جایگاه تشویق در قوه قضائیه کجاست؟

کدخبر: 2357201

بر مسئولین دستگاه قضائی واجب است در کنار برخورد با قضات متخلف، به تشویق قضات و عوامل شجاع درون دستگاه قضائی بپردازند. که هم می تواند الگویی باشد برای بقیه قضات و هم ایجاد انگیزه و امید را در سیستم قضایی افزایش می دهد و نهایتا اعتماد در افکار عمومی را نیز مضاعف خواهد کرد.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: مساله «اصلاح از درون» قوه قضائیه که از مطالبات اساسی مقام معظم رهبری طی سال های گذشته از دستگاه قضایی است، ابعاد گوناگونی دارد که اگر بصورت متوازن و همزمان به تمامی ابعاد آن پرداخته نشود، این مهم به سرانجام نهایی خود نخواهد رسید. یکی از وجوه مهم اصلاح از درون برخورد قاطع با قضات و عوامل فاسد در دستگاه قضایی است، وجه دیگر که جنبه پیشگیرانه دارد شفافیت حداکثری در برگزاری دادگاه ها، شفاف شدن آرای قضات و در معرض نقد و ارزیابی حقوق دانان قرار گرفتن است. وجه دیگر می تواند تقویت نظارت و مشارکت مردمی بر دستگاه قضایی و تشویق سوت زنان در مبارزه با فساد باشد.

اما تمامی این ها که بیشتر جنبه تنبیهی دارد، اگر با جنبه تشویقی کار تلفیق نشود، مساله به تمام معنا ادا نخواهد شد. اگر در کنار تنبیه و مجازات قضات و عوامل فاسد درون دستگاه قضایی به تشویق قضات شجاع و عادل پرداخته نشود، سیستم انگیزه خود را از دست خواهد داد و افراد صرفا در موضع ترس از تنبیه قرارخواهند گرفت.

در همین راستا هم مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دستگاه قضائی «تشویق قضات عادل و درستکار» را مکمل «تنبیه و برخورد با متخلفان» خواندند و خطاب به مسئولان قضائی خاطرنشان کردند: «قضات عادل، شجاع، قاطع، منصف و پرکاری را که به‌شدت خداترس هستند و عالمانه و بدون ملاحظه قضاوت می‌کنند، مشهور و به جامعه معرفی کنید . »

بنابراین دستگاه قضائی ضمن معرفی و برخورد قاطع با قضات و عوامل فاسد درون دستگاه قضایی مانند اکبرطبری ها و دیگران، جهت ایجاد انگیزه و امید در سیستم قضایی و قدر و ارزش نهادن به کار قضات شجاع و عادل، آنها را تشویق و به جامعه معرفی کند. امری که در کنار برخورد با فاسدان می تواند امید و اعتماد را در افکار عمومی به قوه قضائیه دوچندان کند. وگرنه اگر هر روز خبر برخورد با قاضی فاسدی منتشر شود اما در کنار آن از قاضی عادلی تقدیر نشود، ذهنیت متعادل و دقیقی در افکار عمومی نسبت به عملکرد دستگاه قضائی ایجاد نخواهد شد.

برای نمونه در نهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و سایر متهمان در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران که به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. قاضی بابایی مطالبی را درباره خواسته‌های غیرقانونی طبری از برخی قضات و بازپرس‌ها مطرح کرد و درباره اینکه یکی از بازپرس‌ها به نام حمیدرضا رستمی به درخواست نابجای طبری پاسخ منفی داده خطاب به طبری گفت: من اظهارات دو تن از کارمندان شما را قرائت می‌کنم. علی صادقی که زیر نظر شما بود نزد بازپرس گفته از بازپرسی در دادسرای پولی بانکی، کمک خواسته شد، اما وی همکاری نکرد در نتیجه اجاره منزل سازمانی وی را افزایش داد .

قاضی بابایی ادامه داد: همچنین اظهارات امیرعباس مصدق از این قرار است: شخصی در دادسرای پولی بانکی پرونده‌ای داشت که این پرونده در شعبه ۸ آن دادسرا نزد بازپرس رستمی بود. طبری به رستمی جهت سفارش زنگ زد، اما رستمی کاری برای وی انجام نداد. یک بار پیش رستمی رفتم. گلایه داشت و می‌گفت تخلیه خانه‌ام را زده است و از حقوقم بابت اجاره‌خانه کسر شده است.

اما چرا تاکنون کسی حمید رستمی این بازپرس شجاع را آنطور که باید نشنیده و نمی شناسد؟ چرا قوه قضائیه با وجود اطلاع از حضور چنین افراد پاکدست و عادلی به تشویق و معرفی آنها به جامعه نپرداخته است.

حمیدرضا رستمی این بارزپرس جوان که در برابر خواسته های غیرقانونی اکبر طبری ایستاده، از فعالان سابق دانشجویی است، فردی که در دوران دانشجویی هم در بسیج دانشجویی و هم در جامعه اسلامی دانشجویان فعالیت داشته است. وی در سال 86 دبیر فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی و در سال 89 هم دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بود .

رستمی متولد سال ۱۳۶۵ و ورودی سال ۸۴ دانشگاه علوم قضایی است، وی دوره ارشد و دکترای حقوق خصوصی را هم در دانشگاه علوم قضایی سپری کرده است .

رستمی در پایان سال ۱۳۸۹ به دوره کارآموزی قضایی ورود می‌کند و در سال ۱۳۹۰ هم تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد فقه و حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی آغاز می‌کند و همزمان به کار قضایی در دادسرای شهرستان جوانرود مشغول می‌شود و پس از مدتی هم دادیار جانشین دادستان جوانرود می شود .

رستمی در سال ۱۳۹۲ در مقطع دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی پذیرش می‌شود و در سال ۱۳۹۳ هم سرپرست دادسرای شهرستان جوانرود شده و پس از مدتی به تهران مامور می‌شود.

حمید رضا رستمی بازپرس شجاع تنها یک نمونه از موارد متعددی است که درون دستگاه قضائی بدون جنجال و هیاهو در برابر مفسدان اینگونه می ایستد. یا رسول قهرمانی نماینده دادستانی که در پرونده های مهم و کلان اقتصادی کشور با وجود هزینه ها و تهدیدهای فراوان از طرف دانه درشت ها کار را شجاعانه و دقیق پیش می برد. یا قاضی رسول احمدزاده، قاضی دهه هفتادی که یک تنه دربرابر متخلفین ایستاد و با دستور و پیگیری او 400 ویلای غیرمجاز تخریب شد. مواردی از این دست زیاد است که می توان برشمرد و هرکدام را سردست گرفت و به جامعه معرفی کرد.

قضات و عوامل قضائی که هرکدام در جایگاه خود با وجود تمامی تهدیدها و تطمیع ها شجاعانه در برابر مفسدین ایستاده اند. و بر مسئولین دستگاه قضائی واجب است در کنار برخورد با قضات متخلف، به تشویق قضات و عوامل شجاع درون دستگاه قضائی بپردازند. که هم می تواند الگویی باشد برای بقیه قضات و هم ایجاد انگیزه و امید را در سیستم قضایی افزایش می دهد و نهایتا اعتماد در افکار عمومی را نیز مضاعف خواهد کرد.

حجم ویدیو: 3.73M | مدت زمان ویدیو: 00:03:12 دانلود ویدیو
ارسال نظر: