راهبرد ایران در برابر وتوی دو مرحله‌ای ‌ترامپ

کدخبر: 2360051

در خبرها آمده قراره پنجشنبه پمپئو گزارش (نوتیفیکیشن) برای فعال کردن مکانیزم ماشه را به شورای امنیت بدهد. این یعنی شروع یک کارزار حقوقی- دیپلماتیک در شورای امنیت. راهبرد آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه، راهبرد دابل وتو یا وتوی دومرحله ای است.

نسیم آنلاین : مسعود براتی کارشناس مسائل تحریم در صفحه شخصی خود نوشت: در خبرها آمده قراره پنجشنبه پمپئو گزارش (نوتیفیکیشن) برای فعال کردن مکانیزم ماشه را به شورای امنیت بدهد. این یعنی شروع یک کارزار حقوقی- دیپلماتیک در شورای امنیت. راهبرد آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه، راهبرد دابل وتو یا وتوی دومرحله ای است.

یعنی آمریکا دو حالت را در نظر می‌گیرد. یکی اینکه بدون مشکل خاصی مکانیزم فعال شود. خب آمریکا کارش را جلو می‌برد. یا اینکه روسیه و چین به صورت پیش‌دستانه قطعنامه ای آیین نامه ای ارایه دهند که آمریکا بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ عضو برجام نیست و نمی تواند گزارش بدهد.

در موارد آیین نامه ای حق وتو کارایی ندارد. اما آمریکا می‌تواند به عنوان عضو دایم آیین نامه ای بودن این موضوع را وتو کند و موضوع را یک امر محتوایی اعلام کند‌. در نتیجه حق وتو نافذ می‌شود و بعد قطعنامه پیشنهادی را وتو کند و یعنی آمریکا عضو برجام است و میتواند نوتیف بدهد.

البته همانطور که بولتون گفت این کار آسیب راهبردی به استفاده از حق وتو خواهد زد و این به ضرر آمریکا در بلند مدت است. در مقابل ایران باید پیام روشنی مخابره کند که در صورت فعال شدن مکانیزم تمام نظارت های برجام را تعطیل میکند و بازرسان آژانس را از ایران اخراج می‌کند.

چرا این مهم است، چون با بازگشت قطعنامه‌های قبلی، قطعنامه ۲۲۳۱ که شامل برجام هم هست، به طور کلی ملغی نمی‌شود و خصوصا تعهدات ایران سرجایش باقی میماند. لذا آمریکا نباید احساس کند که احتمال دارد ایران به امید دموکرات ها از برجام خارج نمی‌شود.

ارسال نظر: