آقای رییس جمهور، به فکر سلامت مردم هم باشید

کدخبر: 2362806

ماجرای لغو ناگهانی جلسه سران قوا از سوی رییس جمهور به دلیل حضور رییس مجلس در بخش مراقبت های ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی به بحث های زیادی در افکار عمومی و فضای مجازی درباره درستی و نادرستی آن دامن زده است.

ماجرای لغو ناگهانی جلسه سران قوا از سوی رییس جمهور به دلیل حضور رییس مجلس در بخش مراقبت های ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی به بحث های زیادی در افکار عمومی و فضای مجازی درباره درستی و نادرستی آن دامن زده است.

با معیارهای پزشکی و رعایت پروتکل های بهداشتی که بنگریم تصمیم روحانی برای لغو این جلسه که قرار بود در دفتر قالیباف تشکیل شود کار درستی بود و شاید بتوان گفت تصمیم رییس مجلس برای حضور در بخش ویژه بیمارن کرونایی تصمیم نادرست و بر خلاف پروتکل های تعریف شده برای سران قوا بود. اما آیا این ماجرا را فقط باید از این زاویه تحلیل کرد؟ پاسخ یقینا منفی است.

همه ما بیاد داریم که آقای رییس جمهور از ابتدای شیوع کرونا بر این موضوع تاکید کرده است که هم باید نان مردم دربیاید هم سلامتشان حفظ شود. به تعبیر دیگر شرایط از لحاظ کار و خدمات باید برای همه «عادی» باشد اما پروتکل ها هم به دقت رعایت شوند. امروز وجدان عمومی و اخلاقی می پرسد پس چرا رییس جمهور جلسه خود را به خاطر سلامت تعطیل کرده است؟ آیا نمی شد این جلسات با گرفتن تست از رییس مجلس و تغییر محل جلسه یا دستکم به صورت آنلاین برگزار می شد؟! آیا جلسات آنلاین رییس جمهور در این ایام تعطیل شده بود؟! نمی توان موقعیت متناقض و دشوار «هم کار، هم سلامتی» را بر مردم تحمیل کرد اما خود به آن بی اعتنا بود و فقط جانب سلامتی را در نظر گرفت. هدف این نوشته نقد شخصیت و رفتار رییس جمهور با توسل به اقوال مشهور درباره ایشان نیست. همه می دانیم که آقای روحانی بیماری زمینه ای دارد و جزو گروه های پر خطر در برابر ویروس کرونا محسوب می شود اما آیا ایشان تنها شهروند این کشورند که بیماری زمینه ای دارند؟ تکلیف بیمارانی که مجبورند در این شرایط با اتوبوس و مترو تردد کنند چیست؟ آن هم ناوگان عمومی که به تعداد کافی وجود ندارد و به گفته خود مسولان ۱۰ سال است نوسازی نشده. اساسا آیا می توانیم بگوییم خون مسوولان از خون مردم رنگین تر است؟ سخن بر سر این نیست که پروتکل ها را درمورد سران قوا لغو کنیم نکته این است که برای این قضاوت اخلاقی شهروندان، آن هم شهروندان مسلمانی که با آموزه های اسلامی بعضا از طریق شعار همین مسوولان آشنا شده اند پاسخی معقول و پسندیده بیابیم یا دستکم کسانی را که با توجه به این شهود اخلاقی شهروندان سعی می‌کنند در این شرایط دشوار در میان مردم ظاهر شوند تا آن معضله اخلاقی نزد افکار عمومی پاسخی رضایت بخش بیابد متهم نکنیم! جالب تر در این میان آن کسانی هستند که با نیت خوانی درباره رفتارهایی نظیر رفتار رییس مجلس این اهتمام را به شوآف سیاسی تعبیر می کنند و آن را نوعی تلاش برای جمع کردن رای در انتخابات ریاست جمهوری تفسیر می کنند! جدا از امکان نیت خوانی متقابل برای تحلیل رفتار رییس جمهور در لغو جلسه سران قوا باید گفت که هر پاسخی به این قبیل نیت خوانی ها بی فایده است. چون قضاوت های اینچنینی به دلیل عدم اتکایشان به استدلال و برهان هیچگاه تغییر نمی کند.

شرایط دشواری که این روزها مردم ایران در آن قرار دارند ایجاب می کنند که کار و خدمت مسوولان توانی مضاعف پیدا کند نه آنکه اندک تلاش‌ها نیز به بهانه بیماری کرونا از آنها دریغ شود !

«الف»

ارسال نظر: