افزایش خدمت سربازی؛ افزایش سرباز فراری

کدخبر: 2362939

این رویه هم موجب فراری دادن جمعیت بیشتری از خدمت سربازی خواهد شد، جمعیتی که در اجتماع از تمامی خدمات اجتماعی محروم می شوند و تا آخر عمر نسبت به این وضعیت ناراضی و خشمگین خواهند ماند. از طرفی هم افرادی که از سر اجبار به خدمت می روند را هم ناراضی تر خواهد کرد و تبعات اجتماعی، فرهنگی متعددی به بار خواهد آورد.

نسیم آنلاین؛ حسین رضایی: در حالی که موج انتقادات به وضعیت نامطلوب خدمت سربازی شدت گرفته و به رسانه های رسمی نیز کشیده شده است و افکار عمومی و فعالان رسانه ای انتظار پاسخگویی و تصحیح خطاهای موجود را دارند، ناگهان اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خبری عجیب اعلام کرد مدت خدمت سربازی به 24 ماه افزایش یافته است.

ستاد کل نیروهای مسلح جزئیات افزایش سه ماهه خدمت سربازی را اینگونه بیان کرد: «مدت خدمت کارکنان وظیفه غیر بومی، در مناطق امنیتی درگیر و جزایر طرح نازعات به مدت ۱۷ ماه، در مناطق عملیاتی و امنیتی غیر درگیر، محروم و بد آب و هوا، مرزی و سایر جزایر خلیج فارس ۱۸ ماه و مناطق عادی ۲۱ ماه خواهد بود. مدت خدمت کارکنان وظیفه عمومی، در مناطق امنیتی درگیر و جزایر طرح نازعات به مدت ۱۷ ماه، در مناطق عملیاتی و امنیتی غیر درگیر، محروم و بد آب و هوا، مرزی و سایر جزایر خلیج فارس ۲۱ ماه و در مناطق عادی ۲۴ ماه خواهد بود.»

جدای از بررسی محتوایی این تصمیم غیرمنتظره که موجبات آسیب های متعددی بر جوانان مشمول خدمت سربازی خواهد شد، این عدم پاسخگویی و تصمیمات یکطرفه بدون درنظرگرفتن مطالبات افکار عمومی پیامی جز اصرار بر رویه های اشتباه موجود ندارد. گواینکه ستاد کل و سازمان نظام وظیفه عمومی می گویند افکار عمومی برایشان ارزشی ندارد و فعالان اجتماعی و رسانه ای که به دنبال اصلاح وضع نامطلوب موجود هستند آب در هاون می کوبند!

از سویی تنها استدلال متولیان این تصمیم گیری این است که به واسطه کاهش جمعیت دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها که اکنون مشمول خدمت سربازی شده اند باید مدت زمان خدمت را افزایش داد تا جبران این کمبود سرباز شود. اما مسئولین امر آیا به آمارهای اعلامی توسط خودشان توجهی نمی کنند که به واسطه این مدل نامطلوب سربازی امروز در ایران بیش از 3 میلیون نفر جوان به عنوان سرباز فراری وجود دارد. و با این تصمیم گیری افزایش مدت خدمت سربازی به 24 ماه و بدون اصلاح شرایط خدمت، موجبات فراری دادن جمعیت بیشتری را فراهم خواهند کرد؟

این رویه هم موجب فراری دادن جمعیت بیشتری از خدمت سربازی خواهد شد، جمعیتی که در اجتماع از تمامی خدمات اجتماعی محروم می شوند و تا آخر عمر نسبت به این وضعیت ناراضی و خشمگین خواهند ماند. از طرفی هم افرادی که از سر اجبار به خدمت می روند را هم ناراضی تر خواهد کرد و تبعات اجتماعی، فرهنگی متعددی به بار خواهد آورد.

اساسا این رویه خدمت سربازی چیزی جز کارخانه تولید ضدانقلاب نخواهد بود و حالا با این تصمیم افزایش 3 ماهه خدمت سربازی، بر کمیت و کیفیت این کارخانه ضدانقلاب سازی خواهد افزود.

وقتی سربازان از حداقلی ترین حقوق قانونی خود برخودار نیستند با چه استدلال و پشتوانه ای خدمت سربازی را افزایش می دهید؟ براساس بند 49 و 50 قانون خدمت وظیفه ی عمومی باید حقوق دریافتی پرسنل وظیفه در حدود 60 تا 90 درصد پرسنل هم درجه کادر نیروهای نظامی باشد، اما امروز حقوق سربازان وظیفه تقریبا 10 درصد پرسنل کادر است که حتی کفاف ایاب و ذهاب سربازان به شهر و روستای خودشان هم نمی شود.

می توان به گونه ای سربازی را اصلاح کرد که هم مساله تامین نیرو وظیفه برای نیروهای مسلح حل گردد و هم جلوی سرباز فراری و تبعات اجتماعی آن را گرفت و حقوق سربازان را تامین کرد. اما متاسفانه هیچ گوش شنوایی در ستادکل نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه عمومی وجود ندارد و معلوم نیست فعالان رسانه ای و کارشناسان چگونه می توانند نظرات خود را به سمع و نظر مقامات تصمیم گیر برسانند؟ جایگاه مجلس شورای اسلامی اساسا کجاست، آیا جمع شدن تصمیم گیر و مجری تصمیمات در یک نقطه، موجب تعارض منافع و مضار احتمالی آن نخواهد شد؟ تا چه زمانی بناست این رویه تصمیمات یکطرفه از بالا به پایین و بدون شنیدن حرف های کارشناسان و مطالبات افکار عمومی تداوم یابد؟ آیا افرادی هستند که پژوهشی پیرامون تبعات اجتماعی این خدمت مدل سربازی اعم از خودکشی، افسردگی، بیکاری و امثالهم انجام داده باشند؟ آیا افزایش مدت خدمت سربازی به گستره این تبعات اجتماعی و فرهنگی دامن نمی زند؟

ارسال نظر: