محمد حسن آصفری در گفتگوی تفصیلی با نسیم آنلاین:

باید با جهانگیری برخورد شود

کدخبر: 2366399

محمد حسن آصفری در گفتگو با نسیم آنلاین با بیان اینکه هیات رئیسه مجلس و شخص قالیباف مانع طرح سوال از حسن روحانی شده اند، گفت: سوال از رئیس جمهور حق قانونی نمایندگان مجلس است اما عده ای مانع آن هستند در حالی که اختیار قانونی این کار را ندارند.

نسیم آنلاین: جعفربرزگر: اوضاع معیشتی مردم در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارد. مردم از دولت ناامید شده و امید اندکی به مجلس یازدهم بسته‌اند که ۶ ماهی شکل گرفته و شعارهایش حداقل بخشی از مردم را امیدوار کرده که شاید مجلس بتواند با نظارت و وادار کردن دولت به کار و تلاش بیشتر بخشی از مشکلات را کاهش دهد.

در گفتگو با «محمد حسن آصفری» نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نماینده مردم اراک از مشکلات و بحث های مختلفی که دغدغه روز مردم است سوال پرسیدیم، از گرانی مرغ تا مسئله کرونا و بحث تحریم‌ها که دغدغه اکثر مردم است.

آقای آصفری در مورد ارزهای ۴۲۰۰ که در سال ۹۷ با تصمیمات دولت به دست دلال‌ها افتاد شما مطالبی مطرح کرده بودید. این دلارها چه سرنوشتی پیدا کرد؟

با توجه به افزایش قیمت ارزی که در کشور داشتیم، دولت تصمیم گرفت ارز 4200 تومانی را به برخی کالاها اختصاص دهد. قرار بر این بود که این ارز دولتی برای کالاهای ضروری که نیاز همه مردم است، داده شود، اما بررسی ها نشان می دهد که از این ارز برخی برای واردات خوراک سگ، گربه، ماشین‌های لاکچری، موبایل‌های آنچنانی، چوب آلاسکا، لوازم بهداشتی و مواردی از این دست استفاده کرده اند. قرار بر این بود که به کالاهای مهم داده شود مثلا موضوعی مانند مرغ، نیاز عموم مردم است که نیاز به کنجاله و دانه دارد. بالطبع ارز باید برای اینها تخصیص داده شود. یا کمبودی که در موضوع گندم در کشورمان داریم یا گوشت اما به جای این ها به کالاهایی اختصاص پیدا کرده که حداقل در خوشبینانه ترین حالت می توانیم بگوییم نیاز تعداد بسیار اندکی از مردم است.

بانک مرکزی پاسخگوی منابع از دست رفته کشور نیست

من نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی نوشتم که به‌طور شفاف اعلام کند که ارز 4200 تومانی را به چه کسانی و بابت چه کالایی دادند؟ آیا آن کالاها را وارد کردند؟ هیچ پاسخی برای من نیامد. به صراحت اعلام کردند می‌توانید تحقیق و تفحص کنید. این که نشد. باید و ملزم هستند که پاسخ دهند که این ارز را واقعا در اختیار چه مجموعه‌هایی گذاشتند؟ یا در بحث دارو، خبر دارم. اتفاقا مربوط به معاونت وزارت بهداشت هم که اخیرا استعفا داده، است، بخشی از این ارزها، مربوط به واردات برخی داروهایی بود که با قیمت 4200 تومانی وارد کشور کردند، اما با ارز 20 هزار تومانی و 15 هزار تومانی وارد بازار کردند. داروهای مربوط به هپاتیت سی، داروهای مربوط به اسم کرونا مانند سواداک و غیره. اینها موضوعاتی است که بایستی پیگیری شود.

با بی تدبیری دولت چیزی در حدود 18 میلیارد دلار از منابع کشور وارد بازار شد که سر از اربیل عراق و موصل و کشورهای همسایه درآورد. این مسئله به صندوق ذخیره کشور ضربه زد. در مورد طلا هم متاسفانه 60 تن ذخیره کشور را تبدیل به سکه کردند و با قیمت 400 هزار تومان و 500 هزار تومان و نهایتا 900 هزار تومان، سر از سلطان‌های سکه درآورد. مورد داشتیم که یک کله پاچه‌ای در کرج، این سکه‌ها را با قیمت بسیار بالا، هر کس می‌آورده، خریداری می‌کرده است. این سکه‌ها سر از کشور عربستان درآورد، سر از رابط‌های رژیم صهیونیستی که از کشور خارج کردند، درآورد. اینها سرمایه‌های کشور و پشتوانه‌ ارزی و پولی مملکت بود. به دلیل همان بی برنامگی، به دلیل بی تدبیری از دست رفت.

یعنی اگر واقعا امروز می‌بینید صدای دولت درآمده است برای این که صندوق ذخیره می‌گوید ما مشکل داریم، کمبود داریم. چه کسی سبب خالی شدن صندوق ذخیره ارزی شده است؟ خود همین دولت عامل این مشکل است. به دلیل همان تصمیم‌ها و تدبیرهایی که توسط دولت اتخاذ شد صندوق ذخیره ارزی با کمبود منابع مواجه شده است. این که بخواهیم با اعدام یک سلطان سکه کار را تمام کنیم نمی شود بلکه باید با آن کسی که این دستور و قانون را امضا کرده هم برخورد شود.

چرا داروهایی که دولت وارد کرده با ارز آزاد فروخته می شود؟

یعنی برخی دارو را هم با ارز دولتی وارد کرده اما با قیمت آزاد در بازار فروختند؟

بله، در حال حاضر در موضوع همین داروهایی که به اسم کرونا وارد کشور می‌شود، هیچ کس نیست که بررسی کند. بعضا شنیده می‌شود که این داروها به‌صورت فله‌ای وارد کشور می‌شود. بعد به صورت بسته بندی‌های کوچک با قیمت چند برابر، به فروش می رسد. اگر دولت ملزم بوده است که این دارو را وارد کند، چرا سر از بازار آزاد درآورده است؟ چرا سر از ناصر خسرو درآورده است؟ مردم که نمی‌توانستند این دارو ها را وارد کنند. خود دولت این دارو را وارد کرده است. چرا دارویی که با قیمت ارز 4200 تومانی از هند و غیره وارد کشور شده است، امروز باید با قیمت 500 هزار تومان، دو میلیون تومان و قیمت‌های بسیار سرسام آور بین مردم توضیح شود؟ اینها مواردی است که واقعا قابل پیگیری است و باید پاسخ دهند.

معاون مستعفی وزیر بهداشت ممنوع الخروج شود

من اعتقاد دارم استعفای معاون وزیر بهداشت، نباید به این سادگی رها شود. اتفاقا من طی نامه ای از وزیر دادگستری خواسته‌ام که بایستی ایشان ممنوع الخروج شود تا تکلیف روشن شود. بحث ارتباط ایشان با مجموعه موسسه‌ای در آمریکا که مربوط به بحث‌های دارویی و غیره است مطرح است که باید روشن شود. یا در موضوع داروهایی به اسم سواداک و غیره که مربوط به بیماری‌هایی مانند هپاتیت سی و غیره است و با قیمت‌های چند برابر و با ارز دولتی وارد کشور شده است، چند برابر وارد بازار شده است. اینها از طریق همین حوزه بوده است. یا مراکز پژوهشی که دارند. فردی که چندین مسئولیت دارد، چطور فرصت می‌کند ماهی ده مقاله ارائه دهد و بخش اعتبارات پژوهشی اتفاقا، دست ایشان است و دست آقای لاریجانی که قبلا در حوزه وزارت بهداشت بوده است. اینها قابل پیگیری و بررسی است. من از وزیر دادگستری خواسته‌ام که این مسائل باید روشن شود. قوه قضائیه و دادستان به عنوان مدعی العموم ورود کنند قبل از این که بخواهند بگویند فلان کس از کشور رفت، باید این موضوع روشن و شفاف شود. به خانواده اعضای هیات دولت واکسن دادند اما صدای کسی در نیامد

در مورد واکسنی که به مجلس دادند و باعث سروصدا هم شد نظرتان چیست؟

اولا که واکسن آنفولانزا متعلق به همه مردم است. من اعتقاد دارم اگر چیزی به کشور می‌آید، اول باید در اختیار مردم گذاشته شود. یعنی اگر قرار است واکسن آنفولانزایی هم به مملکت بیاید، اول باید به خود مردم داده شود، بعد برای نمایندگان مجلس بیاید، بعد برای هیئت دولت بیاید. آنهایی که دنبال به حاشیه کشاندن مجلس هستند این بحث ها را مطرح کردند. بینی و بین الله، مجلس تاکنون به من که واکسن آنفولانزا نداده است و صحبت و درخواستی هم از ما نشده است که واکسن آنفولانزا بزنیم. اما همان‌ها که اینقدر برای مجلس، شلوغ بازی کردند، چرا در مورد دولت و خانواده هیئت دولت حرفی نزدند؟ تک تک زن و بچه وزرا به صراحت اعلام کنند کدام یک از آنها واکسن آنفولانزا از دولت نگرفته‌ و نزده‌اند.

برزیل حاضر به مذاکره با وزیر ما نشد

آقای آصفری چرا قیمت مرغ سر به فلک کشید؟

این اتفاقات به دلیل انحصار است. وقتی من به عنوان یک وارد کننده بزرگ کالا، اسپانسر تبلیغاتی فلان شخص رئیس جمهور یا فلان مسئول می‌شوم، امروز از او توقع دارم که بالاخره انحصار واردات فلان کالا را به من بدهد. اینهاست که به مملکت آسیب می‌زند. امروز در بحث همین مرغ، چرا بایستی وزیر ما را برزیل راه ندهد که با آن‌ها مذاکره کند در مورد مثلا واردات کنجاله یا دانه‌های مرغی و دانه‌های طیور. اصلا به او اجازه مذاکره نمی‌دهند. آیا این ضعف برای دولت ما نیست که یک نفر فقط می‌تواند برود و چنین وارداتی را داشته باشد؟ حتی حاضر نیستند وزیر ما را بپذیرند که این انحصار واردات را از فلان کالا بردارد. وقتی این کالا وارد کشور می‌شود، بعضا می‌بینیم بیست روز، کشتی در دریا می‌گردد تا آن وارد کننده حرفش را به کرسی بنشاند و بگوید حالا تخلیه می‌کنم و وارد گمرکات کشور می‌کنم. باید این قیمت بالا رود. تا این قیمت بالا نرفته، من اجازه ترخیص نمی‌دهم.

اگر امروز ما با افزایش قیمت مرغ مواجه هستیم، مقصر این مسئله مرغدار ما نیست. مقصر کشتارگاه‌های ما نیست. مقصر اصلی آن خود دولت است. مرغ کیلویی 14 هزار تومان و 12 هزار تومان امروز سر از کیلویی 40 هزار تومان درمی‌آورد، مردم چگونه باید این را تهیه کنند. واقعا اگر این مرغ هم از سفره مردم پر بکشد و برود، چه چیزی را می‌خواهیم جایگزین آن بگذاریم؟ دولت چه اقدامی برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ کرده است؟ آیا واقعا نمی‌تواند با کشورهای همسایه خودمان مانند ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس و جاهای دیگر رایزنی کند که ما بتوانیم کشتی، کشتی مرغ وارد کشور کنیم تا بتواند مشکل کمبود مرغ را در سر سفره‌های مردم حل کند؟ بتواند مواد خوراکی کنجاله و خوراک دام و طیورمان را وارد کشور کنیم تا جلوگیری از این افزایش قیمت کنیم؟ پس این امر نشان می دهد که دولت نمی‌خواهد. اگر بخواهد، این کار شدنی است.

قالیباف نمی‌گذارد از اختیار قانونی خودمان استفاده کنیم

چرا مجلس اقدامی انجام نمی‌دهد؟ مجلس متاسفانه در هر کدام از این موارد، ورود می‌کند با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شود که باعث می شود نتواند مشکل را حل کند. در حال حاضر شش ماه از عمر مجلس گذشته است. چندین بار نمایندگان مجلس درخواست جلسه‌های دوجانبه بین مجلس و دولت را مطرح کردند تا با هم اندیشی بتوانیم برای مشکلات راه حل پیدا کنیم. ما در مجلس نهم، هر سه ماه یک‌بار با دولت جلسه مشترک داشتیم. آقای رئیس جمهور یک بار تا به‌حال به مجلس تشریف نیاورده که پاسخگوی سوالات جدی نمایندگان باشد. هیئت رئیسه مجلس هم در این قضیه کوتاهی می‌کند. امروز وقتی 205 نفر از نمایندگان مجلس، سوال جدی از رئیس جمهور دارند که باید برای پاسخ به این سوالات در مجلس حاضر شود چرا هیات رئیسه مجلس آقای رئیس جمهور را دعوت نمی‌کند و سئوال را اجرایی نمی‌کند. متاسفانه طرح سوال از رئیس جمهور در بایگانی هیئت رئیس قرار گرفته است.

ببینید طبق اصول قانون اساسی، دو سوم نمایندگان اگر رای دهند، رئیس جمهور از کفایت سیاسی ساقط می شود ما حالا اصلا استیضاح را کنار می‌گذاریم چون آقای رئیس جمهور، دنبال این هست که خودش را اسطوره کند و این ناکارآمدی خودش را به پای دیگران بنویسد. ولی سوال که حق قانونی نمایندگان است. 205 نفر از نمایندگان، سوال تهیه کردند. خود من به شخصه تحویل رئیس مجلس دادم ولی متاسفانه در بایگانی است و این سوال اجرایی نشد. رئیس مجلس چنین اختیاری ندارد ولی فرمان امروز، دست من نیست. فرمان دست هیئت رئیسه است. دوستان می‌گویند می‌خواهیم این زمان باقیمانده از عمر دولت را با تعامل طی کنیم. ولی وقتی خود دولت علاقه‌مند به تعامل و همکاری نیست، چه اصراری داریم که وقت مردم را بگیریم؟ من اعتقاد دارم یک روز هم اگر از عمر این دولت مانده باشد، دولت باید به مجلس پاسخ دهد.

در مورد بحث سربازی مطالبی مطرح شد و برخی نمایندگان هم موضع گیری‌هایی را مطرح کردند. نظر شما در این زمینه چیست؟

سربازی در دنیا، در حدی که من اطلاع دارم، به سه شکل است. یک شکل آن مانند سربازی کشور ماست که مثلا برای ما دو سال است. برای برخی کشورها سه سال است یا برای برخی دیگر پنج سال است. یک نوع به این طریق است که همه جوان‌های کشور که به سن قانونی می‌رسند باید به سربازی بروند. یک شکل هم به این نحو است که سربازی‌ها مادام العمر است. یعنی همه نظامی ها استخدام هستند و افرادی به عنوان سرباز وجود ندارد. یک مدل هم تخصص محوری است. مثلا یک نفر، پنج سال، ده سال به عنوان سرباز کشور در یک حوزه تخصصی خاص مثلا مخابرات یا مهندسی و حوزه های دیگر فعالیت می کند. دولت هم ملزم است که حقوق مکفی به او پرداخت کند.

در حال حاضر برخی از نمایندگان مجلس شبیه نوع دوم سربازی طرحی را آماده کرده و به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرده اند که من اعتقاد دارم که این امر در شئون فرماندهی کل قوا است و بایستی طبق اصل 110 قانون اساسی، اگر قرار است تغییر و تحولی در مسئله سربازی ایجاد شود، باید در ستاد فرماندهی کل قوا و به دستور مقام معظم رهبری انجام شود. چنین لایحه و موضوعی تا به حال از طریق ستاد کل هم نیامده است. اما طرحی را نمایندگان آماده کرده‌اند که در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی در حال رسیدگی است. اما هنوز رایزنی با ستاد کل انجام نگرفته است. فعلا در حال گفت‌وگو با مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس هستیم و هنوز به مرحله ای نرسیدیم که نظر فرماندهی کل قوا را اخذ کنیم.

دولت کشور را تبدیل به آزمایشگاه کرده است

عملکرد دولت در بحث کرونا را چطور ارزیابی می کنید؟

اولا که واقعیت امر، مدیریت دولت در موضوع کرونا بسیار مدیریت ضعیف و بی برنامه و بی تدبیری بود. یعنی کشور را به آزمایشگاه تبدیل کردند. هر طریقی دل‌شان خواست برنامه ریزی کردند. دیدند این جواب نمی‌دهد، طور دیگر، اگر جواب نمی‌دهد، طور دیگر. این امر نشان می دهد که واقعا دولت، هیچ برنامه‌ای برای رفع و حل مشکل کرونا در کشور ما ندارد.

صحبت ما این است که چرا در کشورهای همسایه ما، عراق، افغانستان یا پاکستان و جاهای دیگر، آمار کرونا به مراتب پایین‌تر از ماست، ادعای آقایان این است که آن‌ها آمار ندارند. به نظر من این ادعا امر درستی نیست. چرا که نمی‌شود آمار این مسئله را مخفی کرد. ما بارها از دولت درخواست داشتیم که اولا کشورهای همسایه را بررسی کنند و از تجربیات آنها استفاده کنند. ببینند آنها چه کارهایی انجام دادند که این معضل روزانه نزدیک به 500 نفر تلفات را نداشتند.

دوم این که مدام گفته شود مردم رعایت کنند، مردم که رعایت می‌کنند. مردم یک ماسک از آنها خواستیم که بزنند که می زنند اما تلفات بیشتر شده است پس این تلفات نشان از این است که جای دیگر کار می‌لنگد. در بحث تولید واکسن مربوط به کرونا که دولت شعارش را می‌داد که ما جلو هستیم، از برخی کشورها عقب افتادیم. چرا تیم بهداشت و درمان ما، تیم وزارت خارجه ما سفری به روسیه و به چین نمی‌کنند که ببینند در مورد ویروس کرونا، چه تجربیاتی به دست آوردند. چه اقداماتی انجام دادند. تنها با تعطیل کردن که کار درست نمی‌شود اگر این تعطیلات نتیجه نداد چه کار باید کنیم. این ضرر و زیانی که صنوف ما می‌بینند را چه کسی جبران می کند؟

ارسال نظر: