در انتخابات هیأت رئیسه مجلس چه گذشت؟

کدخبر: 889222

گزارش «نسیم» از تغییرات معنادار در آرای ماخوذه هیأت رئیسه جدید مجلس/ رای لاریجانی و باهنر نسبت به انتخابات سال قبل هیأت رئیسه کاهش "قابل تاملی" داشت و رای ابوترابی همچنان "باثبات" بود

گروه سیاسی «نسیم»: امروز موعد انتخابات هیأت رئیسه مجلس بود؛ انتخاباتی که از یک ماه قبل گمانه‌زنی‌های کاندیداهای آن شروع شده بود؛ کاندیداهایی که برای آوردن رای حداکثری باید نظر سه طیف فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون رهروان ولایت و حامیان دولت را به خود جلب می‌کردند.

در این میان فراکسیون اصولگرایان برای معرفی گزینه ریاست مجلس تا یک روز قبل ازانتخابات به جمع بندی لازم نرسید؛ خبری که از سوی علیرضا زاکانی سخنگوی این فراکسیون در گفتگو با خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون برای ریاست مجلس گزینه ای خواهد داشت، چنین مطرح شد؛ "هنوز جمع‌بندی صد درصد نشده است".

این درحالی بود که فراکسیون رهروان ولایت لیست کاندیداهای مورد حمایت خود را شب قبل از انتخابات منتشر کرده و غلامرضا تاجگردون به عنوان گزینه مورد حمایت حامیان دولت از سوی برخی رسانه ها برای کاندیداتوری نائب رئیس دوم مجلس مطرح شده بود.

لیست مورد حمایت فراکسیون رهروان ولایت مجلس برای انتخابات هیأت رئیسه که در اختیار رسانه ها قرار گرفته بود، بدین شرح بود: "علی لاریجانی(رئیس)، محمد حسن ابوترابی فرد(نایب رئیس اول)، محمد رضا باهنر و غلامرضا تاجگردون (نایب رئیس دوم) آشوری، حسینی، عثمانی، نعمتی(ناظران) فرهنگی، سبحانی نیا، جهانگیرزاده، هروی، صادقی(دبیران)"

و اما زنگ آغاز جلسه علنی امروز مجلس راس ساعت 8:10 و با حضور 197 نفر از نمایندگان به منظور پایان دادن به حواشی و اما و اگرهای موجود به صدا درآمد تا با در دستور قرار گرفتن انتخابات اجلاسیه سوم تحولاتی نه چندان دور از انتظار در ترکیب هیأت رئیسه رخ دهد.

در همین لحظات حسین علی حاجی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در گفتگو با خبرنگار «نسیم» لیست مورد حمایت فراکسیون متبوعش را بدین شرح اعلام کرد: " علی لاریجانی(رئیس)، ابوترابی و نادران(نواب رئیس)،دهقان، بذرپاش، کوثری،قاضی زاده، ضرغام صادقی و فرهنگی(دبیری)،امیرآبادی، علی مردانی و علیپور(ناظران هیأت رئیسه) "

بعد از اعلام کاندیداتوری علی لاریجانی، احمد بخشایش اردستانی و بهرام بیرانوند نیز برای ریاست مجلس اعلام نامزدی کردند که در نهایت علی لاریجانی با 187 رای از مجموع 264 رای بر کسوت ریاست مجلس نهم ابقا شد.

بعد از مشخص شدن جایگاه ریاست مجلس نوبت به معرفی کاندیداهای نواب ریاست مجلس رسید که محمد حسن ابوترابی فرد به عنوان گزینه مشترک هر دو فراکسیون اصولگرای مجلس با 203 رای بازهم نایب رئیس اول مجلس شد.

عنوان نایب رئیسی دوم مجلس درحالی به باهنر اختصاص یافت که الیاس نادران به عنوان رقیبی که اولین بار کاندیدای هیأت رئیسه مجلس نهم شده بود تنها با ده رای کمتر از وی عضو هیأت رئیسه مجلس نشد و در نهایت لیست ناظران، دبیرانی که حائز اکثریت آراء ماخوذه شدند، بدین شرح اعلام شد:

ضرغام صادقی با 190رای، محمدحسین فرهنگی با 188رأی، مهرداد بذرپاش 167 رای، محمد دهقان با 149 رای، علیرضا منادی 129 رای و حسین سبحانی‌نیا با 120رأی از مجموع 276 آرای مأخوذه، به عنوان دبیران و سیدشریف حسینی نماینده اهواز با 139 رأی، محمد آشوری نماینده بندرعباس با 132رأی و بهروز نعمتی 112 رای از مجموع 271آرای مأخوذه ، ناظران (کارپردازان) هیأت رئیسه جدید مجلس شدند.

انتخاب علی لاریجانی در جایگاه ریاست سومین اجلاسیه مجلس نهم در حالی است که وی سال گذشته توانست از مجموع 252 رای ماخوذه 213 رای را از آن خود کند و این حاکی از کاهش 14 درصدی آرای وی در این دوره است.

موقعیت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از ثبات بیشتری برخوردار بود و تنها با یک درصد کاهش آرا، توانست 75 درصد آرا را از آن خود کند. وی سال گذشته توانسته بود با 196 رای از مجموع 257 رای ماخوذه، رضایت 67.2 درصد نمایندگان مشارکت کننده در رای‌گیری را جلب کند. البته تعداد آرای وی در این دوره، 6 رای بیشتر بود، اما با توجه به تعداد آرای ماخوذه با کاهش یک درصدی همراه بود .

دراین بین محمدرضا باهنر نیز دراین دوره با کاهش 11 درصدی رای خود مواجه شد و در حالی موفق به کسب 53 درصد آرای ماخوذه شد که سال گذشته با کسب 167 رای از مجموع 257 رای ماخوذه، 64 درصد رای ماخوذه نمایندگان ملت را برای جایگاه هیئت رئیسه مجلس از آن خود کرده بود درحالی که الیاس نادران جدی ترین رقیب وی با کسب 134 رای(معادل 49.6 درصد آرای ماخوذه)، تنها با اختلاف 10 رای از حضور در هیأت رئیسه جدید باز ماند .

ارسال نظر: