رئیس اتاق بازرگانی اردبیل: واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش با نرخ بهره پایین هستند

کدخبر: 903079

پیرموذن گفت: ۸۰ درصد اعتباراتی که دردولت قبل برای بنگاه‌های زودبازده استان اختصاص یافته بود بلا استفاده مانده و برگشت خورده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حسین پیرموذن در در جلسه شورای گفتگو بخش خصوصی با دولت گفت: سیاست‌های کنونی بانک مرکزی و اعطای وام با نرخ بهره بالا توسط بانک‌های عامل هیچ کمکی به رشد و توسعه اقتصادی و رونق واحد های تولیدی نکرده بلکه تولیدکنندگان در بازپرداخت پول با مشکل مواجه می‌شوند. واحدهای تولیدی برای خروج از بحران نیازمند سرمایه در گردش با نرخ بهره پایین هستند، با نرخ بهره 22 درصد واحدهای تولیدی از رکود خارج نمی‌شوند. متأسفانه سیستم بانکی مثل چند سال اخیر فاقد اثر بخشی مناسب است.

وی اظهار داشت: با توجه به تعاریف جدید بانک مرکزی مبنی بر اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی به صنایع پتروشیمی و نفت و گاز و صنایع بالا دستی، عملا دست استان از دریافت این تسهیلات کوتاه خواهد ماند. باید تلاش کنیم اعتباراتی از این صندوق به صنایع موجود در استان تعلق بگیرد. امسال استان اردبیل 1.7 درصد پیشرفت در انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل داشته است.

سید حامد عاملی، رئیس سازمان صنعت استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: متقاضیان می‌توانند جهت دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی مستقیم به بانکه مراجعه کنند. باید دبیرخانه‌ای به همت سازمان صنعت و معدن و تجارت در استانداری تشکیل شود که به عنوان مالک فرآیند پیگیر تسهیلات درخواستی واحدهای تولیدی از صندوق توسعه ملی باشند. امسال جهت دریاف وام سقف و کف تعیین شده است. 106 پرونده درخواست وام در بانک‌های عامل قرار دارد که تا پایان تیرماه باید تعیین تکلیف شوند.

مجید خدابخش، استاندار اردبیل نیز در این جلسه اظهار داشت: متأسفانه 40 درصد منابع بانکی کل کشور به سمت مسکن‌ مهر رفته که به دلیل بروز مشکلات برگشت این منابع مالی در ابهام قرار دارد. کارایی سیاست‌های بانک مرکزی در اعطای تسهیلات بخصوص تسهیلات از صندوق توسعه ملی نسبت به سال‌های قبل ان بهتر شده ولی متأسفانه اثربخشی آن پایین آمده است.

خدابخش عنوان کرد: با نرخ سود 22 درصد امکان تأسیس یا گسترش واحدهای تولیدی امکان‌پذیر نیست. باید تلاش کنیم واحدهای تولیدی از ارز صندوق توسعه ملی که 5 درصد است استفاده کنند البته برای استفاده باید واحدهای تولیدی نگاه صادرات محور نیز داشته باشند. باید پروژه‌های بزرگی برای توسعه استان تعریف کنیم تا چهره اقتصادی استان تغییر کرده و معضل بیکاری را تا جایی که امکان دارد حل کنیم.

وی گفت: اگر نرخ سود صندوق توسعه ملی تک رقمی نباشد اثر خشی مطلوبی نخواهد داشت. آرتاویل تایر 20 میلیون دلار وام جهت ایجاد فازهای جدید نیاز دارد. باید لیست واحدهای تولیدی که در سال‌های 91 و 92 به دلیل نوسانات ارز دچار مشکل شده‌اند را استخراج کنیم تا با هم‌اندیشی بانک‌ها مشکلات مالی آنها را حل کنیم.

حسین منوری، رئیس سازمان کار استان اردبیل در این مراسم گفت: در راستای حمایت از اجرای طرح‌های اقتصادی اشتغالزا در سه ماهه نخست امسال 114 میلیارد و 750 میلیون تومان توسط شش بانک ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت، رفاه و پست بانک به سرمایه در گردش، طرح‌های نیمه‌تمام، طرح توسعه‌ای و طرح خود اشتغالی اختصاص یافته است. سهم آورده متقاضی برای طرح‌های توسعه‌ای و نیمه‌تمام براساس مصوبات کارگروه تخصصی اشتغال استان و براساس توجیه‌پذیری طرح و میزان آن حداقل 60 درصد است.

ارسال نظر: