رئیس‌جمهور: امسال محرم پر شوری خواهیم داشت

کدخبر: 2360076

رئیس‌جمهور گفت: ما امسال در محرم مثل همه سال‌ها عشق مان را باید به اهل بیت نشان دهیم، البته شکل عزاداری ممکن است تغییر کند و اجتماعات را باید در حد مجاز انجام دهیم.

حسن روحانی صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، اظهار کرد: ماه محرم برای ما یک مدرسه گسترده و بزرگ در سطح جامعه و دنیای اسلام و تشیع و در سطح مناطق بزرگی از جهان است که همه از این مدرسه بزرگ درس‌آموزی می‌کنند.

روحانی گفت: امام حسین(ع) از آغاز حرکت خود به همه نشان داد که چه راهی را انتخاب کرده است. آن شبی که فردا صبح آن عازم کربلا و عراق بود، فرمود هرکس که آماده است تا جانش را فدا کند و هرکس که مشتاق لقاء پروردگار است، می‌تواند فردا همراه ما حرکت کند.

وی افزود: امروز هم پیام کاروان حسینی به همه ما و نسل جوان همین است، یعنی هرکس آماده عشق بازی و فداکاری است کاروان در حرکت است و مقصد آن روشن است. در همین کاروان و مسیر وقتی خبرهایی به امام حسین(ع) رسید که برای برخی دلسردکننده بود او آن خطبه معروف را ایراد کرد که در این دنیا خیلی‌ها هستند که بنده قدرت، مقام و ثروت هستند و می‌گفتند ما دینداریم اما وقتی روز امتحان می‌رسد تعداد دینداران کاهش پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: درس زندگی امام حسین(ع) به ما می‌گوید خود را برای روز سختی و امتحان آماده کنید. هر ملت و امتی روزهای سختی پیش رو دارد و در آن روزهای سخت است که جوهره انسان‌ها مشخص می‌شود.

روحانی تاکید کرد: ما امسال در محرم مثل همه سال‌ها عشق‌مان را باید به اهل بیت و امام حسین(ع) نشان دهیم، مثل قرن ها که ملت ایران پرچمدار عزادارای ابی عبدالله بوده است. البته شکل عزاداری ممکن است تغییر کند و اجتماعات را باید در حد مجاز انجام دهیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم. یکی از راه‌های عزاداری برای ما این است که در این مسیر باید به اهداف امام حسین برسیم، هدف امام حسین هم احترام به شریعت، دین و مناسک است و یکی از اصول دینی ما هم حفظ جان خود، جامعه و مردم است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امسال محرم پرشوری خواهیم داشت و همه دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند. فضای مجازی و صداوسیما و هرکسی به هرنوعی که می‌تواند باید پرچم عزا را به اهتزاز درآورد.

روحانی گفت: من زمانی در ماه محرم در یکی از کشورهای آفریقایی بودم و صبح اول ماه محرم دیدم بالای درب خیلی از خانه ها پرچم عزای امام حسین است. ما باید پرچم عزاداری امام حسین را در زندگی، دل ها، جامعه و خانه هایمان به اهتزاز دربیاویم. فضا از روز جمعه یعنی اول محرم باید فضای حسینی شود تا هرکسی به جامعه ما نگاه کند عشق به امام حسین را مشاهده کند.

وی تاکید کرد: امسال با رعایت دستورالعمل ها عزادارای امام حسین را خواهیم داشت و ناظرین هم نظارت می‌کنند و مسئولین هیئات هم به وظایف خود عمل خواهند کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه محرم امسال ما با هفته دولت توام شده است، گفت: هفته دولت هفته درس آموزی برای ماست و وقتی سختی‌ها را مشاهده می‌کنیم گاهی یادمان می‌رود که در سال ۵۹ و ۶۰ چه سختی‌هایی داشتیم. دشمنان ما در ۷ تیر بزرگترین شخصیت‌های ما را شهید کردند و فکر کردند کل نظام تمام شده است و گفتند دولت و قوه قضائیه تعطیل است اما مردم، امام(ره) و مسئولین نگذاشتند که مجلس حتی یک روز تعطیل شود.

روحانی گفت: آن روزها نشان داده شد که این نظام قابل شکست نیست. من آن روز در مجلس احساس کردم که هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را شکست دهد چون طراحی حادثه ۷ تیر طراحی استکبار جهانی بود ولی مزدوران آنها این کار را انجام دادند. البته با این تیر نتوانستند نظام را به زمین بزنند و آمدند و در فاصله کوتاهی و دو ماه بعد، در ۸ شهریور یک توطئه دیگری طراحی کردند و مقامات دولتی را به شهادت رساندند و آن صدای انفجاری که از همین ساختمانی که در آن هستیم بلند شد.

وی خاطرنشان کردند: همه فکر کردند این ضربه نهایی است و ما را از پای درمی‌آورد ولی هرکجا دچار مشکل شدیم مردم به صحنه آمدند. حضور مردم استکبار را لرزاند و حضور امام(ره) قدرت آنها را در هم شکاند. دیدند هرکاری می‌کنند تا این نظام از چشم مردم بیافتد و مقامات و سرداران این نظام را به شهادت می‌رسانند، مردم با روحیه قوی‌تر و با نَفَسی بلند به صحنه می‌آیند و نمی‌ترسند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: روایت ها و نهج البلاغه می گوید که هر چه مشکل پیش آمده ایمان مردم ما قوی تر شده است. گاهی شده که «زلزالوا زلزالا شدیدا»، تکانه بزرگی ایجاد شد اما مردم نترسیدند، نهراسیدند، ایستادگی کردند، مقاومت کردند.

وی افزود: ما امروز در هفته دولت یک مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش داریم، چیزی شبیه همان سال های دهه ۶۰ و آن توطئه های بزرگی که علیه ما طراحی کردند، امروز هم استکبار جهانی همان توطئه ها را علیه ما طراحی کرده است. آن زمان می خواست با کشتن مسئولین ما نظام را زمین بزند، یک روز می خواست با جنگ ما را زمین بزند و امروز با جنگ اقتصادی می‌خواهد این کار را بکند.

روحانی ادامه داد: دشمن امروز با جنگ اقتصادی وارد شده تا نظام ما و ملت ما را بشکند و به زانو در بیاورد و ما در این هفته دولت ضمن تجلیل از روح بلند شهید رجایی و باهنر و همه عزیزان و همه شهدای دولت در طول این مدت و با یاد و نام همه عزیزان، به مردم قول می دهیم که ما با همه توان در صحنه هستیم. می دانیم که به نحوی سال ۶۰ را دوباره برگردانده‌اند به سال ۹۸،۹۷ و ۹۹. آنهایی که کامل برایشان ملموس نیست با زبان دیگری صحبت می کنند، اما اکثریت قاطع جامعه برایشان ملموس است و می دانند که دوباره دشمن دهه ۶۰ را به یک نحو دیگر تکرار می کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما قدرت و توان ایستادگی و تاب آوری مان را از دست نخواهیم داد. مردم باید بدانند که دولت با همه توان در خدمت آنها است. اگر جایی موفقیتش کامل است به خاطر حضور، شور و کمک مردم است، جایی هم ممکن است موفقیت دولت کمتر باشد اما مردم باید بدانند که دولت یک روز تعطیلی و استراحت برای خود قرار نداده است. تمام روزها در صحنه بوده و مخصوصا امسال با این سختی ها و مشکلی که داریم یک روز و ساعت تعطیل نخواهیم داشت.

وی افزود: ما در صحنه هستیم، در برابر دشمن سر فرود نمی آوریم، دشمن می خواست ما را تسلیم کند، اما به این هدف نخواهد رسید یا می خواست جامعه ما را به هم بریزد و بحران درست کند اما به این هدف نخواهد رسید یا می خواست کاری کند در جامعه ما مردم بیایند و بگویند که ما برای شما فرش قرمز پهن می‌کنیم و شما بیایید وارد کشور شوید که در سال ۹۷ به این فکر کرده بودند. گفتند ۲۲ بهمن ملت برای ما فرش قرمز پهن می‌کنند و ما وارد ایران می‌شویم و اینها نیستند که جشن ۴۰ سالگی انقلاب را بگیرند. مردم ما دیدند کسی برای شماها که یک عمر جنایت کردید، کسی برای شماها که از سال ۳۲ تا امروز جنایت کردید در این کشور فرش قرمز پهن نکرد.

روحانی در ادامه اظهار داشت: چرا سال ۳۲ کودتا کردید؟ چرا دولت قانونی را سرنگون کردید؟ چرا یک جبار را بر سر مردم مسلط کردید؟ شما بودید که علیه ملت و دموکراسی تلاش کردید. شما علیه دولت قانونی کار کردید. شما طاغوت و دیکتاتور را بر مردم مسلط کردید. همین راه غلط را دارید ادامه می دهید. مرتب شکست خوردید اما دوباره راه غلط را ادامه دادید.

وی افزود: در سال ۳۲ دشمن به ظاهر موفقیتی کسب کرد ولو اینکه در باطن مسیرش غلط بود. اما امروز در ۲۴ مرداد می‌بینیم حتی در ظاهر هم شما پیروز نشدید.

روحانی همچنین گفت: آمدند در شورای امنیت و دیدند وضع چگونه بود. اینهمه خود را مهیا کردند و افراد را فرستادند، کاسه گدایی در دست گرفتند، به کشورهای مختلف تلفن زدند، تا روز رای گیری مداوم در حال اعمال فشار به کشورها بودند. من از ۱۱ کشوری که به آمریکا رای ندادند و از دو کشور دوستی که در برابر آمریکا با قاطعیت رای منفی دادند تشکر می کنم. آمریکا[در این قضیه] تنها ماند. کی در تاریخ چنین چیزی بوده؟ ملت ما این عظمت را باید مشاهده کند و این عظمت از آن ملت است، زیرا دولت نماینده و خادم مردم است.

وی افزود: چه زمانی بوده در تاریخ سازمان ملل مثل وقتی که در سال ۹۷ خود ترامپ بیاید در شورای امنیت بنشیند و سران همه ۱۵ کشور را دعوت کند بر علیه برجام و تمام ۱۴ کشور علیه او حرف زدند و درحالی که او در آنجا نشسته بود همه علیه او صحبت کردند. یک کشور در سازمان ملل نبود که به نفع آمریکا صحبت کند. چرا ما توانستیم شکست مفتضحانه سال ۹۷ آمریکا را انجام دهیم؟ به خاطر تدبیر نظام به خاطر تدبیر دولت. اگر آن روزی که در اردیبهشت اعلام کرده بود من از برجام خارج شدم، ما هم روز بعد می گفتیم که از برجام خارج می شویم، آمریکا دیگر هزینه ای نداشت. تمام قطعنامه های شورای امنیت و سازمان ملل علیه ما برمی گشت و او بی هزینه به ما خیانت کرده بود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ما این هزینه را به آمریکا تحمیل کردیم. ما ایستادیم و با تدبیر عمل کردیم. در مهر ماه همان سال وقتی شورای امنیت تشکیل شد همه علیه ترامپ صحبت کردند. آنجا روشن شد که راه آنها غلط است و راه ما درست است و امسال هم که شورای امنیت تشکیل شد و خواست راجع به تحریم تسلیحاتی ما تصمیم بگیرد، با اینکه مساله تحریم تسلیحاتی موضوعی است که ممکن است بتوانند برخی از کشورها را تحریک کند به غلط و به دروغ، اما در عین حال همه رو به روی او ایستادند و یک جزیره کوچک در کنار ترامپ ایستاد و هیچکس به اینها اعتنا نکرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: دو شکست تاریخی ۹۷ و ۹۹ را با چشم دیدیم و همه دنیا هم دیدند. حالا دوباره آمدند یک طبل دیگری را به صدا در آورده‌اند. این رسانه های بیگانه فارسی زبان چقدر مزدور و خائن هستند. خوشحالند و لبخند می‌زنند که یک روز برای ملت ایران مشکل پیش بیاید. آن روزی که ملت ایران پیروز شود، همه [این رسانه های فارسی زبان خارجی] زانوی غم در بغل می گیرند، تا ۲۲ بهمن آن تظاهرات عظیم برپا می شود زانوی غم در بغل می گیرند، تا روز عاشورا می شود و مردم همه عزادار حسین می شوند اینها زانوی غم در بغل می گیرند، تا آمریکا شکست می خورد زانوی غم در بغل می گیرند. حالا می گویند آمریکا می خواهد از ساز و کار ۲۲۳۱ در برجام استفاده کند، [آمریکا در برجام] نیست که استفاده کند.

وی ادامه داد: اگر کسی در ایران فکر می کند این حکومت ظالمانه کاخ سفید و طرح های ظالمانه دائمی است، اشتباه می کند. جباران کاخ سفید برای همیشه نمی مانند و تحریم نیز همیشگی نیست. تحریم ها می شکند و از بین می روند. ما در برابر این تحریم ها مقاومت کردیم و به آنها فهمانده ایم که اشتباه می کنند و کاخ سفید کاملا فهمیده اشتباه کرده است منتهی در این راه درمانده اند و مسیری رفته اند که خروج از آن کار بسیار سخت و مشکلی است.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: دغدغه دولت ثبات و آرامش اقتصادی است. ما می خواهیم اقتصاد کشورمان دارای آرامش و ثبات باشد و مردم نسبت به هفته آینده، ماه و سال آینده دلشان قرص باشد و نگرانی نداشته باشند. از طرفی ما در سال جهش تولید هستیم پس می خواهیم روی تولید تاکید کنیم. امروز رشد و جهش تولید را در کشاورزی، صنعت و همه عرصه ها می بینیم. در بخش صنعت و در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به چهار ماه ابتدای سال گذشته ۹ درصد رشد تولید داشته ایم. این رشد در شرایط سختی و کرونا به وجود آمده که بسیار مهم است. در کشاورزی نیز در همه بخش ها شاهد رشد هستیم.

روحانی ادامه داد: در این شرایط سخت ما در تولید برق روزی را شاهد نبودیم که کشور دچار خاموشی باشد و یا آب و گاز دچار قطعی شود. اینکه شما می بینید از بندر تا انبار و از انبار تا فروشگاه همه چیز در مسیر خودش در حال حرکت است نشان می دهد همه در حال تلاش هستند اما یک واقعیتی همه ملت ما باید بدانند، یک روزی بود که ما در سال ۱۰۰ میلیارد دلار پول نقد وارد خزانه مان می شد و در یک سال هایی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار. در سال ۹۰، ۱۰۲ میلیارد دلار پول وارد خزانه شد. اما امروز این ۱۰۰ میلیارد نیست. این افتخار دولت است که بگوید تجارت و کشور را منهای نفت اداره می کند. در سال گذشته اگر حدود ۴۳، ۴۴ میلیارد دلار واردات داشتیم به همان میزان صادرات انجام شده ما کشور را با صادرات غیرنفتی اداره می‌کنیم که مساله بسیار مهمی است و در تاریخ ایران بی سابقه است. این اتفاق حتی پیش از انقلاب رخ نداده است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد بودجه متکی به نفت بود اما امسال تنها ۱۰ درصد تکیه بر نفت دارد. ما برای مشکلات بودجه طراحی داریم. اگر بخواهیم جای نفت را با مالیات کامل پر کنیم برای مردم سخت است. در سال جهش تولید هستیم پس باید مالیات را به شکلی وضع کنیم که اصل تولید آسیب نبیند. پس در مالیات با محدودیت رو به رو هستیم. از سوی دیگر دولت اگر بخواهم از کسی پول بگیرد برایش کاری دارد؟ دولت قبلی آمد ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی پول پر فشار استقراض کرد ولی ما هیچ گاه دست مان را به سوی بانک مرکزی دراز نکردیم و در این ۷ سال به سمت استقراض از بانک مرکزی نرفتیم از وقتی که فروش نفت ممکن نیست و استقراض از بانک مرکزی و افزایش مالیات به صلاح نیست چگونه باید کشور را مدیریت می کردیم؟ یا باید اوراق قرضه ارائه می کردیم و یا باید سهام بفروشیم و یا نفت را بفروشیم. ما در این دولت هر سه کار را انجام می دهیم.

روحانی افزود: از اول سال تاکنون ۵۷ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه فروخته ایم که روش قانونی است از سوی دیگر در حال فروش سهام دولتی هستیم و معتقدیم اقتصاد باید به مردم واگذار شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: