ایران از ثمرات برجام در حوزه مالی و بانکی بهره‌ نبرده است

کدخبر: 2350652

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گزارشی آورده است: ایران نتوانسته از ثمرات و نتایج برجام در حوزه مالی و بانکی بهره‌مند شود.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش ۶ ماهه چهارم و پنجم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از روند اجرای برجام در مقطع زمانی ۲۶ تیر ماه ۹۶ تا ۲۶ تیر ماه ۹۷ قرائت شد.

در بخشی از این گزارش، به عدم توجه آمریکا و برخی دیگر از کشورهای عضو برجام به انجام تعهداتشان اشاره شده و آمده است: طبق برجام، نهادهای ایرانی از جمله مؤسسات مالی و اعتباری کشورمان باید بتوانند اقدامات مالی انجام دهند اما با گذشت نزدیک به سه سال از اجرای برجام، طرف‌های مقابل یعنی اعضای ۱+۵ تعهدات خود را انجام نداده و از این رو جمهوری اسلامی ایران نتوانسته از ثمرات و نتایج برجام در حوزه مالی و بانکی بهره‌مند شود و همین امر موجب لطمات و خسارات سنگین به منافع اقتصادی ملت و کشور شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: عدم تصویب برجام در سنای آمریکا و معلق و مشروط کردن رفع تحریم‌ها به تائید هر سه ماه یک بار رئیس‌جمهور آمریکا با روی کار آمدن ترامپ و نگاه منفی و افراطی وی به برجام و مواضع شدید ضد برجامی او، تردید و نگرانی نظام بانکی کشور را چند برابر کرد و روابط بانکی آنان با جمهوری اسلامی ایران کندتر شد. همچنین سایه تحریم‌ها و تهدید در روابط بانکی ایران و جهان تشدید شد.

با اجرای برجام بخش قابل توجهی از تحریم‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل، بیمه، مالی و بانکی، بهداشت و درمان، آب و برق، دامداری و کشاورزی، شیلات و طیور، صنعت و تجارت، محیط زیست و همچنین ارتباطات، اطلاعات و فناوری تعلیق شد که بعد از خروج آمریکا از برجام این تعلیق لغو شد.

بر اساس برجام تعداد ۲۳۸ شخص و نهاد ایرانی بیش از ۵ سال دیگر در تحریم‌های سه‌گانه سازمان ملل باقی ماندند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: