گزارش فارس از واکنش نمایندگان به رفتارهای درازهی در گمرک

مجلس خانه ۸۰ میلیون نفر است نه ۲۹۰ نماینده/ مصونیت پارلمانی صرفاً شامل ادای وظایف نمایندگی است نه توهین به مردم

کدخبر: 2319537

اظهارات «درازهی» نماینده سراوان در گمرک منجر به اعتراضات فراوان همکارانش در مجلس شده و آنها اعلام کردند مجلس خانه ۸۰ میلیون است نه ۲۹۰ نماینده لذا نماینده نباید در رفتارهای خود تندخو بوده و نگاه بالا به پایین به ملت داشته باشد ضمن اینکه مصونیت پارلمانی صرفاً شامل ادای وظایف نمایندگی است نه توهین به مردم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، انتشار کلیپی در فضای مجازی از اظهارات «محمد باسط درازهی» نماینده سراوان در مجلس آن هم در گمرک و جدال لفظی با یک کارمند و اعتراض ارباب رجوع به وی به دلیل مطالب خلاف دون شان نمایندگی منجر به اعتراضات گسترده در جامعه و همچنین برپایی چندین نشست هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شد.

همکاران وی در مجلس شورای اسلامی این رفتار «درازهی» را تقبیح کرده و آنرا خلاف وظایف نمایندگی دانستند.

خانه ۸۰ میلیون نفر است نه ۲۹۰ نماینده

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، گفت: مجلس شورای اسلامی متعلق به بیش از 80 میلیون ایرانی است که برای هر دقیقه و هر ثانیه آن هزینه‌های زیادی گردن نظام و مملکت دارد. لذا مجلس شورای اسلامی نباید خود را منتظر اقدامات مربوط به هر نماینده که در خارج از مجلس انجام داده، نماید.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به اعضای هیأت رئیسه گفتم که ما نه دادگاه هستیم نه هیأت منصفه و لذا نمی‌توانیم خانه ملت را به دادگاه تبدیل کرده و در مورد رفتارهای یک نماینده در بیرون مجلس که با مردم و یا ارباب رجوع بحث کرده و به امورات شخصی‌اش مربوط می‌شود، ورود کنیم چرا که نمی‌دانیم در این قضیه حق با چه کسی است.لذا مجلس نمی‌تواند در این خصوص تصمیم گیری کند که چه کسی عزل شده و با چه کسی باید برخورد شود. که اگر این کار را کردیم اقدام اشتباهی محسوب می‌شود.

عضو اسبق هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: اگر نماینده‌ای در خارج از مجلس با فردی جر و بحث کرد مجلس نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.

نماینده مردم همدان در مجلس اظهار داشت: نماینده مجلس وقتی در خیابان یا دیگر نقاط با مردم بحث و جدلی داشته باشد فردی عادی محسوب می‌شود هر چند که نماینده مجلس است ضمن اینکه نماینده مجلس در اجرای قانون و بیان سخن مردم و دفاع از آنان قانونی اساسی و کشور مصونیت دارد. اما وقتی بحث‌ها دو طرفه شود نه مجلس می‌تواند ورود کند نه نماینده می‌تواند از جایگاه نمایندگی‌اش سواستفاده کند چرا که در آن صورت دو طرف فرد عادی تلقی می‌شوند.

وی افزود:‌ در برابر مردم نباید نمایندگان مجلس از خود حساسیت به خرج دهند ضمن اینکه نشان دادن حساسیت از سوی مجلس کار درستی نبوده است.

حاج بابایی گفت: در یکی از روزهای مجلس دهم و هنگام استیضاح سه وزیر دولت، حرف‌های بدی بین نمایندگان و وزرا مطرح شد که در همان زمان تذکری را مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است که معنایش آن است که نماینده به هر طریق و هر امور و هر شکلی در راس امور قرار ندارد و اگر نماینده در راس امور قرار بگیرد اشتباه خواهد بود.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: تجلی در راس امور بودن مجلس شورای اسلامی باید در رفتار، عملکرد و مردمی بودن نمایندگان و قسم‌هایی که آنها در دفاع از قانون اساسی، انقلاب و کشور خورده‌اند مشخص شود.

وی تاکید کرد: مجلس نباید معطل موضوعات جزئی شود چرا که در شان مجلس نیست که در هر موضوعی و برای هر نماینده‌ای موضوعی پیش آمد خود را منتظر بررسی اقدام کنیم چرا که مجلس شورای اسلامی متعلق به بیش از 80 میلیون ایرانی است که برای هر دقیقه و هر ثانیه آن هزینه‌های زیادی گردن نظام و مملکت دارد. لذا مجلس شورای اسلامی نباید خود را منتظر اقدامات مربوط به هر نماینده که در خارج از مجلس کارهایی را انجام داده است، کنیم و یا حتی جلسه غیرعلنی برگزار کنیم.

رفتار درازهی «خلاف شأن نمایندگی» است

احمد توکلی نماینده سابق مجلس و رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس و اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار مجازات نماینده مردم سراوان به دلیل اهانت و هتاکی به کارمند گمرک در حین انجام وظیفه شد ضمن اینکه گره زدن این اتفاق را به مسائل قومی و مذهبی اقدامی ضد امنیتی و زمینه‌ساز اختلافات مغایر با وحدت ملی و باعث تشویش اذهان عمومی دانست.

متن نامه توکلی بدین شرح است: برادران ارجمند، رئیس محترم مجلس و سایر اعضای محترم هیئت‌رئیسه سلام‌علیکم طبق ماده 23 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، «رئیس مجلس و سایر اعضاى هیئت‌رئیسه در مورد انجام وظایف محوله در این آیین‌‏نامه در برابر مجلس مسئولیت مشترک دارند.» و بند 11 ماده 22 یکی از وظایف هیئت‌رئیسه را « حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونى نمایندگان» مقرر می‌کند. همچنین در قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب 1391، ذیل مبحث پنجم قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، به‌عنوان جزئی از آیین‌نامه آمده است، اجرای صحیح قانون نظارت نیز بر عهده شماست.

بی‌شک ماجرای رفتار زشت و مجرمانه آقای محمد باسط درازهی، نماینده مردم محترم سراوان با کارمندان و شهروندان در تاریخ 26 آذرماه، و مهم‌تر از آن، رفتارهای بعدی وی آسیب جدی به شأن و منزلت و اقتدار مجلس وارد کرده است و محتاج رسیدگی عادلانه و قاطعانه است که در حیطه وظایف شما قرار دارد. غرض از تصدیع یادآوری و مطالبه انجام این تکلیف است. «فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى».

در پی پخش فیلم اهانت زشت نماینده سراوان به کارمند گمرک و شهروندی دیگر، «دیده‌بان شفافیت و عدالت» پس از بررسی حادثه به نتایج زیر رسید:

خلاصه تحلیلی جریان

1- این نماینده، امتیازطلبانه و طلبکارانه رفتار کرده است و نه‌تنها به کارمند گمرک و شهروند دیگری اهانت کرده؛ بلکه به مردم نیز توهین روا داشته است. ولی برخورد کارمند گمرک متضمن اهانت نبوده و صرفاً به نحو عملی امتیازطلبی نماینده را رد کرده است. واکنش شهروندی که نماینده را پس از فحاشی به بیرون هدایت می‌کند، واکنش غیرتمندانه فردی است که برخورد زشت نماینده را در شأن مجلس نمی‌داند و به زبان عامیانه آن را تقبیح می‌کند. نماینده بعداً مدعی می‌شود که فیلم با تبانی تهیه و تقطیع شده است. هیئت‌رئیسه ساعاتی از جلسه روز بعد را غیررسمی می‌کند تا موضوع بحث شود. این نماینده و معدودی دیگر سعی می‌کنند مجلس را بر وزیر، رئیس و کارمند گمرک بشورانند. نماینده در یک پیام ویدئویی مدعی می‌شود به دلیل بلوچ‌بودن و سنی‌بودن با وی چنین برخوردی شده است و بدین ترتیب به تفرقه‌افکنی قومی و مذهبی دست می‌زند. از قضا کارمند گمرک از برادران اهل سنت شمال کشور است. دکتر دژپسند برابر فشار تعدادی از نمایندگان برای عزل رئیس گمرک و کارمندش مقاومت می‌کند و چندین نماینده شامل نماینده سراوان او را تهدید به استیضاح می‌کنند ولی وزیر زیر بار نمی‌رود. دو سه روزی که می‌گذرد هر نماینده‌ای که اظهارنظر می‌کند نماینده سراوان را محکوم یا لااقل ملامت می‌کند یا لااقل او را هم ملامت می‌کنند و کار را خلاف شأن نمایندگی می‌شمرد. برخی از اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان جانب‌دارانه حرف میزنند و هیئت از رسیدگی طفره می‌رود. درباره قصد مراجعه به گمرک، ادعای نماینده این است که برای حوایج حوزه انتخابیه رفتم. ولی ازآنجا که به گزارش تکذیب نشده رسانه‌ها، وی با خودروی گران‌قیمت لکسوس که راننده و مالک آن دلال واردات خودروی خارجی است به گمرک رفته بود، اتهاماتی در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح که البته ارزیابی صحت آن محتاج کار امنیتی است.

دراین‌باره به چند نکته مهم باید توجه کرد:

الف) رفتار این نماینده از سر پرتوقعی و طلبکاری بوده و فحاشی با ادای کلمات زشت و رکیک مصداق بارز «رفتار خلاف شأن نمایندگی» است که این رفتار در بند «ب» ماده (2) قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، تخلف و مستحق مجازات شناخته شده است. خلاف شأن بودن در تبصره (1) ماده (2)، رفتاری تعیین شده است که نوعاً نمایندگان آن را خلاف شأن بدانند. بی‌شک این تعریف بر رفتار غیراخلاقی این نماینده صدق می‌کند؛ چراکه اکثریت قاطع نمایندگان به درجات مختلف آن را تقبیح کرده‌اند. رفتار نماینده مذکور مصداق جرم توهین نیز هست که اگر کارمند گمرک شکایت کند، کار این نماینده سخت می‌شود. چون جرم توهین شاکی خصوصی می‌خواهد رسیدگی به این وجه رفتار موکول به شکایت کارمند مزبور است.

ب) مهم‌تر از این حادثه، طرز برخورد نماینده با آن است که برای پوشاندن زشتی کارش متوسل به دروغ شده و فیلم را دست‌ساز خوانده درحالی‌که از حیث فنی این ادعا بی‌اساس است.

ج) این نماینده با رفتارش به آبروی مجلس نیز آسیب جدی وارد کرده است و از جهات مختلف سوگند خویش در روز اول مجلس را شکسته است. قسمتی از متن اصل شصت و هفتم قانون اساسی که نمایندگان آن را می‌خوانند، چنین است:

« من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم ... ودیعه‌‏ای را که ملت به ما سپرده به‌عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم».

رفتار و موضع‌گیری‌های این نماینده نه با تقوی سازگار است و نه با امانت‌داری و نه با عدالت.

د) درستی یا نادرستی این مطلب که نماینده مزبور جهت تمدید ضمانت‌نامه عدم پرداخت حقوق و عوارض وارداتی فرد خاصی، به گمرک رفته بود، چنان‌که گفته شد محتاج تحقیقات اطلاعاتی و قضایی است. یادآوری می‌کنم که قبول ضمانت‌نامه، برای ترخیص مواد اولیه تولیدی است نه تجارت کالای ساخته‌شده. تعمیم غیرقانونی از تولید به تجارت، تاکنون هزاران میلیارد تومان از درآمد گمرک را از وصول دور ساخته است. متأسفانه برخی نمایندگان، برخلاف اکثریت پاکدست مجلس، برای استفاده تجار وساطت می‌کنند و با فشار و سوءاستفاده از قدرتِ امانتی مردم، به دلالی و کسب ثروت کثیف می‌پردازند.

ه) جرمی که از همه تخلفات و جرائم دیگر بسیار مهم‌تر است گره زدن دروغین ماجرا به مسائل قومی و مذهبی است که اقدامی ضد امنیتی، زمینه‌ساز اختلافات مغایر با وحدت ملی و باعث تشویش اذهان عمومی است؛ در کذب بودن ادعا همین بس که کارمند وظیفه‌شناس گمرک از برادران اهل‌سنت شمال است. دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه دراین‌باره مسئولیت دارند.

و) فارغ از اتفاقی که در گمرک رخ داد، درباره یکی از مقالات این نماینده شائبه قوی سرقت علمی مطرح است که در این مقام از ذکر و توضیح آن صرف‌نظر می‌کنیم.

جناب آقای دکتر لاریجانی، اعضای محترم هیئت‌رئیسه ! هیئت عالی نظارت نمی‌تواند بر این‌همه آسیبی که نماینده مزبور به آبروی مجلس زده است و کارش به نقض امنیت ملی نیز کشیده، چشم ببندد و موظف است با بررسی دقیق، مجازات وی را تعیین و به‌طور شفاف اجرا و اعلام کند و برای امور کیفری به مقام قضایی معرفی نماید.

حتماً توجه دارید که بی‌اعتمادی به مجلس منجر به کاهش اعتبار قانون می‌شود و مردم‌سالاری و دین، هر دو ضربه می‌خورند. اصلاحات را از خودتان آغاز کنید و اگر می‌خواهید اعتماد مردم به مجلس پیش‌از این آسیب نبیند؛ نماینده سراوان را مجازات کنید. در پایان جا دارد مراتب تشکر «دیده‌بان شفافیت و عدالت» را از کارمند وظیفه‌شناس گمرک و شهروندی که با زبان عملی به نهی از منکر پرداختند ابراز کنم.

همچنین از جناب آقای دکتر دژپسند، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی تقدیر کنم که در اجرای وظیفه دینی و قانونی خویش برای رعایت حق مردم جهت امر به ‌معروف و نهی از منکر نسبت به مسئولان و مقامات کشور، مذکور در ماده 8 قانون مترقی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ایستادگی کرد. و بر اساس ماده 9 همین قانون، از تعرض به مدیر و کارمند خویش بازداشت و از آنان حمایت کرد.

بزرگترین نقص مجلس، تندخویی و نگاه بالا به پایین نمایندگان محسوب می‌شود

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: باید لزوم داشتن اخلاق نیکو در بین مسئولین نظام جمهوری اسلامی در تمامی بخش‌ها و طبقات تقویت شود و هر گونه تندخویی و از موضع بالا به پایین نگاه کردن نمایندگان به دیگران را خلاف اخلاق و از بزرگترین نواقص مجلس می‌دانم.

وی افزود:‌ همه افتخار ما نمایندگان وکیل مردم بودن آنان است که این موضوع نه در مقام حرف است بلکه در عمل هم اینگونه است.

آزادیخواه تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید شرعاً و قانوناً آن چیزی باشند که مردم می‌خواهند و این موضوع معنایش آن است که نمایندگان هویت مستقلی ندارند و این هویت مربوط به مردم است.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: ارزش، جایگاه، حقوق، وقت و نمایندگان مجلس برای مردم است و مهم‌ترین مطالبه‌ای که مردم از ما دارند مربوط به خوش‌خلقی با آنان است که این موضوع توصیه موجود در کتب دینی و کمترین مطالبه مردم است چرا که مسئولین همیشه باید با مردم خوش‌برخورد بود و آن را از حقوق مردم بدانند.

آزادیخواه گفت: مردم جامعه هم قطعاً مطالباتی از نمایندگان دارند که شاید برخی از این خواسته‌ها به حق نباشد اما این مطالبات معنایش آن نیست که نماینده با مردم ترشرویی کرده و با زبان تند با آنها صحبت کند. لذا یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولین در حکومت اسلامی خوش‌خلقی است.

وی با اشاره به توهین، ناسزا و دشنامی که مردم به مالک اشتر در خیابان‌ها می‌دادند اما مالک در پاسخ به آنها دعاگویشان بود می‌تواند الگوی مناسبی برای جامعه باشد که باید این امر در ساختار دولت، حاکمیت و همه قوا مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه وقتی کریم‌خان خود را وکیل‌الرعایا معرفی می‌کرد یعنی اینکه تواضع در برابر مردم از سوی مسئول در اهم امورات قرار دارد. لذا نمایندگان مردم مجلس شورای اسلامی نباید به بهانه ماندن پشت‌ درب‌های بسته و بی‌توجهی برخی افراد و نگهبانان از الفاظ غیرقابل دفاع و زشت برخورد کرده و مردم خادم بودن را در رفتار و کردار ما نبینند.

آزادیخواه افزود: باید لزوم داشتن اخلاق نیکو در بین مسئولین نظام جمهوری اسلامی در تمامی بخش‌ها و طبقات تقویت شود و هر گونه تندخویی و از موضع بالا به پایین نگاه کردن نمایندگان به دیگران را خلاف اخلاق و از بزرگترین نواقص مجلس می‌دانم.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه معیشت در جامعه و بیکار بودن بسیاری از مردم کشورمان، تورم افسارگسیخته و عدم نظارت بر قیمت‌ها مردم را به ستوه آورده اما ما برای این مسائل کلان و با اهمیت نشست غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی برگزار نکرده‌ایم و همین اتفاقات باعث می‌شود مردم از اقدامات و عملکرد مجلس ناراحت باشند.

وی افزود: نمایندگان خانه ملت باید بیاموزند که اگر نماینده‌ای در موضوعی توهین و ناسزایی را شنید او در پاسخ اشتباهی را تکرار نکند.

مسئول جمهوری اسلامی باید ادبیات فاخر داشته باشد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به انتشار کلیپی از نماینده سراوان در گمرک گفت: نماینده مسئول جمهوری اسلامی باید همواره اخلاق فاخر داشته و آنرا رعایت کند ضمن اینکه این فرد از جامعه دانشگاهی محسوب می‌شود و انتظار از او مضاعف است.

وی افزود: نمی‌توان به دلیل عصبانیت و توهینی که به هر فردی می‌شود از کوره در رفته و ادبیات ناشایست در قبال مردم به کار ببریم.

وی خاطرنشان کرد: این واقعیت وجود دارد که اگر مسئول ادبیات فاخر و شایسته‌ای نداشته باشد قطعاً برای نظام و حاکمیت و جامعه آسیب‌زا خواهد بود. ضمن اینکه این نماینده از جامعه دانشگاهی محسوب می‌شود و انتظار رعایت اخلاق از او مضاعف است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مسئولی که اخلاق را رعایت نکند می‌تواند به جامعه آسیب برساند.

رفتار نماینده سراوان به هیچ وجه قابل توجیه نیست

قاسم جعفری نماینده سابق مجلس در رابطه با رفتار حاشیه‌ساز نماینده سراوان در مجلس گفت: نکته اول در این رابطه اینکه نماینده مردم وقتی برای پیگیری کارهای عمومی به جایی مراجعه می‌کند، باید با او در نهایت احترام برخورد شود و طبق قوانین و در حد توان بایستی به او کمک شود تا بتواند کار مردم را پیگیری کند.

وی ادامه داد: اما نکته‌ای که در این میان اتفاق افتاده و حداقل با مشاهده کلیپ‌هایی که از این موضوع منتشر شده، به این نتیجه می‌رسیم که عملکرد و حرف‌هایی که این نماینده مجلس زده در خور و شأن کسی که در چنین جایگاهی قرار دارد نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حتی اگر هم برخورد بدی هم با نماینده سرواوان شده، وی باید از طریق قانونی پیگیری می‌کرد، اقدام و کلماتی که وی بر زبان آورده به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی افزود: اصلا حتی شما فرض را بر این بگذارید یک عده بنا داشتند که این نماینده را عصبانی کنند، با این حال هم کلماتی که بیان شده درست نیست.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: البته یک موضوع بحث الفاظ رکیکی است که این نماینده به کار می‌برد و بحث دیگر واکنش وی به اظهارات ارباب رجوعی است که وقتی می‌گوید خاک بر سر نظامی که تو نماینده آن هستی، که آقای نماینده به نوعی حرف این فرد را تأیید می‌کند و این نشان می‌دهد که این فرد اصلا شایستگی ندارد.

جعفری یادآور شد:‌ ما واقعیت موضوع را نمی‌دانیم، ولی اگر برخورد بدی با این نماینده مجلس شده یا حتی اگر تحریکی برخورد شده است، باید از طریق قانونی پیگیری شود و این اصلا درست نیست که پا را از شرایط شرعی و قانونی جلوتر بگذاریم.

وی گفت: نکته بعدی این است که این نماینده مجلس موضوع را به بحث قومیت و مذهب ربط می‌دهد که این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد. البته در کلیپی که منتشر شده، ما چیزی در این رابطه ندیدیم و غیر از آن هم گفته شده کارمند گمرک هم اهل تسنن است.

جعفری تاکید کرد: تحریک مذهبی و قومیتی در شأن یک نماینده مجلس نیست، آن هم با شرایط خاصی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد. انتظاری که از نماینده مجلس می‌رود چیز دیگری است، حتی اگر شروع‌کننده بحث خودش نباشد.

وی با اشاره به سخنان نماینده سراوان در برخورد با کارمند گمرک، گفت: از یک مسلمان انتظار بیان چنین الفاظ رکیکی نمی‌رود و از طرفی هم دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومیتی، نه به نفع کشور و نه به نفع دین است و حتی اگر حق با این نماینده مجلس بود باید این مسئله را به موضع شخصی ربط می‌داد نه اینکه اینگونه برخورد شود.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: این چنین رفتاری اصلا با تدبیر سازگار نیست و این نشان می‌دهد سؤالی که فکارعمومی از نمایندگان را دارند نگرفته‌اند، افکارعمومی می‌گویند که شما چرا برای مسائل مهمتر و حساس‌تر که همه با آن درگیر هستند، مانند تورم، گرانی و بیکاری و مسائل دیگر رگ غیرت‌تان بالا نمی‌زند و با سرعت پیگیری نمی‌کنید؟ شما نه در رابطه با مسئله‌ای که می‌تواند به طور طبیعی پیگیری شود.

وی گفت: نباید اینگونه باشد که بگوییم از کارمندان دون‌پایه گمرک دیواری کوتاه‌تر پیدا نمی‌شود و بخواهیم حق او را نادیده بگیریم، نباید عدالت را نادیده گرفت. اینگونه نشود بگوییم که چون دست کارمند بیچاره بند نیست او را مقصر کنیم، اگر نگاه منطقی داشته باشیم، باید ببینیم هر کدام تا چه حد تقصیر داشته‌اند.

جعفری اظهار داشت: اگر هم به کارمند گمرک اجازه حرف زدن داده نمی‌شود هم اشتباه است و باید اجازه دهند و از او حراست کنند تا منطقی از خودش دفاع کند و البته مسئولان ذیربط باید قضاوت که حق با چه کسی است.

مصونیت پارلمانی صرفاً شامل ادای وظایف نمایندگی است نه توهین به مردم

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس نهم گفت:‌ ابتدا باید بررسی کرد که حضور این نماینده در گمرک در راستای منافع عمومی بوده یا در راستای منافع اشخاص خاص.

وی ادامه داد: اگر با فرض اینکه نماینده مذکور در حال پیگیری مشکل عمومی مردم حوزه انتخابیه‌اش و یا استانش بوده است، رفتار آن کارمند هم در ممانعت از وی قابل توجیه نیست، البته با این فرض هم که موضوع مورد پیگیری نماینده مجلس، عمومی بوده باشد باز هم وی حق توهین و هتاکی ندارد.

وی ادامه داد: اگر موضوع مورد پیگیری نماینده مجلس، مربوط به منافع عام نبوده و کار شخصی خصوصی بوده باید به کارمند گمرک حق بدهیم که جسارت داشته و جلوی درخواست نامعقول نماینده مجلس ایستاده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: همگان دربرابر قانون یکسان هستندو هیچ وزیر، نماینده و دیگر مدیری بر مردم عادی امتیازی ندارد مگر در موارد پیگیری امور عمومی.

وی تصریح کرد:‌ هرگونه اقدام و الفاظ توهین‌آمیز از سوی هر کسی که صورت گیرد قابل توجیه نیست و به ویژه نمایندگان مجلس باید اهتمام بیشتری نسبت به مراعات آداب داشته باشند.

نماینده مردم مراغه در مجلس نهم با تاکید بر اینکه مصونیت نماینده پارلمانی صرفاً در راستای ادای وظایف نمایندگی است، گفت:‌ توهین جزء مصونیت‌های نمایندگان نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عناوین « ادعاهای نماینده سراوان را پیگیری و با وی برخورد کنید/ مخالفت با مختومه شدن پرونده » ، « کمک به کارمند گمرک سراوان و فرد کاپشن مشکی » و « با نماینده هتاک برخورد کنید » خواستار پیگیری این موضوع شدند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: