آیت‌الله اراکی: اندیشمندان به مسئولیت‌های خود در برابر تهدیدات اسلام توجه کنند

کدخبر: 900010

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار داشت: باید از دانشمندان غربی پرسید که چرا از عرفان اطلاعی ندارند و برای نظریات و آرای دانشمندانی غیر از خودشان ارزشی قائل نیستند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، هشتمین گردهمایی بین‌المللی اتحاد دانشجویان جهان اسلام به کار خود پایان داد؛ مهم ترین محورهای سخنان آیت‌ الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اختتامیه این گردهماییکه امروز در هتل سیمرغ تهران برگزار شد، بدین شرح است:

ـ قشر اندیشمند ما باید مسئولیت ها و نقش هایی که در برابر چالش‌هایی که امت اسلام را تهدید می‌کند، برعهده دارند توجه و مسایل را تبیین کنند.

ـ سبک زندگی مسئله ‌ای است که جوامع را می‌سازد و بالا می ‌برد و یا موجب سقوط جوامع می‌شود. به همین دلیل، سبک زندگی مقوله پراهمیت و ویژه ‌ای است. اگر خواستار تغییر و سبک زندگی بهتری هستیم باید الگوهای آن را به دست بیاوریم و به جهانیان ارائه دهیم.

ـ سبک زندگی الگوی رفتار بهتر برای تامین و رسیدن به آرمان‌ها و اهداف جامعه اسلامی است که سبدساز سبک زندگی صحیح اخلاق است.

ـ هیچ منبعی برای اخلاق جز قرآن وجود ندارد. اخلاق از مسایلی است که در سبک زندگی از آن بسیار یاد می شود.

ـ علم چند کاربرد و معنا دارد؛ یکی از معانی علم دانایی مطلق است و معنی دیگر آن علم و دانش ابزاری است. معنای سوم علم، عرفان و معرفت است که آشنایی با آن به چیستی، چرایی و چگونگی انسان و جهان پاسخ می‌ دهد.

ـ عالمان اسلامی می ‌توانند از علوم ابزاری نیز بهره گیرند. این همراهی علم عرفان و علم ابزاری می ‌تواند زمینه اخلاق راستین را نیز فراهم و سبک زندگی صحیح را فراهم کند.

ـ برترین دانش ‌ها نزد مسلمانان است. در حالی که علوم غربی از نوع علم ابزاری است و دانشمندان غربی از بنیادی ‌ترین علم یعنی علم عرفان بی‌ بهره ‌اند و این علم واقعی را کاملا تحریف نموده و کنار گذاشته ‌اند. دانشمندانی بمب‌ های اتمی و میکروبی را ساخته ‌اند که به علم عرفان اعتقادی ندارند.

ـ باید علم عرفان را که نیازی بنیادین برای بشریت است به جهانیان معرفی کنیم؛ اگر نتوانیم این علم بنیادی که هستی و انسان و هدف از آفرینش را بیان می کند، برای دنیا تبیین کنیم و پاسخ‌ های درستی به این سوالات نتوانیم بدهیم به هیچ وجه نمی‌ توانیم علم مفیدی را برای بشریت عرضه کنیم. تفکر غربی موجب بسته شدن استدلال در این مسائل شده است و باید پرسید که چرا دانشمندان غربی اطلاعی از فلسفه‌ و عرفان ما ندارند و برای نظریات و آرای دانشمندانی غیر از خودشان ارزشی قائل نیستند.

ـ باید این پرسش‌ها به طور جدی در دانشگاه‌ های جهان اسلام مطرح شود. از دانشمندان بخواهید که در این مسائل وارد شوند. آن ها با استدلال و برهان به نتیجه ‌ای می ‌رسند که قرآن به ما معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، احسان خسروجردی دبیر هشتمین گردهمایی بین ‌المللی اتحاد دانشجویان جهان اسلام نیز به بیان سخنانی در این مراسم پرداخت که مهمترین محورهای آن بدین شرح است:

ـ هدف از برگزاری این قبیل گردهمایی‌ ها ارتباط بیشتر دانشجویان جهان اسلام با یکدیگر برای برطرف کردن مشکلات امت اسلامی است.

ـ نشست ‌های تخصصی این گردهمایی با عناوین تاکید بر ضرورت عقلانیت در جهان اسلام، قرآن کریم و سنت نبوی به عنوان منابع مهم سبک زندگی اسلامی، محکوم کردن هر نوع اهانت و توهین به مقدسات فرق و مذاهب اسلامی بوده است. با توجه به دخالت دست های پنهان و آشکار استکبار جهانی و عوامل آن در پشت پرده این اهانت ها توجه به این مسأله ضرورت دارد.

ـ نشست‌های تخصصی دیگری همچون حمایت از ملت مظلوم و شریف فلسطین، تاثیرپذیری غرب از تمدن اسلامی، بررسی جبهه مقاومت و تاکید بر حمایت از این جبهه، محکوم کردن فعالیت‌ های جریان‌ های تکفیری در جهان اسلام، تاثیرات علم و اخلاق غربی در رسانه‌ ها به ویژه هالیوود، بررسی تحولات منطقه و جهان اسلام و همچنین تاکید بر همفکری و همدلی دانشجویان جهان اسلام برای حل و رفع مسائل برگزار شد.

ـ نظریه جنگ تمدن‌ها که امروز گفتمان غالب در غرب است، غالب شدن مکتب سودگرایی بر فرهنگ غرب و بررسی تعریف‌های مختلف علم و اسلام از مفهوم علم دینی در این همایش مورد بررسی و تبیین قرار گرفت.

ـ در این گردهمایی به ضرورت پرداختن به علم و اخلاق و هنر دینی، ضرورت احیای هنر و فرهنگ اسلامی و همچنین تلاش برای پرداختن بیشتر به ظرفیت‌های هنری در جهان اسلام در گفتگوهای رودررو پرداخته و بر ضرورت آن تأکید شد.

ـ تشکیل کمیته ای ویژه بررسی مسایل فلسطین و روز قدس از دیگر برنامه‌ های این گردهمایی بود که در این کمیته، به صورت مستمر و سالیانه به مسائل فلسطین که اولین مسئله مهم جهان اسلام است، پرداخته خواهد شد.

ارسال نظر: