دستگاه های احراز هویت الکترونیکی برای انتخابات تولید شد

کدخبر: 2346914

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور از تکمیل و تولید دستگاه های احراز هویت خبر داد.

امیر شجاعان، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که به تعداد شعب اخذ رای، دستگاه احراز هویت الکترونیکی تولید شده است،گفت: دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که امکان هک آنها بسیار ضعیف است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور افزود : در روز اخذ رای شناسنامه و کارت ملی مورد نیاز است، اما الزامی‌برای کارت ملی هوشمند نداریم البته بدون شماره ملی به هیچ عنوان از کسی رای‌گیری نخواهیم کرد.

شجاعان با بیان اینکه یکی از مهمترین فرآیندها در روز اخذ رای، احراز هویت رای دهندگان و جلوگیری از رای تکراری است،گفت: در روز اخذ رای باید مشخص شود مدارکی که فرد ارائه می‌کند، مربوط به خود اوست، رای دهنده بالای ۱۸ سال دارد و شناسنامه ارائه شده مربوط به افراد فوت شده نباشد.

او درباره فرآیند انجام احراز هویت الکترونیکی در شعب اخذ رای افزود: مسئول شعبه شناسنامه و کارت ملی فرد را دریافت کرده و در دستگاه قرار می‌دهد و دستگاه تشخیص می‌دهد که کارت ملی، جعلی نیست.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت:در مرحله بعد شماره ملی فرد از طرف دستگاه برای وزارت کشور ارسال می‌شود و ما کنترل می‌کنیم این فرد در شعبه دیگری رای نداده باشد، زمانی که جواب ما به شعبه ارسال شد، تعرفه رای به رای دهنده ارائه می‌شود.

شجاعان ادامه داد: پس از آن، دستگاه یک شماره چهار رقمی‌می‌دهد که این شماره در تعرفه رای فرد ثبت می‌شود تا مشخص شود، اطلاعات این فرد استعلام شده است.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با تاکید بر این که ملاک اخذ رای، تشخیص دستگاه احراز هویت الکترونیکی است، گفت: در دوره‌های قبل انتخابات ملاک را مهر شناسنامه فرد قرار می‌دادیم اما در این دوره اگر سامانه تشخیص دهد که فرد یک بار رای داده است، دیگر به او تعرفه داده نمی شود.

شجاعان همچنین با اشاره به این که به تعداد شعب اخذ رای، دستگاه احراز هویت الکترونیکی تولید شده و در حال توزیع است، افزود: در هر شعبه یک دستگاه احراز هویت الکترونیکی استفاده می‌شود و تعدادی دستگاه نیز به عنوان ذخیره هم در اختیار استان‌ها قرار دادیم .

مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت کشور با تاکید بر امنیت بالای دستگاه‌های احراز هویت گفت: همه طراحی‌های دستگاه‌ها در داخل کشور انجام شده و اصلا دستگاهی مشابه دستگاه‌های ما وجود ندارد. تمام سیستم‌های رمزنگاری، نرم‌افزاری و حتی سیستم عامل دستگاه‌ها مخصوص این دستگاه بوده و در داخل کشور طراحی شده است.

او افزود: قطع اینترنت موجب قطع شدن دستگاه ها نمی‌شود زیرا از فضای اینترنت استفاده نمی‌کنیم. دستگاه احراز هویت الکترونیکی هم به صورت آفلاین و هم آنلاین کار می‌کند.

ویدا سینا مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک ایران نیز از تست و تکمیل دستگاه ها خبر داد و گفت : با تجهیزات فراهم شده، با کیفیت بسیار بالایی احراز هویت انجام می شود که بدین ترتیب گامی مهم در جهت انتخابات الکترونیکی برداشته شده است .

سینا افزود : ما بر اساس نیاز داخلی این دستگاه ها را طراحی و تولید کردیم و بزرگترین آزمایشگاه حوزه تخصصی در کشور هستیم که دستگاه های سسیتم عامل را بومی سازی کردیم.

قابل ذکر است در روز اخذ رای شناسنامه و کارت ملی مورد نیاز است اما الزامی برای کارت ملی هوشمند نیست البته بدون شماره ملی به هیچ وجه از کسی رای‌گیری نمی شود .

امروز کار ارسال دستگاه احراز هویت به استان تهران و البرز به اتمام رسیده و نهایتا تا پایان امروز به سایر استان ها هم کار ارسال دستگاه های احراز هویت نهایی می شود .

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: