ربیعی: برخی افزاش قیمت‌ها به وارد کردن ارز ربط داشت

کدخبر: 2364566

سخنگوی دولت گفت: برخی افزایش قیمت‌ها به دلیل بود که نتوانستیم ارز را به موقع وارد کنیم و کالاها دیر وارد کشور شدند و با تمهیدات انجام شده، استفاده از ارز صادراتی و تهاتر و نهاده‌هایی که بر قیمت مرغ و تخم مرغ تأثیر داشت، مورد توجه قرار گرفت.

علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با تاکید مقام معظم رهبری برای رصد و کنترل قیمت‌ها و برنامه دولت اظهار داشت: خوشبختانه در چند جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت این موضوع در دستور جلسه بود. بخشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل این بود که نتوانستیم ارز را به موقع تهیه کنیم و کالاها دیر وارد کشور شدند. نهاده‌ها دیر وارد و خریداری شدند. تمهیداتی اندیشیده شد که بتوانند ار ارز مبادله‌ای و تهاتر استفاده کنند. نهاده‌هایی که روی قیمت مرغ و تخم مرغ تاثیر داشت مورد توجه قرار گرفت.

وی عنوان کرد: برخی کالاها در گمرک مانده بود. همیشه کالاهایی در ورودی و خروجی گمرک داریم. بخشی از این کالاها انتظار داشتند با ارز ۴۲۰۰ تومانی بیایند مانند برنج که قیمت آزاد اعلام شده بود و وارد کننده مدعی بود با ارز قبلی بخشی از آن را وارد کرده است. با تصمیمی که در مورد گمرک گرفته شد و با ارزهای غیر نیمایی و تمهیدات بانک مرکزی گشایشی در این زمینه صورت گرفت. پیش‌بینی ما این است اینها تاثیر خود را روی بازار خواهد گذاشت. ستاد تنظیم بازار هم جلسات خود را پیوسته و منظم برگزار می کند و تقسیم کاری هم میان وزارت جهاد کشاورزی و صمت صورت گرفته است تا بتوانیم زنجیره کنترل و توزیع را یکجا ببریم.

سخنگوی دولت افزود: عرضه مرغ و تخم مرغ از وزارت صمت مجزا شد و در بازار از سوی جهاد کشاورزی انجام خواهد شد و فکر می کنم در روند تاثیر داشته باشد. با اختیارات داده شده و هماهنگی های صورت گرفته و اقدامات به موقع، بخشی از مشکلات در حال مرتفع شدن است. ۲۵ هزار تن برنج ترخیص شده و الحمدلله ذخیره سازی کالاها وضع مناسبی دارد. مدتی به علت کمبود از ذخیره‌ها استفاده کردیم و فکر ما به میوه و اقلام مربوط به شب عید است.

ربیعی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با تلاش بانک مرکزی برای اینکه جاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی است را به سرعت تامین کند و در مورد بقیه ارزها با شیوه هایی از طریق صادرات به داخل بیاید و اینکه به منظور یکپارچگی در تولید و کشت مسئولیت به جهاد کشاورزی داده شد تا بتوانیم در روزهای آینده کاهش قیمت داشته باشیم. در مورد قاچاق، قیمت گوسفند و سایر کالاها در این سمت و آن سمت مرز تفاوت وجود دارد و در این زمینه تصمیماتی گرفته شد. صادرات تخم مرغ هم قطع شده تا بتوانیم به تعادل قیمت برسیم.

وی در رابطه با طرح‌های ستاد ملی کرونا و ضمانت اجرای آن، گفت: سیاستگذاری با ستاد ملی کرونا است و قرارگاه فقط بر روی چگونگی اجرا کار می‌کند. استان ها هم تقریبا حالت قرارگاهی گرفتند و وظیفه پیشنهاد به ستاد ملی هم دارند. در زمینه پاساژها و مراکز ۲، ۳ و 4 نظارت ها تماما در حال انجام است‌. فقط در یک مورد با احتیاط رفتار می‌کنیم و آن افرادی هستند که در مراکز عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند. در این زمینه بحث شد و تقلیل پیدا کرد و در مترو و اتوبوس و ... در حال کنترل است‌. ضمانت اجرای این‌ها بالا است. اگر پروتکل ها به همین شکل ادامه پیدا کند امیدواریم هفته های بعد میزان مرگ و میر کاهش پیدا کند.

سخنگوی دولت در رابطه با تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات بیان کرد: دولت یک لایحه جامع برای همه انتخابات تهیه کرده و به مجلس فرستاده است و انتظار ما این بود موارد در قالب این لایحه مورد بررسی قرار گیرد. در تهیه این لایحه از سمن ها، احزاب و تجارب دولت های قبل در این لایحه استفاده شده است و احترام به کار کارشناسی این است که مجلس می توانست بر اساس کار کارشناسی صورت گرفته اصلاحات خود را انجام دهد.

ربیعی ادامه داد: ممکن است برخی از دیدگاه های دولت در این لایحه لحاظ شده باشد اما ما فکر می کنیم جامعیت لایحه دولت بسیار بهتر و بالاتر است و کار کارشناسی قوی تر صورت گرفته و شفافیت در آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. نحوه نظارت، نحوه شفافیت و حقوق مردم در آن لحاظ شده است.‌ دولت مصرانه روی این لایحه اصرار دارد.

وی در رابطه با تعطیلی های گسترده تر و ارتباط آن با مخالفت شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اساسا شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه ای در زمینه تعطیلی نداشته است. شورای عالی امنیت ملی یک مصوبه داشته است که تشکیل ستاد ملی کرونا را تایید کرده و گفته مصوبات آن مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و به امضای مقام معظم رهبری رسانده است و اساسا این تعبیر هدفدار است و شایعه ای بیش نیست. با جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم تشخیص تعطیلی ها با کمیته سلامت ستاد ملی کرونا است.

سخنگوی دولت افزود: گاهی با دیدگاه یک کارشناس مواجه می شوید و آنچه برای ما ملاک عمل است تصمیم کمیته بهداشت و سلامت به ریاست وزیر بهداشت است و هر تصمیمی برای تعطیلی ها بگیرند جاری و ساری خواهد شد و اساسا دنیا هم یک ویژگی خاص نداشته است. از رسانه ها خواهش می کنم تعطیلی یا کنترل را مقابل هم قرار ندهید. ما ناچار هستیم هر جا لازم است تعطیلی را داشته باشیم ‌هر جا لازم است پروتکل را رعایت کنیم و مردم در یک تلاش همگانی آن را به پویشی تبدیل کنند که از کودکان تا سالمندان به سمت پروتکل ها بروند. بیش از تعطیلی مراعات خود مردم موثر است.

ربیعی در قسمتی دیگر از صحبت ها در رابطه با تدابیر دولت برای کنترل قیمت ها گفت: در رابطه با ارز با افزایش صادرات تلاش کردیم ارز بیشتری تامین کنیم. پول ما در برخی از کشورها هست و تلاش های برای برگشت صورت گرفته و ما باید بپذیریم مثل سال های قبل نیستیم که ارز زیادی در ‌کشور داشته باشیم. در مورد کنترل بازار هم سیاست هایی که در مورد تفکیک وظایف صمت و جهاد کشاورزی صورت گرفته بیان شد و زنجیره کالاهای مهم گوشت و مرغ و تخم مرغ به جهاد کشاورزی سپرده شد و در مورد نهاده ها در گمرک تصمیم گرفته شد و با این تصمیمات ان شاءالله شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

وی در رابطه با حضور چشمگیر ایران در آزمایش های بالینی و آزمایش داروها روی بیماران که از سوی سازمان بهداشت جهانی ارسال شده است، بیان کرد: سوال شما چند غلط از اصل دارد، این دارو نه دارویی است که کشوری برای آزمایش به ما داده باشد. ما داروهای گران قیمتی را خودمان تولید می کنیم و ۳ درصد دارو وارد می کنیم و کشوری دارو به ما برای آزمایش نداده و سازمان بهداشت جهانی هم دارویی برای آزمایش به جایی نمی دهد.

ربیعی ادامه داد: پزشکان مختلف داروهایی تجویز می کنند و همکاری ما با سازمان بهداشت جهانی این بوده که اثر داروها بر بیماری سنجیده می شود و نتایج آن به سازمان بهداشت جهانی داده می شود و تا جایی که من می دانم حداقل بیش از ۴۰ کشور در این آزمایش جهانی مشارکت دارند و شاید این عدد قدیمی باشد و ما گسترده همکاری کردیم. پژوهشگران علمی و شرکت های دانش بنیان ما در این زمینه تلاش چشمگیری داشتند. این داروها متداول است.

سخنگوی دولت در رابطه با کالاهای اساسی ترخیص نشده، گفت: همیشه ما حدود ۷ میلیون تن در ورودی و خروجی گمرک داریم. تصمیمی که ما گرفتیم در مورد برنج این بود که حدود یکسال است ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نداریم و تعرفه ها را کاهش دادیم که قیمت وحشتناک بالا نرود و وارد کننده فکر می کرد بنا بر ارز ۴۲۰۰ تومانی است‌.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: