«شوکران» عاملی برای شورای انقلاب فرهنگی

کدخبر: 2343325

سعیدرضا عاملی که در جایگاه دبیری عالی ترین نهاد سیاست گذار فرهنگ و اندیشه کشور است، اکنون که در یک برنامه انتقادی حاضر شده نه تنها باید از فشارها و تحمیل دست بکشند، بلکه خود به سبب مسئولیتش باید مدافع و مروج چنین برنامه ها و گفتگوهای آزاداندیشانه ای باشد.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین نهاد فرهنگی و سیاست گذار در حوزه های فکر، اندیشه و فرهنگ در حالی که باید محل تضارب آرا و گفتگوی عالمانه باشد، اما در سال‌های ریاست حسن روحانی و به طور خاص در دوره دبیری جناب حجت الاسلام سیدسعید رضا عاملی دچار انسداد و روندی نزولی شده است.

بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می دهد که این نهاد از ضعف مفرطی رنج می‌برد، تا جایی که به دلیل انتقادات بعضی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی چون حسن رحیم پور ازغدی و عزت الله ضرغامی، رییس شورا یعنی حسن روحانی جلسات را تشکیل نمی‌داد و در غیاب او علی لاریجانی نیز حاضر به برگزاری جلسات نمی‌شد.

یا اخیرا نیز به دلیل بیان انتقاداتی از سوی حسن رحیم پور ازغدی، شخص ریاست شورا حسن روحانی با تندی با او برخورد کرده و بعد از این در اقدامی خلاف قانون برای جلسات شورا از او دعوت به عمل نمی آورد.

حسن رحیم پور در تشریح وضعیت تاسف‌بار شورای انقلاب فرهنگی چندی قبل گفته بود :‌ «سند۲۰۳۰ اصلاً در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشد، دولت و آقای رئیس جمهور این سند را نه در شورا و نه در مجلس و نه در هیچ نهاد قانونی دیگری مطرح نکردند. دولت این سند را مستقیم تصویب کرد و در مورد آن بودجه گذاشت و آن را اجرا کرد و حتی در مورد اجرای بخشی از آن هم گزارش داد، الان برخی‌ها هم می‌گویند هنوز دارند بخش‌هایی از آن را اجرا می‌کنند. حرف این است که رؤسای جمهور مخصوصاً آقای روحانی چرا بخش مهمی از مصوبات شورا را امضا یا ابلاغ نمی‌کنند، یا اینکه چرا ابلاغ می‌کنند و اجرا نمی‌کنند؟ یا اینکه چرا بسیاری از جلسات شورا تعطیل است؟ و اینکه چرا یکسری مصوبات که اساساً نه مصوبات مجلس است و نه شورا و دستوراتی است که غربی‌ها می‌دهند مانند سند ۲۰۳۰، بر خلاف قانون اساسی مستقیم در دولت تصویب و اجرا می‌شود.»

‌ البته این وضعیت برمی گردد به نحوه انتخاب غیرقانونی سعیدرضا عاملی به دبیری شورای انقلاب فرهنگی که با فشار حسن روحانی و علی لاریجانی برای این انتصاب همراه بود. به گونه‌ای که حتی کارنامه ایشان در میزبانی از آلن گودمن جاسوس سابقه دار سازمان سیا به بهانه بازدید علمی نیز در نظر گرفته نشد و لابی های بیرونی و فشارهای داخلی بر آن غلبه کرد.

اکنون جناب عاملی به عنوان شخصیتی در جایگاه دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد علوم اجتماعی در برنامه شوکران که با کار ویژه دعوت از متفکران حوزه علوم انسانی و اندیشه ورزی و گفتگوی انتقادی مدتی مورد استقبال فرهیختگان علمی و فکری نیز واقع شده است، حاضر شده است اما پیش از پخش برنامه ضمن تهدید دست اندرکاران شوکران با اعمال فشار سبب توقیف برنامه شده است.

توییتر برنامه تلویزیونی شوکران این ماجرا را اینگونه شرح داد و نوشت: «چگونه پس از سوالات انتقادی سردبیر شوکران و ارائه مستندان، دبیر دیکتاتور «شورای عالی انقلاب فرهنگی» به تهدید و ارعاب فضلی نژاد و مدیران برنامه پرداخت و سپس با اعمال فشار غیرقانونی، سبب توقیف شوکران شد؟ آیا صداوسیما این صحنه ها را پخش می کند تا مردم با واقعیت گفتگو مواجه شوند؟»

پیام فضلی نژاد مجری برنامه شوکران نیز دراین باره نوشته‌است: ‌«به سبب مخالفت غیرحرفه‌ای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (سعیدرضا عاملی) با پخش گفتگوی چالشی وی، علیرغم نظر مساعد مدیر محترم شبکه چهار، متاسفانه شوکران این هفته نیز روی آنتن نمی‌رود. ‏آنچه باید گفته و نقد شود، تا ابد‌ و با اعمال فشار، نمی‌تواند از نظرها پنهان بماند.»

این در حالی است که پس از پایان برنامه سعیدرضا عاملی در دست خطی که به برنامه تقدیم می کند به پاس توفیق حضور در برنامه شوکران، خدا را شکر می کند:

مدیر شبکه چهار نیز حمایت خود را از برنامه شوکران بصورت ضمنی اعلام می کند و می نویسد:‌ «شوکران بستری برای گفتگو است نه ابزاری برای فشار. محیط جدال احسن است به نفع آرمان انقلاب اسلامی نه فضای مراء بی حاصل آنچنانکه بقیه برنامه های شبکه همین اهداف را پی میگیرد.اندیشه را سیاست زده نکنید.»

در پایان به نظر می رسد جناب سعیدرضا عاملی که در جایگاه دبیری عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذار فرهنگ و اندیشه کشور است، باید به سبب مسئولیتش مدافع و مروج چنین برنامه ها و گفتگوهای آزاداندیشانه ای باشد نه آنکه با اعمال فشار مانع پخش آن گردد و از سوی دیگر یک بازنگری اساسی در وضعیت بغرنج شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیریت جلسات آن داشته باشد.

ارسال نظر: