خطیب زاده: واشنگتن هیچ‌گاه به خواست نامشروع خود نخواهد رسید

کدخبر: 2360186

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ جایگاهی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ندارد، تصریح کرد: واشنگتن هیچ‌گاه به خواست نامشروع خود نخواهد رسید.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (جمعه) در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آخرین روند تحولات و اقدامات غیرقانونی آمریکا در شورای امنیت و تلاش‌های کشورمان اظهار داشت: در ابتدا لازم است این نکته مهم مورد تاکید قرار گیرد که در روند بازتاب اخبار و تحولات مرتبط با تلاش بی‌مبنای ایالات‌ متحده برای بازگرداندن قطعنامه های شورای امنیت که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شده است، شاهد تلاش برخی رسانه‌های بیگانه برای القای یک برداشت نادرست هستیم. این خط خبری به دنبال این است که نشان دهد صرفا با طرح درخواست آمریکا، قطعنامه‌های لغو شده و به تبع آن تحریم‌ها احیاء‌ شده و ایران از طرف شورای امنیت سازمان ملل تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

صلاحیت آمریکا برای طرح درخواست از سوی همه اعضای برجام رد شده

خطیب زاده افزود: این در حالی است که آمریکا هیچ جایگاهی برای چنین اقدمی ندارد و در اقدامی مغایر با مقررات و قواعد حقوق بین الملل و مفاد قطعنامه ۲۲۳۱، صرفا "درخواست" به رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرده است. صلاحیت آمریکا برای طرح این درخواست از سوی همه اعضای برجام رد شده و آمریکا حتی در بین متحدان خود تا آنجا منزوی شده که سه کشور اروپایی را متحدان آیت‌الله‌های ایران خوانده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی اعضای باقی مانده در برجام شامل سه کشور اروپایی آلمان انگلیس و فرانسه و همچنین روسیه و چین بلافاصله و قویا با این درخواست بی مبنا و غیر قانونی ایالات متحده مخالفت کرده و آن را به اطلاع رئیس شورای امنیت نیز رسانده‌اند. سایر اعضای شورای امنیت نیز ظرف روزهای آینده موضع مشابه اتخاذ خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به وقایع مرتبط با نشست اخیر شورای امنیت و مخالفت قاطع همه کشورهای عضو به جز یک کشور و به خصوص مخالفت اعضای دائم شورای امنیت به خصوص روسیه و چین با آمریکا افزود:واشنگتن هیچ‌گاه به خواست نامشروع خود نخواهد رسید.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه هدف اول و غایی آمریکا پیشبرد تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران با توسل به ابزارهای یکجانبه گرایانه سیاسی و مهمتر از آن جنگ روانی و تبلیغاتی و بر هم زدن ثبات و امنیت روانی و اقتصادی کشور است، اضافه کرد: همانگونه که دکتر ظریف در پیام شب گذشته خطاب به ملت ایران در صفحه اینستاگرام تاکید کردند، دستگاه دیپلماسی همانند هفت سال گذشته، تمامی تلاش و ظرفیت سیاسی و حقوقی خود را برای ترویج و تثبیت چهره‌ی مقتدر و منطقی ایران در عرصه بین‌الملل به کار گرفته و در تلاش است برای مقابله با یکجانبه‌گرایی و قانون‌گریزی آمریکا، به یاری خدا حتما یک بار دیگر طعم انزوا را به قانون‌شکنان آمریکایی بچشاند.

دولت آمریکا با ارائه نامه‌ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

این اقدام آمریکا در ارائه نامه‌ به رئیس شورای امنیت برای مطلع کردن این شورا از خواست واشنگتن به منظور بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بلافاصله با واکنش‌های مختلف روبرو شد و سه کشور اروپایی و چین و روسیه با آن مخالفت کردند.

دقایقی بعد از درخواست رسمی آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، روسیه خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ایران در روز جمعه شد.سه کشور اروپایی که طرف ایران در توافق هسته‌ای برجام هستند هم بلافاصله با صدور بیانیه مشترکی با اقدام آمریکا مخالفت کردند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (پنجشنبه) در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برای سوء استفاده از سازوکارهای مندرج در توافق هسته‌ای برای احیای تحریم‌های ایران را مردود خواند و تأکید کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورای امنیت و جامعه بین‌المللی رد شود.

نامه وزیر امور خارجه کشورمان از سوی مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به رئیس اندونزیایی شورای امنیت تسلیم شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: