آرین‌منش:

نبود شخصیتی کاریزماتیک انسجام اصولگرایان را با مشکل مواجه کرده است

کدخبر: 2315782

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: به این دلیل که بزرگان اصولگرا کاریزمای خاصی دارند و عامل وحدت‌بخش هستند، نبود آن‌ها موجب شده که در اردوگاه اصولگرایی انسجام کامل به وجود نیاید و یک‌صدایی شنیده نشود.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جریان‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا در واقع حزب نیستند، اظهار کرد: تا زمانی که ما احزاب بزرگ، قدرتمند، فراگیر و مورد حمایت حاکمیت نداشته باشیم، احزاب ما مسئولیت‌پذیر و پاسخگو نباشند و مشخص نباشد که رئیس‌جمهور متعلق به کدام حزب سیاسی است و آن حزب سیاسی پس از انتخاب مسئولیت کار را عهده‌دار نباشد، در این صورت احزاب و جریان‌های سیاسی پا نمی‌گیرند و نقش موثری در اداره کشور نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه معمولا احزاب در دنیا شناسنامه و کاندیدا دارند و برای اداره کشور به مردم برنامه ارائه می‌دهند، عنوان کرد: افرادی که در دولت‌ها انتخاب می‌شوند، دقیقا مشخص است که شناسنامه آن‌ها متعلق به کدام حزب سیاسی است و پس از انتخاب نیز آن حزب را حمایت، پشتیبانی و تغذیه فکری می‌کند، در نهایت نیز عملکرد مسئولان به حساب آن حزب خاصی که افراد از آن برخواستند، گذاشته می‌شود.

آرین‌منش افزود: در کشور ما چنین شرایطی وجود ندارد. مجموعه‌ای از تشکل‌های خرد و کلان در آستانه انتخابات دور هم جمع می‌شوند و در قالب جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و یا یک جبهه، لیستی را ارائه می‌کنند که معلوم نیست متعلق به کیست، بعد از اینکه افراد انتخاب می‌شوند، روسای جمهور ما افتخارشان این است که که متعلق به هیچ حزب و گروهی نیستند و نهایتا احزاب نیز مسئولیتی برای پاسخگویی به مردم ندارند.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: چنین وضعیتی نشان‌دهنده این است که ما مردم‌سالاری را به شکل کامل نپذیرفتیم، زیرا دموکراسی و مردم‌سالاری بدون وجود احزاب بزرگ، قدرتمند و فراگیر ناقص و ابتر است، بنابراین جریان اصولگرا نیز همچون جریان اصلاح‌طلب تا زمانی که به شکل احزاب بزرگ، فراگیر، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو در نیاید و دارای برنامه و تیم مشخصی برای اداره کشور نباشد، نقشی در سیاست و دموکراسی ایفا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه جای خالی برخی از بزرگان اصولگرا در مواردی محسوس است، تصریح کرد: زمانی که بحث وحدت، هماهنگی و همکاری بین تشکل‌ها و احزاب خرد و کلان نمود پیدا می‌کند و آن‌ها می‌خواهند این انسجام را ایجاد کنند، نبود برخی بزرگان چون آیت الله مهدوی‌کنی احساس می‌شود.

آرین‌منش ادامه داد: به این دلیل که این اشخاص کاریزمای خاصی دارند و عامل وحدت‌بخش هستند، نبود آن‌ها موجب شده که در اردوگاه اصولگرایی انسجام کامل به وجود نیاید و تفرق و تنوع گروه‌ها و سلایق در اردوگاه اصولگرایی موجب شود تا لیست‌های متعددی به مردم معرفی شده و در نهایت پیروزی را در بر نداشته باشد که در این وضعیت یک‌صدایی شنیده نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: در انتخابات اخیر مشهد در انتخابات شورای شهر و روستا ما شاهد حداقل 6 لیست از جریان اصولگرا بودیم و این به معنی عدم هماهنگی و وفاق و نبود شخصیت‌های کاریزماتیک است که بتوانند این وحدت را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه تمام جریان‌های سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب نیازمند بازنگری در وضعیت، شرایط، عملکرد و مرور کارنامه گذشته خود هستند، عنوان کرد: ما در این 40 سال با آزمون و خطا پیش رفتیم و اشتباهات زیادی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشتیم.

آرین‌منش بیان کرد: دوران 40 سالگی دوران بلوغ، پختگی و تکامل محسوب می‌شود و پذیرفته نیست که پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی ما همچنان با آزمون و خطا بخواهیم آن را دنبال کنیم، بنابراین جریان‌های سیاسی نیز باید در وضعیت خود تجدیدنظر نمایند، اشکالات و آسیب‌های خود را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: