غربی‌ها مسئول مرگ برجام هستند

کدخبر: 2343060

سخنگوی کمیسیون امنیت گفت: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF نیازمند بررسی تخصصی در محافل کارشناسی است.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی با اشاره به برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران اظهار کرد: اقدامات خصمانه و کینه توزانه آمریکا و همچنین رفتار‌های خارج از مقررات و عرف بین المللی این کشور مبنی بر خروج یکجانبه از برجام و همچنین عدم انجام تعهدات از سوی کشور‌های غربی عملا برجام را تبدیل به یک قرار داد بی خاصیت کرده است.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد برجام اقدام به کاهش تعهدات گام به گام برجامی کرده است و آنچه باعث شده این قرارداد کارایی خود را از دست دهد رفتار‌های خصمانه و خلاف قانون آمریکا و متحدان غربی آن است.

نقوی حسینی بیان کرد: جمهوری اسلامی می‌تواند در چارچوب برجام از حقوق قانونی خود استفاده کند، بنابراین اگر آمریکا و کشور‌های اروپایی مسیر فعلی را ادامه دهند، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران گام پنجم و گام‌های بعدی را هم برمی‌دارد و این آمریکا و متعهدانش هستند که باید پاسخگوی مرگ برجام باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر محدودیت ایران در معاملات تجاری به دلیل نپیوستن آن به FATF گفت: سوال من این است که مگر اکنون با مشکلات مالی مواجه نیستیم؟ بنابراین در شرایط فعلی چه فضایی برای طرح موضوع FATF وجود دارد که برخی مشتاقانه بر طبل آن می‌کوبند؟ آنجه باعث محدودیت و مشکلات مالی و پولی ایران شده ،خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ثانویه آمریکاست و FATF در این امر تاثیری ندارد.

او ادامه داد: چه FATF بپذیریم و یا خیر، تحریم‌های ثانویه آمریکا اجازه همکاری پولی و بانکی با کشور‌های دیگر را به ایران نمی‌دهد؛ نمی‌دانم چرا برخی و با چه استدلالی برای پیوستن ایران به FATF آن هم در موقعیت فعلی تلاش می‌کنند.

نقوی حسینی تصریح کرد: پیوستن به گروه اقدام مالی FATF زمانی موضوعیت داشت که برجام مورد توافق قرار می‌گرفت و آمریکا و غربی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کردند، لذا در این شرایط طرح پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF هیچ موضوعیتی ندارد البته برخی معتقدند که اگر ایران به گروه اقدام مالی نپیوندد حتی نمی‌تواند با عراق، چین و روسیه معاملات مالی انجام دهد بنابراین این سوال پیش می‌آید که مگر الان می‌توانیم با این کشور‌ها تجارت داشته باشیم؟

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی بیان کرد: معتقدم که عضویت در FATF نه از مشکلات ما می‌کاهد و نه به آن اضافه می‌کند، عده‌ای این موضوع را پیش می‌کشند که در برجام به مردم قول‌ها و وعده‌های بی حاصل داده بودند و اکنون در آستانه انتخابات مجلس باید پاسخگو باشند، بنابراین با دستاویز قرار دادن این موضوع سعی دارند تا فرار رو به جلو انجام دهند و از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کنند.

او در پایان گفت: نظر کارشناسان مبنی بر این است که پذیرفتن FATF باعث ایجاد مانع و خود تحریمی برای ایران می‌شود، اما بهتر است که این موضوع به صورت تخصصی در محافل کارشناسی مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: