آیا روحانی معیشت مردم را گروگان گرفته است؟

از مخالف با یارانه معیشتی مجلس تا کمک ۱۰۰ هزارتومانی دولت

کدخبر: 2365705

دولت در حالی با طرح تامین کالاهای اساسی مجلس به دلیل نداشتن منابع مالی مخالفت کرده که امروز روحانی اعلام کرده از آذر ماه به یک سوم ایرانی ها ماهی صدهزارتومان پرداخت خواهد کرد.

نسیم آنلاین: دولت در حالی با طرح تامین کالاهای اساسی مجلس به دلیل نداشتن منابع مالی مخالفت کرده که امروز روحانی اعلام کرده از آذر ماه به یک سوم ایرانی ها ماهی صدهزارتومان پرداخت خواهد کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: محاسبه‌ای که شده حاکی از این است که باید به یک سوم جامعه برای چهارماه یک بسته کمک معیشتی ارائه دهیم که این موضوع را شنبه در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد. همچنین وام یک‌میلیونی هم برای همین خانواده‌ها که ۱۰ میلیون خانواده را شامل می‌شود در نظر گرفته می‌شود، شبیه وام یک‌میلیونی که قبلاً‌ داده شد، امّا این بار نه برای همه یارانه بگیرها،‌ بلکه فقط برای برای ده میلیون خانواده.

طرح الزام دولت برای تامین کالای اساسی اواسط تیرماه با هدف ارائه کمک هزینه معیشتی در شرایط کنونی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بررسی شد و در نهایت مجلس ۱۱ شهریور ماه به دو فوریت آن رای مثبت داد. بر اساس مصوبه نهایی مجلس براین اساس ۶۰ میلیون ایرانی مشمول این طرح شده و به آنها کارت الکترونیکی داده می‌شود و هر ماه کمک‌های معیشتی را به حساب آنها واریز می‌کنند، اما از میان این ۶۰ میلیون نفر، ۲۰ میلیون نفر سبد کالای رایگان و برای ۴۰ میلیون نفر با ۵۰ درصد تخفیف این سبد اختصاص می‌یابد.

بر اساس این طرح دولت مکلف بود به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار، در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ و به صورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار ازطریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام نماید.

همچنین در این طرح پیش بینی شده بود، خانوارهایی که سطح در آمد آنها کمتر از مبلغ حداقل دستمزد است، از دو برابر یارانه سایر خانوارهای مشمول بهره مند شوند. شورای نگهبان طرح تامین کالاهای اساسی را با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی و به دلیل عدم پیش بینی منابع مالی رد کرد.

محمد باقر نوبخت هم در نامه ای به رئیس مجلس اعلام کرد که مردم به جای یارانه خواستار رفع تحریم ها هستند. این مخالفت های دولتی ها در حالی است که حسن روحانی امروز گفته از آذر تا اسفند دولت به یک سوم ایرانی‌ها بسته معیشتی 100 هزار تومانی می دهد. حالا پرسشی که مطرح شده و دولت باید به آن پاسخ دهند این است که اگر دولت پول برای اجرای طرح مجلس نداشت حالا با کدام منابع می خواهد به یک سوم ایرانیها ماهی صد هزارتومان پرداخت کند؟ اگر دولت پول داشت پس چرا با طرح مجلس مخالفت کرد.؟ پرسش هایی از این دست اگر از سوی دولت با پاسخ منطقی مواجه نشود این شائبه به وجود خواهدآمد که مخالفت های دولت با اهداف سیاسی انجام شده و روحانی برای رسیدن به اهداف خود معیشت مردم را گروگان گرفته است.

ارسال نظر: