تخت‌روانچی: گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی تغییری در سیاست‌های ما و آمریکا ایجاد نکرد

کدخبر: 887855

معاون وزیر امور خارجه در گفتگو با روزنامه "شرق": به گفتگوی تلفنی اوباما و آقای روحانی بعنوان یک پازل که به جای "بزرگی" برسد، نگاه نکردیم

مهم‌ترین محورهای سخنان مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه در گفتگو با "شرق" در خصوص گفتگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و ایران در جریان سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی به نیویورک بدین شرح است:

- انجام دیدار با طرف آمریکایی( در جریان سفر به نیویورک) به مصلحت تشخیص داده نشد و نهایتا گفتگوی تلفنی انجام شد.

- فکر می‌کنم گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی تصمیم جمعی بود.

- سوابق تلخی در رابطه ایران و آمریکا وجود داشته و هنوز هم در برخی موارد آنگونه حرکاتی که بعنوان سوابق تلخ از آن یاد می‌کنیم وجود دارد.

- اگر فکر کنیم این گفتگوی تلفنی در مسائل ایران و آمریکا تغییر ایجاد کرد یا اینکه موجب تغییری در سیاست‌های ما و آمریکا شد، نه اینگونه نبود، چون اگر تغییری ایجاد شده بود را باید حس می‌کردیم چون چندماه از آن گفتگو می‌گذرد و اگر قرار بود تغییر ایجاد شود باید حس می‌کردیم .

-اینگونه نبود که به این گفتگو بعنوان حرکتی نگاه کنیم که بعنوان یک پازل در کنار یک سری حرکتهای دیگر به جای بزرگی برسد. نظر شخصی من این است که این موضوع بیش از حد بزرگ شد.

- برای ایرانی های مقیم آمریکا اگر امکان پرواز مستقیم به ایران وجود داشته باشد خیلی از مشکلاتسان حل میشود. این خواسته از طرف جامعه ایرانی مقیم آمریکا مطرح شده است اما بدلیل تحریمهایی که آمریکا برقرار کرده به نظر من این کار فعلا عملی نیست.

سوابق تلخی در رابطه ایران و آمریکا وجود داشته و هنوز هم در برخی موارد آنگونه حرکاتی که بعنوان سوابق تلخ از آن یاد می‌کنیم وجود دارد .

ارسال نظر: