۵ نکته پیرامون مصوبه مجلس برای لغو تحریم ها

کدخبر: 2366656

مهلت یکماهه هم پیام عدم قاطعیت به طرف های غربی آن هم پس از فرصت های طولانی می دهد و هم راه جریان غرب گرا را برای چانه زنی و تداوم گرده زدن مسائل کشور به غرب هموار می کند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: امروز مجلس شورای اسلامی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» را تصویب کرد. پیرامون این طرح نکاتی به نظر می رسد که در ادامه می آید:

1. طرحی که امروز با دوفوریت در مجلس تصویب شد، بسیاری از ایرادات طرح های قبلی را نداشت. که مهمترین آن مربوط به ماده 6 و مساله نظارت ها و بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. در طرح قبلی که البته امروز نیز بعضی از نمایندگان بر آن اصرار داشتند، آمده بود در صورت عدم اجرای تعهدات 1+4 تنها اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف بشود و هیچ اشاره ای به نظارت های دواطلبانه و استثنایی پذیرفته شده در برجام که فراتر از پروتکل الحاقی است نشده بود. که خوشبختانه در طرح مصوب امروز این نقیصه برطرف شد و در صورت عدم تحقق شروط مطرح شده در ماده 6 یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس تمامی نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.

2. هرچند در طرح مصوب امروز مهلت اختصاص داده شده به طرف های برجام از 2 ماه در طرح قبلی به یکماه کاهش یافت، اما باتوجه به اینکه پس از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت 97 ، ایران به کشورهای اروپایی یکسال مهلت داد و در 18 اردیبهشت 98 نیز بازهم دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با چشم امید به غربی ها بازهم به اروپایی ها فرصت داد، و طی تمامی این مدت اروپایی ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه دقیقا همسو با راهبرد فشارحداکثری آمریکا عمل کرده و پرونده ایران را به شورای حکام آژانس برده و یک قطعنامه نیز علیه ایران صادر کردند، لذا مهلت دادن یکماهه و معطل گذاشتن بیش از پیش کشور اشتباه و نقصی بود که در مصوبه امروز وجود دارد. این مهلت یکماهه هم پیام عدم قاطعیت به طرف های غربی آن هم پس از فرصت های طولانی می دهد و هم راه جریان غرب گرا را برای چانه زنی و تداوم گرده زدن مسائل کشور به غرب هموار می کند.

3. از سوی دیگر متاسفانه مجلس در برابر فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا اقدام متقابلی صورت نداد و این طرح را بصورت یک فوریت با نقایص فراوان آن هم بعد از گذشت زمان تصویب کرد. امروز نیز تصویب این طرح با تاخیر زیادی صورت پذیرفته است. تاسف بار آن است که بعضی از نمایندگان طرحی که قبلا در دستور کار بوده و باید زودتر هم تصویب می شده امروز به عنوان اقدام متقابل دربرابر ترور شهید فخری زاده جا می زنند.

4. پس از تصویب طرح مذکور همانطور که انتظار می رفت مقامات دولتی نسبت به این قانون مجلس اعتراض کردند. علی ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه با لغو پروتکل الحاقی مخالف هستیم این اقدام را مخالف اصل 176 قانون اساسی دانسته و این تصمیمات را در حوزه وظایف شورای امنیت ملی قلمداد کرده است. حال آنکه طبق اصل 71 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی می تواند در عموم مسائل قانون وضع کند و پس از تایید شورای نگهبان دولت مکلف است آن را اجرا کند. روشن است که طرح مخالفت از جانب دولتی ها که تمامی هویت خود را به برجام و غرب گرده زده اند ادامه خواهد داشت و این مسائل بهانه ای بیش نیست.

5. در جریان تصویب این طرح آنچه به عنوان فرامتن مصوبه قابل بررسی است، نقش فعال تشکل های دانشجویی و فعالان مردمی در مطالبه موضوع از نمایندگان بود که در شرایط خاص کنونی و با وجود تعطیلی دانشگاهها از کمیت و کیفیت خوبی برخوردار بود. در برهه ای که عده ای دچار یاس و ناامیدی و انفعال شده و عده ای از فرط بی عملی و فقر تئوریک به تمام گذشته خود پشت کرده، جوانان انقلابی در میدان حاضر بودند و امیدوارانه و شجاعانه کار را پیش بردند. و نهایتا این تلاش ها هرچند نه بصورت ایده آل اما کاملا موثر واقع شد. از طرفی نقش بعضی از نمایندگان جوان انقلابی هم در مجلس که اگر نبودند طرح مجلس در مسلخ محافظه کاری بعضی تکنوکرات ها تبدیل به مصوبه ای بی خاصیت و کاملا نمایشی می شد قابل تقدیر و جای خداقوت دارد.

ارسال نظر: