ظریف: سیاست خارجی دولت یازدهم خودباوری برگرفته از مکتب امام(ره) است

کدخبر: 892394

وزیر امور خارجه در کنفرانس بین‌المللی "امام خمینی منادی اعتدال و وحدت" اظهار داشت: پروژه اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی دو پروژه صهیونیست‌ها علیه جهان اسلام است

به گزارش خبرنگار «نسیم» مهمترین محورهای سخنان وزیر امور خارجه در کنفرانس بین‌المللی "امام خمینی منادی اعتدال و وحدت " بدین شرح است:

- هنوز دنیا در زمان انقلاب در چارچوب یک جهان دو قطبی شکل گرفته بود بر اساس دو ابرقدرت نظامی دارای سلاح حهای کشتار جمعی راه را برای حضور موثر بقیه کشورها بسیار تنگ و ناکارامد کرده بود و سیاست ها همواره به یکی از طرف های شرق و غرب کشیده می شد و در آن زمان بود که امام یک بعد را شناسایی و به ما آموختند و بیانات محکم و استوارشان مردم را توان بخشیدند تا در برابر نظام های سلطه بایستند.

- در شرایط سیال کنونی بین المللی همگان برای توان قدرت های کوچکتر برای عرض اندام صحبت می کنند.

- امروز خیلی دشوار نیست که همه ما بپدذیریم که یک فرد جهانی می تواند در جهان موثر باشد.

- انسان هایی که حرفی برای گفتن دارند نیازی به خشونت و تندروی و برخورد های غیر معقول و غیر مستند و غیر منطقی نمی بینند. این تفکر ناب اسلامی است که در دیدگاه حضرت امام تبلور عینی داشت از یک خودباوری عمیق نشأت گرفته است. این خودباوری که ما این قدرت و توان را داریم که در جامعه بین المللی حضور پیدا کنیم.

- حضرت امام زمانی که نامه ای را به آخرین رییس شوروی فرستادند اما خودباوری حضرت امام به ایشان این قدرت را می داد که چنین نامه ای را بنویسند.

- سیاست خارجی دولت یازدهم خودباوری برگرفته از مکتب امام(ره) است.

- مردم ایران در انتخابات سال گذشته با حضور خود در صحنه نشان دادند که با این مردم باید با زبان تکریم صحبت کنند نشان دادند که نباید با زبان تحریم و فشار با آن ها صحبت کنند و این فشارها نمی تواند پیوند بین مردم و نظام را از هم بگسلد.

- اینکه قدرتها پای میز مذاکره آمده اند به دلیل خودباری است که مردم در انتخابات نشان دادند

- در جامعه امروز جهانی قدرت معنایی توان بسیاری در ایجاد انگیزش و نفوذ دارد. قدرت معنایی می تواند برای یک کشور در صحنه های بین المللی نقش آفرینی بیاورد. این نقش آفرینی تا آن جا مهم است که دولت ایالات متحده با تمام وجود احساس می کند که هیبت قدرت او در برابر جهانیان شکسته شده و نفوذ او در دنیا کاسته شده است.

- پروژه اسلام هراسی و ایران هراسی دو پروژه اصلی صهیونیست ها علیه جهان اسلام بوده است زیرا معتقدند از این طریق می توانند توان ما در نفوذ و تاثیرگذاری را کاهش دهند به همین دلیل است که از کشور ما تصویری خشن و مغایر با اسلام رحمانی ایجاد کنند.

- این پروژه که متاسفانه برخی گروه های افراطی که با نگرش اسلام بیگانه اند و در این حرکت خطرناک به دشمنان جهان اسلام کمک می کنند در حال تقویت شدن است.

- آیا شما تعجب نمی کنید که چرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی که سال ها ادعا می کرد ایران به دنبال سلاح هسته ای است، امروز که به دنبال مذاکره با جهان های کشور است که اثبات کند به دنبال سلاح هسته ای است عزا گرفته است؟

- این به این دلیل است که آن تصویری که سال ها تلاش کرده است از ایران در جهان ایجاد کند، به یک باره در حال فرو ریختن است. آن سدی که برای جلوگیری از افزایش قدرت نفوذ و تاثیر ایران ایجاد کرده بودند به کلی شکاف برداشته است.

- علت تلاش اسراییل و دشمنان برای عدم تحقق نتیجه مذاکرات گفت آن ها نگران هر نتیجه ای هستند. زیرا نتیجه گرفتن مذاکرات مایه فروریختن این سدی است که برای جلوگیری از نفوذ ایران ایجاد کرده بودند.

- یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید شکستن این فضای ایران هراسی و اسلام هراسی در سطح بین الملل و امنیتی سازی ایران و جهان اسلام در سطح بین المللی است و این مهم ترین پیام اعتدال از مسیر خودباوری است.

- افراط نتیجه ترس و وحشت و اعتدال نتیجه خود باوری است.

- ما موج خطرناک افراط را در جهان اسلام شاهد هستیم که با اسلام سازگاری ندارد

­- اگر امروز شاهد این هستیم که موج های گروه های افراطی در گوشه و کنار جهان اسلام تصاویری غیر واقعی از اسلام و مسلمین ایجاد می کنند که در جهت همان پروژه اسلام هراسی و ایجاد وحشت از مسلمانان و ترسیم یک دشمن جدید از مسلمانان و کشورهای اسلامی است.

- بی جهت به جای باور کردن توانایی هایشان و رسیدن به خودباروی دچار وحشت شده اند.

- ما بارها به دوستان و کشورهای منطقه گفته ایم که جمهوری اسلامی جز انتشار پیام انقلاب و حضرت امام به دنبال هیچ چیز نیست و به دنبال کشورگشایی نیست.

- ما اعتقاد داریم که قدرت و توان و بالندگی ما در همکاری و همدلی و همراهی در میان کشورهای اسلامی است.

- ما اولویت و قدرت خود را در همسایگانمان می بینیم و معتقدیم که نگرانی های بیجا که دستاویز برای دشمنان ما در منطقه است نباید مانع همکاری و رشد و پیشرفت مردم ما در منطقه بشود.

- دو پیام این اجلاس، یعنی اعتدال و وحدت محور اصلی سیاست خارجه کشور است.

- ما دیدیم که در شرق کشور افراط دامن مسببین آن ها را گرفت. افراط هیچ نتیجه و منفعتی برای هیچ کشوری جز اسراییل نخواهد داشت. هیچچ نیازی به افراط و ترور نیست.

- کسانی که دارند به افراط گرایان کمک می کنند دارند زمینه را برای یک خطر جدی بین المللی فراهم می کنند.

- مبنای دوم ما در سیاست خارجه وحدت یعنی تعامل و گفتگو بر مبنای اعتدال که همان خودباوری است. ما در مذاکره از گفت و شنودها نگرانی نداریم و احساس می کنیم که بدون از دست دادن مبانی اسلام و انقلاب از منافع مردم دفاع کنیم و مانع شکل گیری خطرات اساسی در منطقه شویم و مانع از آن شویم که بر اساس منافع زودگذر ائتلاف های خطرناک علیه این منطقه صورت بگیرد و آن ها دست به خشونت و کشتار مردم و لشکر کشی علیه این منطقه بزنند.

- ما در این راه به همکاری و همدلی و همفکری همه دوستداران انقلاب نیازمندیم. نظرات و دیدگاه ها و روشنگری و مقابله شما با دروغ پردازی ها، تفرقه افکنی ها، با ترسیم های ناروا از چهره اسلام و ایران بزرگترین مددکار سیاست خارجه جمهوری اسلامی است.

- سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران به داشتن دوستانی در منطقه و جهان افتخار می کند.

ظریف در حاشیه کنفرانس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اینکه مذاکرات به نتیجه نرسد ابراز خوشحالی کردند پیام شما به این افراد چیست؟ گفت: همه باید وقتیکه منافع مردم ایران بدست می آید خوشحالی کنند چه مذاکرات به نتیجه برسد چه نرسد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگری که آیا آمریکا می خواهد مذاکرات تا بعد از 20 ژوئیه ادامه دهد گفت هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

ارسال نظر: