روایتِ نادرست و احساسی و قضاوت اشتباهِ احمد توکلی

کدخبر: 2345506

احمد توکلی روایتی نادرست از رویکردهای شورای نگهبان را به رشته تحریر درآورد و بر مبنای همان روایت هم به اشتباه قضاوت کرده است.

اخیراً احمد توکلی با عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت به شورای نگهبان نامه‌نگاری کرده و موضوع بررسی صلاحیت‌ها و به طور خاص ردصلاحیت ها با تمرکز بر ردصلاحیت اصلاح طلبان را در زیر قلمش به باد انتقاد گرفته و در آخر هم می‌نویسد حواستان به نکاتی که عرض کردم باشد نکند «ظلمی» به کسی واقع شود.

اما با خوانش این نامه از احمد توکلی که کهنه کار سیاست است و نظام انتخابات را در دوره‌های مختلف تجربه کرده تعجب آور است. او در این قلم فرسایی بیش از پیش به شورای نگهبان ظلم می‌کند و به قانون می‌تازد؛ بر همین اساس به برخی از ادعاهای احمد توکلی در این نامه می‌پردازیم.

۱- روایتی از امام خمینی

آقای توکلی! ابتدای نوشتار خود را با یکی از فرمایشات امام راحل شروع کردید اما در کنار روایت شما می‌خواهیم از دریچه دیگری از فرمایشات امام خمینی بهره بگیریم و قانون و شورای نگهبان را روایت کنیم. سند این فرمایش حضرت امام (ره) در صحیفه امام، جلد چهاردهم است که ایشان توهین کنندگان و تضعیف کنندگان جایگاه شورای نگهبان را مفسد فی الارض عنوان می‌کنند. بهتر است با هم از روی متن فرمایشات امام خمینی بخوانیم که فرمودند: «اگر کسی بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد.»

یا اینکه امام خمینی در جای دیگری که سندش در صحیفه امام، جلد هفدهم است فرمودند: «من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به‌تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. لازم است همه به‌طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصی‌مان باشد، احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت‌ها و ابرقدرت‌هاست وفادار باشیم.»

پس با توجه به تأکیدات حضرت امام (ره) بهتر بود نامه نگاری شما ابتدا از دریچه دیگری وارد می‌شد؛ دریچه‌ای که نه یک جریان، بلکه بخشی از یک جریان با عنوان اصلاحات شمشیر را از رو بسته اند و به انواع مختلفی به شورا افترا و تهمت می‌زنند. از یک سو در درون همین جریان به اعضای شورای نگهبان اتهام فساد مالی می‌زند و سندی برای اثبات مدعای خودشان ندارند و از سوی دیگر اتهام سیاسی کاری و جناحی بازی می‌زنند؛ اگر بخواهیم فارغ از معادلات سیاسی و جناحی قضاوت کنیم حکم این جریانی که هر روز به شورای نگهبان بهتان می‌زند و افترا می‌بندد چیست؟ بعید است چیزی جز «مفسد فی الارض» به ذهن خطور کند و تحلیلی به غیر از این پایه درست باشد.

و مسئله دوم اینکه شخصی که در مکتب حضرت روح الله «مفسد فی الارض» شناخته می‌شود، چه نسبتی با اسلام دارد؟ مسلمان است یا کافر؟ پس در این دوره و زمانه خیلی از مرزها جابجا شده و بسیاری از مسائل روشن و در پیش چشم ما قرار دارد که بهتر است به آن توجه کنیم.

۲- موافقان مذاکره و ارتباط با آمریکا در مجلس

در جایی از نامه شما آمده است کسی که موافق مذاکره با آمریکاست نباید بر اساس شرایط ۵ گانه ردصلاحیت شوند. در این بند از نظرات حضرتعالی هم باید توجه شما به تأیید صلاحیت احمد مازنی و مصطفی کواکبیان جلب کنم. مازنی نماینده عضو لیست امید که می‌گوید اجازه دهید ما با نمایندگان گنگره آمریکا دیدار کنیم یا در جایی دیگری مصطفی کواکبیان جز تأیید صلاحیت شده‌ها قرار می‌گیرد که بارها به صراحت گفته است من طرفدار مذاکره و ارتباط با آمریکا هستم.

البته فقط این دو مصداق در لیست تأیید صلاحیت‌ها نیست؛ بلکه می‌توان علیرضا رحیمی، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده و … که از اعضای فراکسیون امید هستند را هم مثال زد که علیرغم موافقت و همراهی با مذاکره و ارتباط با آمریکا برای دوره بعد نیز صلاحیت آنها تأیید شده است. به غیر از آنچه در این مرقومه آورده شده است، مصادیق بسیاری در این زمینه وجود دارد که می‌توان به آنها اشاره کرد اما از حوصله این متن و نوشتار خارج می‌شود.

۳- نادیده گرفتن اصلاح طلبان

جناب توکلی در جای دیگری از نامه شما آورده شده که اصلاح طلبان طرفدار دارند و نباید آنها را نادیده گرفت. بعد از خواندن این قسمت از نامه حضرتعالی تعجب کردیم، به این دلیل که بارها و بارها شما را پشت لپ تاپی دیدیم که در حال رصد اخبار بودید یا به عبارت دیگر حضرتعالی دارنده یک سایت خبری تحلیلی هستید که شاید هر از گاهی اخبار سایت خود را مشاهده کنید؛ چه اتفاقی افتاده که تصور کردید اصلاح طلبان نادیده گرفته شدند؟ وقتی خود اصلاح طلبان بارها و بارها اعلام کرده اند که با شورای نگهبان نشست و برخاست داشتند و بی واسطه با شورا صحبت کردند؛ این اتفاق چه تعبیری دارد؟ جلسات تک نفره و حتی گروهی اصلاح طلبان با نهادهای مختلف نشان دهنده چیست؟

اگر قرار بود این طیف نادیده گرفته شوند چرا با آنها جلسه گذاشته می‌شود؟ حتی یک مورد هم می‌توانیم در این یادداشت مثال بزنیم و آن هم جناب تاجگردون از اعضای لیست امید و منتسب به جریان اصلاحات است که با اعضای شورای نگهبان چندین بار جلسه می‌گذارد و با ادله و مستنداتی که ارائه می‌کند در نهایت منجر به تأیید صلاحیت او می‌شود.

نه تنها تاجگردون، بلکه الیاس حضرتی که چهره شناخته شده اصلاح طلب و قائم مقام حزب اعتماد ملی است به شورای نگهبان می‌رود. علاوه بر این، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مورد رفت و آمد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان می‌گوید: درب شورای نگهبان به روی هیچکس بسته نیست. برای ما فرقی نمی‌کند که دوستان در کدام جناح و گروه هستند. دو شب پیش رئیس یکی از احزاب اینجا بودند و در شورای نگهبان گفتگویی داشتیم. روز قبل آن برخی از اعضای احزاب به شورا آمدند. رفت و آمدها ادامه دارد و برای ما تفاوتی نمی‌کند.

آقای توکلی! همانطور که عباسعلی کدخدایی بارها و بارها اعلام کرده است، شورای نگهبان فقط مُرِّ قانون را در مواجهه با نامزدهای انتخابات مد نظر دارد و بر مبنای همان حرکت می‌کند و طبیعتاً در خیلی از موارد همین قانون دست شورای نگهبان را بسته است؛ از جمله اعلام جزئیات پرونده‌های ردصلاحیت شده‌های انتخابات.

اما به هر حال حضرتعالی روایتی نادرست از رویکردهای شورای نگهبان را به رشته تحریر درآوردید و بر مبنای همان اشتباه قضاوت کردید و در نهایت هم درخواست کردید «اصلاح» صورت گیرد. جناب آقای توکلی تجربه برخی از نامه نگاری‌های شما مخصوصاً در حوزه اقتصادی و افشاگری علیه بنیان‌های فساد در دولت در ذهن رسانه‌ها و افکار عمومی است که برخی از آنها را با چه دقت نظری نگارش کردید و گاهاً توانسته اید گره‌ای از مشکلات کشور باز کنید؛ در خصوص مسائل سیاسی هم امید است با دقت نظر بیشتری دست به قلم شوید و مواضع احساسی یا بدون تأمل با امضای شما در خاطره رسانه‌ها ثبت و ضبط نشود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: