باهنر: کارت زرد امروز نمایندگان نمونه‌ای از نارضایتی از عملکرد وزارت کشور بود

کدخبر: 899313

نایب رئیس مجلس در نشست خبری همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: درخصوص مذاکرات ما همواره باید با خوف و رجا حرکت کنیم/ ما ضمن حمایت از دیپلمات‌ها آنها را رصد می‌کنیم

به گزارش خبرنگار «نسیم» مهمترین محورهای سخنان محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس در نشست خبری بدین شرح است:

-در مجموع عملکرد قوه قضائیه با توجه به دیداری که اعضای آنها با مقام معظم رهبری داشتند مورد رضایت ایشان بوده است اما در هرصورت تذکرات سه قوه درخصوص حوزه کاری صدا و سیما باید برای این نهاد اهمیت داشته باشد زیرا هیئت نظارت متشکل از نمایندگان سه قوه است و باید فرا قوه ای عمل کند و برنامه ای تولید کند که در شان نظام باشد. مسئولین نظام به این تذکرات توجه کنند و برای رفع اشکالات تلاش داشته باشند.

-مجلس درخصوص اقتصاد مقاومتی همچنان در حال انجام وظیفه است و این وظیفه درخصوص تسریع، اصلاح و لغو قوانین مورد نیاز و دیگری نظارت بر حسن اجرای احکام است. ما به دولت پیشنهاد داده ایم که برنماه های اجرایی خود را برای اجرای سیاست های اقتصاد مقامتی به سه فاز تقسیم کند. فاز اول با توجه به اینکه با قوانین موجود کشور در سال اجرای اقدامات را انجام دهد. در فاز دوم مسائل کاری درخصوص سیاست اقتصاد مقاومتی در بودجه سال 94 باید متبلور شود و فاز سوم درخصو برنامه ششم توسعه است که باید بصورت قانونی در ابتدای سال 94 بصورت لایحه در دولت تصویب شود. فضای حاکم بر برنامه ششم توسعه باید الهام گرفته از اقتصاد مقاومتی باشد اما دولت تاکنون جدول زمان بندی برای این سه فاز را تقدیم مجلس نکرده است.

-نظام جمهوری اسلامی باید مانند 35 سال گذشته که برای بازگشت سفرای اروپایی که شرط مقرر کرده است این بار نیز باید اینگونه عمل کند؛ حافظه تاریخی انها نباید پاک شود. در بازگشایی سفارت انگلیس ما پیشنهاد می‌دهیم که آنها همچنان با ما در فضای بازی برد برد باشند ؛ ما به تعهدات خود پایبندیم و تا زمانی که رقیب نیز بدان تعهدات پایبند باشد ما بازی برد برد انجام میدهیم اما اگر بخواهند بازی برد باخت را انجام دهند باید بدانند ما در این قضیه یدی طولانی داریم.

-تعامل دو قوه دولت و مجلس و مسئله هم افزایی مانع از انجام وظایف نیست؛ هر دو قوه وظایفشان در قانون اساسی مشخص است و مجلس نتیجه پخش شده دموکراسی است و رئیس جمهور نتیجه متراکم دموکراسی است. دو قوه باید تعامل داشته باشند و قطعا خودکامگی در جمع 300 نفره کمتر است. کارت زرد به وزرا معنای کارت زرد فوتبال را ندارد. سه جواب منفی از وزیر زمینه را برای استیضاح آماده میکند اما نفاذ حقوقی نداشته و نفاذ روانی دارد.

-عملکرد دولت در مذاکرات با 1+5 خوب بوده است و کار باید ادامه یابد و ما نه دلواپسی را به تنهایی قبول داریم و نه دلاوری را به تنهایی قبول داریم. در سیاست خارجی همواره باید در خوف و رجا حرکت کنیم. ما باید مراقبت کنیم چون دشمن دشمن است. آنها به دنبال منافع خود هستند و ما هم دنبال این مقوله باشیم.

- اگر از بیانات رهبری این ترجمه شود که ما به دنبال صلح هستیم درست نیست؛ ائمه ما نیز در زمان خود جامع‌ترین راه را انتخاب کردند و اگر قرار بر صلح است رئیس‌جمهور نمی‌تواند این تصمیم را بگیرد اما شرایط حال ما مانند شرایط و موقعیت امام حسن(ع) نیست که بخواهیم صلح کنیم. همه در این تردید ندارند که ایران در منطقه قدرتمندترین موقعیت را دارد و آمریکا قدرت اوایل خود را ندارد.

-دولت درخصوص کنترل تورم قدم خوبی برداشته و تدابیر دولت قابل دفاع است؛ فقط یک گلایه وجود دارد و اینکه اقدامی برای تولید برداشته نشده است و بزرگترین چالش ما عدم وجود زمینه تولید است. اگر بتوانیم تولید را تقویت کنیم هم به کاهش تورم هم به رشد اقتصادی کمک میکند. دولت فرصت های سال 93 را از دست ندهد و تدبیر خوب نباید مانع از انجام کارهای شجاعانه شود .

-ما نمیتوانیم همه اصلاح‌طلبان را با یک چوب برانیم؛ اصلاح طلبان ساختارشکن رقیب ما نیستند بلکه رقیب نظام هستندو خاستگاه روحانی قبل از رایست جمهوری وی اصولگرایی بود و عملکرد یکساله ایشان در بحث اعتدال خوب است اما در بحث فراجناحی خوب نبوده است. اما اینکه عده ای فکر کنند جزو اصلاح طلبی روحانی بواسطه استفاده از نیورهای اصلاح طلب باید قوی تر باشد اینگونه نیست. به نظر ایشان به اندازه از نیروها استفاده کرده است. روحانی اعتقاد به استفاده از اصلاح‌طلبانی که در فتنه بوده اند ندارد اما بنا بر نقش اعتدال خود هم از اصلاح طلبان استفاده میکند و هم از اصولگرایان و اصلاح طلبان نباید به عنوان طلبکار به او نگاه کنند.

-فراکسیون های مجلس معنای کار حزبی در کشور را ندارند و بیشتر درخصوص کارهای مجلس فعال هستند اما اینکه فراکسیون رهروان به عنوان حزب وارد انتخابات شود بستگی به نظر خود فراکسیون دارد. من بعید میدانم در مجلس فراکسیونی به غیر از فراکسیون رهروان و اصولگرایان در مجلس تشکیل شود.

-اصلاح طلبانی که زدر چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند از فعالیت آنها استقبال می‌کنیم. اینکه برخی فکر میکنند معتدلین اصلاح طلب و اصولگرا یکی شوند را قبول ندارم. رقیب بیرون اصولگرایی اصلاح طلبی است.

- اتحاد صد در صد اصولگرایی انتزاعی است اما تلاش داریم اکثریت آنها متحد شوند و فعالیت مشترک داشته باشند.

-قطعا آقای ناطق نوری یک ظرفیت بزرگ برای انقلاب است و امیدواریم از ظرفیت ایشان استفاده شود. خاستگاه ایشان اصولگرایی است و سال ها رهبری سیاسی اصولگرایان را داشتند اما آقای ناطق نوری اراده ای برای بازگشت به فعالیت های سیاسی ندارد. مذاکراتی در این خصوص با وی برگزار شده است اما جواب ایشان منفی است.

- تصویب یا عدم تصویب قوانین همچون پروتکل الحاقی جزو اختیارات مجلس است و ما نمی‌توانیم از اکنون درخصوص رأی مجلس اظهار نظر کنیم. این موضوع بستگی به میزان پایبندی رقیب به مقوله حل مسأله هسته ای ایران دارد. اینکه ما یک کشور هسته ای هستیم شکی نیست و کسی نمیتواند هسته ای بودن را از ما پس بگیرد. هر قانونی که به موضوع حق هسته ای ایران خدشه وارد کند مجلس با آن مخالف است و تا آنجا که من میدانم رأی مجلس منفی است مگر در آینده اتفاقاتی بیفتد و روزنه ای ایجاد شود تا نظام قانع شود و رقیب آمادگی شرکت در بازی برد برد را داشته باشد.

-مدعوین ما در یازدهمین کنگره دو سالانه جامعه اسلامی مهندسین 1200 نفر هستند و این کنگره 6 شهریور برگزار میشود.

- برای تشکیل حزب جامع اصولگرایی تلاش می‌کنیم و برای ایجاد آن نیاز به اراده عمومی در میان اصولگرایان داریم. متاسفانه تاکنون اراده عمومی بین فعالین سیاسی اصولگرایی بوجود نیامده است و این یکی از نواقص سیاسی کشور است.

- دولت نباید زمینه را برای انحراف و گناه کردن مردم فراهم کند و باید با زمینه سازان آن برخورد جدی داشته باشد. کسانی که فرهنگ برهنگی را فراهم میکنند دولت باید با آنها برخورد کند.

-اگر امنیت مرزهای ما تهدید شود قطعا با آنها برخورد کنیم و اگر کشور عراق بصورت رسمی از ما طلب مساعدت کند ما وظیفه داریم به آنها کمک کنیم. در برابر اهانت به عتبات عالیات به هیچ وجه کوتاه نمی آییم و درصوت تهدید آنها از همه توان خود استفاده میکنیم.

ارسال نظر: