احمد توکلی خطاب به هاشمی: نماینده به شورا می‌فرستم

کدخبر: 2361119

اعضای شورا بارها در خصوص املاک واگذار شده در دوران قالیباف اظهار نظر کرده اند. طی روزهای گذشته احمد توکلی به این موضوع ورود کرد اما محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت لیست مکتوب نمی‌دهیم. در همین زمینه معاون قالیباف در شهرداری نیز خواستار انتشار لیست شد.

در مردادماه سال جاری محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: چرا نمی‌گذارید درباره 700 ملک شهرداری که دراختیار دیگران است گزارش بدهیم.

آمادگی دیده‌بان عدالت برای بررسی املاک واگذار شده به مسئولین در شهرداری تهران

بعد از این اظهارنظر محسن هاشمی، احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران، آمادگی دیده‌بان را برای بررسی املاک واگذار شده به مسئولین در شهرداری تهران اعلام کرد. در متن نامه آقای توکلی آمده است «سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت براساس تکلیف ذاتی و متکی به اساسنامه قانونی‌اش، آمادگی خود را برای دریافت، بررسی و در صورت نیاز مطالبه‌گری از اشخاص مرتبط با موضوع 700 ملک شهرداری واگذار شده اعلام می‌دارد و براساس روال همیشگی، نتایج اقدامات خود را در مراحل مختلف به ملت شریف ایران گزارش می‌نماید. بنابراین خواهشمند است تمامی اسناد و مدارک مرتبط با موضوع فوق‌الذکر را به این سازمان مردم‌نهاد ارائه کنید».

محسن هاشمی: باید محافظه‌کارانه وارد این موضوع بشویم

بعد از نامه توکلی، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درحاشیه جلسه علنی شورا در خصوص این نامه گفت: من قبل از اینکه نامه را ببینم، در فضای مجازی آن را دیدم، اگر بخواهیم مشکلی که برای آقای فتاح پیش آمد برای من پیش نیاید باید محافظه‌کارانه وارد این موضوع بشویم.

وی ادامه داد: چون آقای توکلی این نامه را سرگشاده و علنی کردند، من هم در این خصوص سرگشاده پاسخ می‌دهم. املاک مذکور لیستش موجود و مشخص است. می‌توانند به شهرداری مراجعه کنند و ما به ایشان به صورت خصوصی اجازه می‌دهیم تا لیست افرادی را که املاکی را دراختیار گرفتند ببینند، اما اینکه بخواهیم این گزارش را به صورت کتبی برای ایشان بفرستیم بعید است این کار صورت گیرد.

توکلی: امروز با اقای هاشمی صحبت می کنم/ نماینده به شورا می فرستم/ لیست محرمانه نیست چرا که اموال شهرداری متعلق به مردم است

امروز به سراغ احمد توکلی رئیس دیده‌بان عدالت و شفافت رفتیم. وی در خصوص اظهارنظر محسن هاشمی گفت: از آقای هاشمی تشکر می‌کنم که خیلی سریع این مسئله مهم را مطرح و به آن واکنش نشان دادند، ولی خبرهایی که از قول ایشان گفته شده متناقض است، امروز با آقای هاشمی تماس می‌گیرم که ببینیم کدام خبر درج شده درست است و بعد در خصوص این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس شورای شهر اعلام کرده لیست املاک را نمی‌دهند، اما شما می‌توانید به آنجا مراجعه و لیست را ببینید، گفت: من حتماً نماینده می‌فرستم و این وظیفه ذاتی دیده‌بان شفافیت و عدالت است. لیست املاک، محرمانه نیست، حقوق دیگران است. املاک شهرداری برای مردم است و قطعاً انتشار لیست آنها محرمانه نیست.

وی تأکید کرد: ما برای اینکه حق مردم از بین نرود، قطعاً به این موضوع ورود می‌کنیم و من همین‌جا اعلام آمادگی کرده و به شورا نماینده می‌فرستم.

اسامی که ۳ سال است اعلام‌نشده و فقط در مورد ان حرف زده شده است

ماجرای پس گرفتن املاک شهرداری مدتهاست که خبرساز شده است و محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران بارها در سالهای گذشته اعلام کرده است که در صورت مقاومت در پس دادن املاک، اسامی افراد اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: اراده‌ای در شورای شهر تهران در شهریور ماه سال 96 برای شناسایی و بازپس‌گیری املاک شکل گرفت و در این مدت روند شناسایی املاک و فهرست‌شدن و فرایند بازپس‌گیری پیش رفت.

میرلوحی گفت: 2 هزار ملک شناسایی شده است که 3 هزار و 800 واحد را شامل می‌شود و در پی این اقدام،‌ همه مناطق در این رابطه فعال شده‌اند، اگرچه من هم از آقای شهردار برای این تأخیر گله دارم، اما حداقل گزارش آن را به افکارعمومی بدهند، چرا که کارهای خوبی انجام شده و به نظرم اراده برای بازپس‌گیری کم‌کم به نقطه مناسبی رسیده است و املاک و ساختمان‌های زیادی پس گرفته شده است. در مجموع اقدامات خوبی شکل گرفته، اما شهرداری در ارائه آمار کند است، البته شهرداری با سازمان ثبت اسناد در این مدت هماهنگی انجام داد تا املاک کددار شوند.

وی در خصوص اعلام نکردن اسامی افرادی که املاک شهرداری در اختیار آنها قرار دارد، گفت: ما منع نکردیم که اسامی منتشر شود، در جایی اعلام کردیم می‌شود این کار را انجام داد و حتی گفتیم اگر مقاومتی در استرداد املاک شهرداری وجود داشته باشد، حتماً این کار را می‌کنیم.

به گفته عضو شورای شهر تهران، این املاک بیشتر در مناطق شمالی تهران است که در حال پیگیری هستیم و مدام از شهرداری‌های مناطق به ویژه مناطق 1، 2، 3، 5 و 9 در حال گزارش‌گیری هستیم و گزارش‌های خوبی هم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: این املاک فراوان است و می‌خواهیم همه برگردد. املاکی در دزاشیب و الهیه هم وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر بازپس گرفته شود.

اگر قرار است ملکی در اختیار کسی قرار گیرد، باید اجاره‌نامه قانونی با آن تنظیم شود

به گفته میرلوحی، اگر قرار است ملکی در اختیار کسی قرار گیرد، باید اجاره‌نامه قانونی با آن تنظیم شود، به همین دلیل اتفاق مهمی در املاک رخ داده است. محل درآمد و ردیف برای این املاک پیش‌بینی شده که این نیز اتفاق خوب و مهمی است.

حناچی:در شهرداری تهران به صورت چراغ خاموش در حال پس گرفتن املاک هستیم

با وجود اینکه بارها مدیران فعلی شهرداری در خصوص املاک صحبت کرده‌اند، اما تاکنون لیستی منتشر نکرده‌اند و حتی در پاسخ به نامه آقای توکلی هم گفتند لیست نمی‌دهیم، خودشان بیایند ببینند، اما پیروز حناچی شهردار تهران سال گذشته در خصوص بازپس‌گیری املاک گفت: در شهرداری تهران به صورت چراغ خاموش در حال پس گرفتن املاک هستیم و با هیچ‌کس هم شوخی نداریم. کار سختی است چرا که باید املاکی که استفاده درستی از آنها می‌شود از املاکی که انحراف کاربری دارند تفکیک کنیم. برای مثال؛ خیریه‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و ثمن‌هایی که فعالیت اجرایی آنها مغایرتی با حضورشان در املاک ندارد را باید بررسی و تفکیک کنیم.

به گفته حناچی، شهرداری در حال بازپس‌گیری املاکی است که به صورت غیرقانونی واگذار شده‌اند و بسیاری از املاک هم پس گرفته شده است.

معاون قالیباف: لیست را منتشر کنید

امانی معاون قالیباف در شهرداری تهران امروز در پاسخ به اظهارات مدیران فعلی شهرداری مبنی بر اینکه 700 ملک دراختیار افراد یا سازمان‌هاست، گفت: اینها ابتدا ادعا می‌کردند که 2 هزار و یا 3 هزار ملک وجود دارد و حالا شده 700 ملک، من همین جا تأکید و اعلام می‌کنم که لیست املاک را منتشر کنید.

وی ادامه داد: یکی از اعضای شورا اعلام کرده بود که شهردار اسبق تهران تعدادی املاک به نزدیکانش واگذار کرده، ما هم گفتیم اگر صداقت دارید لیست را منتشر کنید.

معاون قالیباف در شهرداری تهران اضافه کرد: لیست املاک محرمانه نیست، منتشر کنید. اگر هم ملکی وجود دارد دراختیار سازمان‌ها و نهادهایی است که به صورت قانونی به آنها سپرده شده است.

وی با طرح این سؤال که من نمی‌دانم مدیران فعلی شهرداری به دنبال چه می‌گردند، گفت:آقای دکترحناچی درمصاحبه بارسانه ها گفتند۵۰درصداین املاک دراختیارحوزه اجتماعی شهر ونهادهای مرتبط قراردارد

براساس این گزارش، در سه سال گذشته بارها در خصوص املاک شهرداری تهران و واگذاری آن به غیر در دوره قبل موضوعاتی مطرح شده است، ولی تاکنون لیستی منتشر نشده است و هربار برخی از اعضا فقط درباره آن صحبت‌هایی کرده‌اند و وقتی درخواست سند و مدرک می‌شود، پاسخ درستی داده نمی‌شود. حال که دیده‌بان شفافیت و عدالت به موضوع ورود کرده، باز هم آقای رئیس دست رد به سینه آنها زده و می‌گوید لیست نمی‌دهیم، اگر می‌خواهید حضوری بیایید و ببینید. قرار است رئیس دیده‌بان شفافیت در این زمینه با محسن هاشمی گفت‌وگویی داشته باشد و باید دید خروجی آن چه می‌شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: