/ اصلاح طلبان هرگز نمی خواهند که جهانگیری از دولت جدا شود

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگرزان هم درباره شایعه استعفای اسحاق جهانگیری از سمت معاون اولی ریاست جمهوری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: تحلیلی که مبتنی بر استعفای آقای جهانگیری و خروج ایشان از دولت است را غلط می دانم وایشان باید در دولت باقی بماند و به آقای روحانی کمک کند؛ ضمن اینکه جدا شدن اسحاق جهانگیری از دولت به مصلحت هیچکس نمی باشد.

بیشتر بخوانید:مرعشی: روحانی خیلی به تذکرات آیت الله هاشمی گوش نمی داد/اینکه اصلاح طلبان نمی خواهند قدرت دست خاندان هاشمی بیافتد را رد نمی کنم/جهانگیری پیشنهاد رئیس جمهور را درباره سخنگویی دولت نپذیرفت

محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به صحبت اخیر جهانگیری مبنی بر محدودیت اختیارات خود در دولت، به خبرنگار ما گفت: گفتن این حرف از سوی معاون اول رئیس جمهور پسندیده نیست درحالی که دومین مقام اجرایی کشور بعد از رئیس جمهور بوده و بالاترین اختیار را باید داشته باشد.این سخن از واقعیت جامعه ما دور بوده و یا از عصبانیت است،از طرفی شنیدن این سخن از جانب معاون اول رئیس جمهور، باعث نگرانی هم است.

بیشتر بخوانید:صحبت های جهانگیری از روی عصبانیت یا سهولسان بوده است

حسین کمالی، دبیر کل حزب اسلامی کار در گفت وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به موضع گیری های برخی اصلاح طلبان مبنی بر عبور از روحانی می گوید: اصلاح طلبان در سال های ۹۲ و ۹۶ از آقای روحانی حمایت کردند، رئیس جمهور هم اعلام کردند که اصلاح طلبان حامیان من نیستند، بلکه شرکای دولت من هستند.

کمالی تاکید کرده بود؛ زمانی که شخصی از یک نفر حمایت می کند باید در تعهدات خود برای حمایت شخص حمایت شده مسئولیتش را بپذیرد.

بیشتر بخوانید: اصلاح طلبان باید در تعهدات روحانی مسئولیت بپذیرند

خروج جهانگیری از دولت؛راه گریز اصلاح طلبان برای عبور از بحران

اتمام حجت رفیق گرمابه و گلستان!

حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ایشان به صراحت گفتند که امروز زمان تنها گذشتن دولت نیست. تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده و هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می تواند برای آن ها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال ۱۴۰۰ رای به وجود بیاورد و کسانی که اینگونه فکر می کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران پس از آنکه از این گردنه عبور کردیم راجع به آن ها قضاوت خواهند کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری از اینگونه رفتار به ویروس بدبینی تعبیر کردند، گفت: برخی امروز ویروس بدبینی را در کشور در سخنانشان و تریبون ها و رسانه هایشان منتشر می کنند.

گزاره بعدی بر مدعای ترمیم روابط معاون اول رئیس جمهور و روحانی است که طی ماه های اخیر و همزمان با اظهار نظر های حساس جهانگیری، برخی مقامات مسئول در دولت هم طی مصاحبه های خود بر صمیمانه بودن روابط با جهانگیری تاکید کردند؛ به عنوان مثال محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در چندین مصاحبه به این حواشی پاسخ داده و آخرین بار هم به یکی از رسانه های دولتی می گوید:با قاطعیت به شما بگویم که هیچ کدام این حرف ها درست نیست، رابطه من با آقای جهانگیری ازدوران ابتدایی و چهار سالی که بنده وزیر ارتباطات مشغول بودم و هم اکنون که رییس دفتر رییس جمهور هستم، غیر از صمیمیت و همکاری نزدیک چیز دیگری درمیان ما نبوده است. در این مدت هم میان من و ایشان کوچک ترین مطلبی به وجود نیامده بلکه رابطه ما نسبت به دوران مسئولیتم در وزارت ارتباطات هم نزدیک تر شده است.

به تازگی هم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در گفت وگو با یورو نیوز درباره رابطه خود با «حسن روحانی» معتقد است هیچ مشکلی در ارتباط با کار با روحانی ندارد. وی رابطه خود با شخص رئیس جمهور را خوب می داند و می گوید: فکر می کنم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز رابطه بین معاون اول و رئیس جمهور در هیچ دوره ای به این خوبی نبوده باشد. من و آقای روحانی از مجلس شورای اسلامی با هم همکاری داشتیم و آشنا بودیم و اخلاق و روحیات همدیگر را می دانستیم. آقای رئیس جمهور تصمیم گیر اصلی و مسئول دولت هستند و مردم به ایشان رأی دادند. ایشان مورد اعتماد مردم هستند، هر کس که با ایشان کار کند به صورت طبیعی پذیرفته که تحت ریاست رئیس جمهور کار کند.

با توجه به اظهارات برخی فعالان جریان «اصلاحات» و مسئولین دیگر دولتی از جمله؛ رئیس جمهور و تاکید بر این مطلب که مسئولیت پذیری به عنوان یک اصل مهم برای همگان شناخته شده است؛ از این رو اجرا و عمل کردن به وعده و وظایف تعیین شده برای افراد امر مهمی به حساب می آید، بهانه جدایی اسحاق جهانگیری از دولت به زعم اصلاح طلبان راه عبور از بحران به حساب آمده که با توجه به اظهارات برخی از فعالان جریان اصلاحات و رئیس جمهور آن ها باید نتایج حمایت های خود را از دولت پذیرفته و به جای جدایی از دولت و جمع آوری رای برای انتخابات ۱۴۰۰ و ۹۸ با ارائه راهکار و ایده های نو در جهت پیشبرد اهداف دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش مناسبی را ایفا کنند.

گزارش: محمد علی میرزایی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: