گلایه‌های استاندار تهران از نحوه مدیریت کرونا

کدخبر: 2365227

استاندار تهران با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت در اپیدمی‌ها هر چهار پیشنهاد خود را تست مطرح می‌کند، گفت: وزیر کشورطی مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهوری خواستار حداقل دو برابری ظرفیت تست در تهران شده که اکنون به ۴۰ هزار عدد رسیده است.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران عصر چهارشنبه در نشست گفت وگو محور کووید۱۹ که در حاشیه همایش تازه‌های علوم بهداشتی کشور برگزار شد، اظهار کرد: ما هر زمانی و در هر موضوعی که توانستیم مشارکت مردم را جلب کنیم، توفیق داشتیم.

وی با بیان اینکه ما در همراه‌سازی و اقناع مردم در مقابله با کرونا موفق نبودیم، گفت: مثلاً در فروردین ماه در تهران زیر ۱۰ نفر و در کشور زیر ۳۰ نفر مرگ روزانه داشتیم ولی یک‌دفعه موضوع فاصله‌گذاری هوشمند مطرح شد و کجای این فاصله‌گذاری هوشمند است؟ در اپیدمی باید پروتکل‌ها سخت‌گیرانه و نظارت‌ها شدید باشد و اقدامات پیشگیرانه را تقویت کنیم؛ ضعف عمده ما این بود که به متخصصان و نیروهای بهداشتی میدان ندادیم.

استاندار تهران با اشاره به جمعیت بالا و پیچیدگی‌های مدیریت بحران در استان تهران، ادامه داد: در استان تهران ۴۹۶ هزار نفر کارمند دستگاه اجرایی و ۲۰۰ هزار نفر کارمند ملی وجود دارد.

محسنی بندپی ضمن اشاره به کمبودهای زیرساخت‌های بهداشتی تهران، یادآور شد: امکانات بهداشتی درمانی استان تهران مثل خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز بهداشت درمانی شهری از میانگین کشوری پایین‌تر است چرا که در کشور به صورت میانگین در ازای هر ۱۱۰۰ نفر یک خانه بهداشت اما در تهران در ازای هر ۳۳۰۰ نفر یک مرکز وجود دارد.

وی درباره لزوم الکترونیکی بودن خدمات دستگاه‌های اجرایی و لزوم سرعت بخشیدن به این فرآیند، عنوان کرد: تمام دستگاه‌ها مکلفند که نسبت به الکترونیکی کردن و برخط کردن خدمات خود اقدام کنند و در این راستا دستگاه‌هایی که در این زمینه اعلام آمادگی کردند مورد حمایت مالی هم قرار می‌گیرند چرا که الکترونیکی شدن شفافیت می‌آورد و به کارها سرعت می‌دهد.

استاندار تهران به عدم تأثیر ۵۰ درصدی کردن ظرفیت دستگاه‌های دولتی در حجم ترددهای مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: این موضوع در فاصله‌گذاری اجتماعی داخل دستگاه‌های اجرایی، مؤثر بوده ولی در کاهش حمل و نقل تأثیری نداشته است.

محسنی بندپی با اشاره به افزایش مرگ و میر در تهران اشاره و بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت در اپیدمی‌ها در هر چهار پیشنهاد خود تست را مطرح می‌کند ولی ما تا دیروز ۲۵ هزار تست در کشور داشتیم.

وی افزود: وزیر کشور، مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهوری داشت که ظرفیت تست را حداقل در تهران دو برابر کنید و الان ۴۰ هزار تا شده است.

استاندار تهران در پایان مطرح کرد: البته بین انجام تست و گرفتن نتیجه ۴۸ ساعت فاصله است که در این مدت افراد معمولا خود را قرنطینه نمی‌کنند و در جامعه تردد دارند و باعث می‌شوند افراد بیشتری مبتلا شوند و این مسئله می‌تواند باعث افزایش آمار مرگ و میر شود.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: