برای ما مهم نیست چه کسی در آمریکا انتخاب می‌شود

کدخبر: 2364553

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات آمریکا،گفت: برای ما مهم نیست چه کسی انتخاب می شود.

حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: اساس حکومت پیامبر طبق آنچه قرآن بیان می‌کند بر مبنای اخلاق، نرم خویی، مهربانی با مردم، تواضع و حتی دعا برای افراد امتش که دچار اشکال و خطا و گناه بودند و همچنین مشورت با مردم است.

وی افزود: این اصول پیامبر در زمینه حکومت است. خداوند اساس جاذبه پیامبر اسلام را اخلاق نیکوی او می‌داند. آنهایی که نسبت به پیامبر (ص) جملات ناصحیح به کار می‌برند، با اخلاق، شیوه و سیره رسول گرامی اسلام آشنا نیستند. امروز حوادث عجیب و غریبی می‌بینیم؛ حمله به عبادتگاه، حمله به یک مدرسه و حمله به یک دانشگاه. این حوادث با ادعای این است که این‌ها می‌خواهند حامی اسلام و پیامبر باشند، همه اینها دروغ می‌گویند چراکه شیوه پیامبر این چنین نیست. آنهایی که اهانت کردند هم کار نادرستی کردند و کار غلطی را انجام دادند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به برنامه ریزی دولت برای تأمین کالاهای اساسی مردم، تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که کالاهای ضروری و دارو در اختیار مردم خواهند بود. در همین هفته‌ای که گذشت، واردات ما نسبت به هفته قبل ۳۸ درصد افزایش پیدا کرد، این نشان می‌دهد که روند در این ماه‌های اخیر هم در واردات کالا و هم در صادرات افزایش داشته است.

روحانی گفت: ما در هفته گذشته ۱۴ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم، بنابراین روند، روند رو به رشد است. ما در طول هفته‌های گذشته بحث‌هایی که در رابطه با اقتصاد کشور کردیم تصمیمات مهمی را برای ۹ ماهه پایانی دولت دوازدهم گرفتیم. این دولت ۹ ماه دیگر بار مسئولیت را بر دوش دارد و بر مبنای این ۹ ماهه هم ما برنامه‌ریزی کردیم، البته برخی از برنامه‌ها بلندمدت است و مربوط به سال بعد می‌شود و برخی از اقدامات نیز محدودتر است.

وی تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت کشاورزی وزارت و اقتصاد در این جلسات به وجود آمد و مصوبه آن دیروز ابلاغ شد، هم نسبت به شیوه و استفاده ارز. اینکه برای صادرات از چه ارزهایی استفاده کنیم. از چه ارزهایی می‌توانیم استفاده کنیم. برای ترخیص کالا از گمرک تصمیماتی اتخاذ شد و اجرای آن از دیروز شروع شده است و باید دنبال کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: تصمیمات اقتصادی ما از چند هفته گذشته بدون توجه به اینکه در آمریکا چه می‌گذرد و چه کسی انتخاب می‌شود اتخاذ شده است. ۳، ۴ هفته پیش و به خصوص هفته قبل، مبنای ما بر مبنای تولید داخلی و صادرات کشور بوده است. برای ما مهم نیست که در آمریکا چه می‌گذرد و چه کسی انتخاب می‌شود. آنها به هر حال انتخابات‌شان از جهات مختلف عبرت آمیز بود.

روحانی گفت: برای ما فرد و حزب مهم نیست بلکه برای ما شیوه‌ای که در دولت بعد اتخاذ می‌شود اهمیت دارد. آنچه ما می‌خواهیم این است که آمریکا به قانون برگردد، برگردد به تمام معاهدات بین المللی و چند جانبه. آنچه برای ما مهم است اینکه آمریکا برای احترام به ملت ایران برگردد. ما می‌خواهیم به جای تحریم، احترام باشد. اگر جای تحریم، احترام آمد شرایط ما فرق می‌کند. اگر آمد به جای تهدید، تکریم و احترام ملت را پیشه کرد، دیگر شرایط فرق می‌کند.

وی افزود: اگر به جای عهدشکنی، پیمان شکنی و قانون شکنی اجرای قانون و تعهدات بود آن زمان شرایط فرق می‌کند. برای ما اصول، شیوه و سیاست مهم است و فرد و حزب اهمیتی ندارد. ما بر فرض اینکه آمریکا به یک شیوه درست برنگردد، برنامه ریزی کردیم. اگر تنبیه شدند و عبرت گرفتند و فهمیدند در طول این سه سال و اندی که فشار آوردند تأثیری نداشته است و باید راه دیگری را انتخابات کنند که چه بهتر، اما اگر به این تصمیم نرسند، تصمیمات ما بر مبنای این بود که اگر شرایط سخت بود کشور چگونه اداره شود و جلو برود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما فضاهای خوبی برای صادرات داریم. ما بحث‌هایی که در ستاد اقتصادی دولت داشتیم، یک مبنایش افزایش صادرات بود، اینکه چه کنیم صادرات افزایش یابد. این یکی از مبانی ما بود. اینکه چه کار بکنیم کالای اساسی راحت تر به دست ما برسد، اینکه چه کار بکنیم که به جای اینکه گرفتار گردش‌های بانکی و مالی بشویم کار با تهاتر صورت بگیرد. چه کار بکنیم که جنس به جای اینکه وارد گمرک می‌شود و بعد تصمیم بگیریم، از همان لحظه‌ای که جنس خریداری می‌شود و قبل از اینکه روی کشتی برود راجع به آن تصمیم بگیریم.

روحانی گفت: تمام تصمیماتی که برای سامانه جامع تجارت اتخاذ کردیم و باید اجرایی و عملیاتی شود برای این است که همه چیز به روز و روشن باشد و ما بتوانیم کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: آنچه در این یکی دو ماه اخیر مردم با مشکلات مواجه شدند، بخشی از آن مربوط به ماه‌های اولیه امسال می‌شود که به خاطر کرونا صادرات ما دچار وقفه و مشکلات شد اما امروز این مشکلات رفع شده و روال عادی پیدا کرده است. ما در صادرات و واردات رشد خواهیم داشت و مشکلات مردم کمتر می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته وزارتخانه‌های مربوطه باید همه توان خود را به کار بگیرند. من خوشحالم که دیروز وزارت صمت، وزارت کشاورزی و بقیه دستگاه‌ها و گمرک به سخنان مقام معظم رهبری توجه جدی کردند و امروز هم در دولت مطرح شد. همانطور که ایشان این نکته به حق را تاکید کردند، گرانی و قیمت برخی از کالاها ناموجه، نادرست و ناصحیح است و باید راه حل برای آن پیدا شود.

روحانی با بیان اینکه دلایل گرانی اجناس باید بررسی و حل شود، افزود: ما دو هدف را دنبال می کنیم. نخست وفور کالا در جامعه و دیگری قیمت منصفانه که نسبت به اولی موفق بوده ایم. از سال ۹۷ که جنگ اقتصادی شروع شد ما در تامین کالا موفق بودیم اما آن کاری که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم و برای مردم مهم است متعادل بودن قیمت هاست.

وی همچنین با اشاره به درگیری ها در منطقه قره باغ، گفت: دو همسایه ما از مهر ماه دچار یک درگیری نظامی هستند که وزارت خارجه در این زمینه فعال بوده است همچنین نیروهای مسلح با حواس جمع بر امنیت مرزها نظارت دارند و برنامه ریزی خوبی را در این خصوص داشته اند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امنیت مرزها برای ما بسیار اهمیت دارد ولی می خواهیم به هیچ عنوان تروریست ها در نزدیکی مرزهای ما حضور نداشته باشند و مرزهای جغرافیایی تغییر نکند.

روحانی افزود: حفظ تمامیت ارضی حق آذربایجان و ملت های منطقه است اما ما می خواهیم این خواست از طریق غیرنظامی دنبال شود. نظرات ایران به دو طرف گفته شده و وزارت خارجه طرح بسیار مناسبی را برای پایان درگیری و صلح در منطقه قره باغ تهیه کرده است که امیدواریم این طرح ها به موفقیت برسد.

وی با اشاره به مراسم افتتاح طرح های حوزه آب در روز پنجشنبه، گفت: فردا طرح های افتتاحی ما با هفته های گذشته متفاوت است، با افتتاح های فردا کشور وارد استفاده از فناوری های جدیدی می شود و از این طریق به تامین آب شیرین برای مناطقی که خشکسالی ها در آنجا تاثیر بیشتری دارد دست می یابیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در واقع ما می خواهیم فناوری نمک زدایی از آب را به صورت گسترده در کشور استفاده کنیم و آنجاهایی که نیازمند آب هستند با استفاده از این فناوری به تامین آب بپردازند.

روحانی ادامه داد: وزارت نیرو مطالعات لازم را برای ۱۷ استان در فلات مرکزی ایران و مناطق ساحلی خلیج فارس و دریای عمان انجام داده است. برخی از این استان ها نیازمند تامین آب حتی آب شور برای پرورش آبزیان و مصارفی اینگونه هستند و برخی دیگر از استان ها نیازمند آب نمک زدایی شده هستند تا آب مناسب در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی با اعلام اینکه فردا اولین مرحله این طرح آغاز می شود و آن رساندن آب به استان کرمان است، تاکید کرد: با اجرای این طرح از فردا خلیج فارس به کرمان متصل می شود و ان شا الله در مراحل بعد به استان یزد و استان های دیگر متصل می شود.

رئیس جمهور گفت: طرح فردا مربوط به طرح تامین آب ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب شور که به ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین تبدیل می شود است. البته فردا فاز اول این طرح ایجاد می شود که طی آن ۷۰ میلیون متر مکعب آب شیرین تامین می شود تا دو استان هرمزگان و کرمان از این آب شیرین شده بهره مند شوند. امیدواریم با سرمایه گذاری و از طرق مختلف معضل تامین آب در کشور را حل کنیم.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: