برگزاری "همایش‌های اعتدالی" با "خزانه خالی"

کدخبر: 889077

گزارش« نسیم» از نقش برخی دستگاه‌ها و چهره های دولتی در برگزاری ۳۱ همایش ملی اعتدال در سراسر کشور به بهانه سالگرد پیروزی رئیس جمهور در امنتخابات ۹۲

گروه سیاسی «نسیم»:‌ چندی پیش رئیس کتابخانه ملی از برگزاری "همایش ملی اعتدال" در 31 استان کشور به مناسبت سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری خبر داد.

صالحی امیری در مصاحبه با ماهنامه اصلاح‌طلب "مهرنامه" با اعلام این خبر گفت که کتابخانه ملی درصدد است با همکاری برخی دستگاه‌های دولتی دیگر نظیر وزارت علوم و معاونت زنان این همایش را برگزار کند.

در واکنش به انتشار این خبر یکی از روزنامه های کشور نوشت: "صالحی امیری که به خاطر برخی سوابق منفی نتوانست از مجلس برای تصدی وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد بگیرد، در جلسات خصوصی دولتی پیگیر راه‌اندازی کارناوال‌هایی در سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری بوده که از سوی برخی از مشاورین نزدیک روحانی تخطئه شده است ".

در این میان برخی روزنامه های اصلاح طلب، سعی کردند بامطرح کردن عناوینی همچون "همایش علمی" یا "همایشی با مشارکت مشاوران روحانی"، مخالفتها با برگزاری این سلسله همایشها توسط دولت را کاهش دهند.

در همین راستا روز گذشته روزنامه آرمان برای تلطیف کردن فضای حاکم بر این همایش در گزارشی، باوجود اذعان به نقش‌آفرینی ۲۰ سازمان و نهاد دولتی در برگزاری همایش مذکور، تلاش کرد تا نقش‌ دولت را انکار کرده، هم مدعی شده رئیس کتابخانه ملی نه به عنوان رئیس کتابخانه ملی بلکه به عنوان مشاور رئیس جمهور پیگیر همایش مذکور است و تنها امکانات لجستیکی و سخت‌افزاری کتابخانه ملی در اختیار همایش مذکور است !

از سوی دیگر محمد قوچانی که همزمان سردبیری ماهنامه مهرنامه و صدا را بر عهده دارد سعی کرد با زدن تیتر "خشم افراطی ها از همایش اعتدالی ها" در هفته نامه صدا به این مسئله بپردازد که دولت قصد دارد با 4 انجمن غیر دولتی به نام انجمن جامعه شناسی،‌انجمن علوم سیاسی،‌انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات،‌انجمن ایران تاریخ با همکاری وزارت علوم و تحقیقات و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تصمیم گرفته اند همایشی برای تبیین مفهوم اعتدال برگزار کنند.

در این یادداشت آمده که میزبان و ستاد این نهادهای فرهنگی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است که با وجود سنخیت این نهاد علمی و فرهنگی با هدف و روش "همایش ملی اعتدال" ستاد هماهنگی بیشتر نیست! که این سخن در راستای هماهنگی با روزنامه زنجیره ای بوده است.

این هفته نامه در قسمت دیگری مدعی شد که محتوای همایش از سوی یک شورای راهبردی با حضور متفکران اصلاح طلب و اصولگرا همچون الهه کولایی زهرا شجاعی حسام الدین آشنا و محمدرضا صادق و جلایی پور علی محمد حاضری، عباس عبدی شهین دخت مولاوردی برگزار شده است و در جایی دیگر نوشت که اصولگراها در این شورای راهبردی نقش و حضور فعال داشته اند.

هفته نامه اصلاح طلب "صدا" در حالی مطرح می کند که همایش ملی اعتدال با کمترین هزینه مادی و با حمایت نهادهای علمی و فرهنگی و دانشگاهی برگزار می شود و هیچ سخنران سیاسی یا حزبی در آن پذیرفته نخواهد شد! که در ابتدای مطلب خود می نویسد همایش ملی اعتدال در تهران با حضور رئیس جمهور برگزار می شود!

قوچانی در پایان مدعی شده که صالحی امیری از نزدیکترین مشاوران حسن روحانی است که معاونت فرهنگی - اجتماعی ستاد او و کمیته انتخاب وزیران کابینه را برعهده داشت.

خیلی از کارشناسان و صاحب نظران سیاسی بر این باورند که دولت توجیهی برای برگزاری این همایش و پرداخت هزینه های هنگفت و آنچنانی از بیت المال را ندارند.

از سوی دیگر اختصاص هزینه‌های هنگفت برای همایش‌های اینگونه که حداقل بوی فعالیت حزبی و گروهی را به مشام جامعه می رساند، آن هم در 31 استان، در حالی است که برخی مسئولان دولتی از کمبود بودجه سخن می گویند و بارها و بارها از سوی رئیس جمهور و برخی از دولتمردان بحث خزانه خالی مطرح شده بود.

باید دید آیا اینبار شخص رییس جمهور به مسئله ورود می کند و مانع برگزاری این دست همایش ها خواهد شد و هزینه ای که برای این همایش تخصیص داده شده را به مشکلات مردم و اولویت های مشکلات کشور که بحث اشتغال و بیکاری جوانان است،‌اختصاص می دهد؟!

ارسال نظر: