روحانی: اگر لازم باشد زمان مذاکرات را تمدید خواهیم کرد

کدخبر: 907277

رئیس‌جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه تاکیدکرد: امیدواریم طرف غربی بداند که ما از تحریم نترسیدیم و پیروزی مذاکرات به نفع همه ملت‌هاست/ کار دولت را نقد کنید، نقدی دلسوزانه نه برای مچگیری

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مهمترین محورهای سخنان حسن روحانی در دیدار با اصحاب رسانه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، به شرح ذیل است:

- بیایید کاری کنیم که خداوند را از یاد نبریم. انقلاب و اسلام را از یاد نبریم. ملت و سرزمین خود را از یاد نبریم و وحدت ملی را که پایه اساسی قدرت ملی است را فراموش نکنیم.

- به صراحت می‌گویم دولت نیازمند حمایت همه اصحاب رسانه و رسانه‌هاست، نه برای خودش و نه به عنوان دولت یازدهم، بلکه برای اهدافی که اهداف ملی است.

- نگذاریم که دیگران ما را از هم جدا کنند، ما برادریم. امیرالمومنین حتی کسانی که به جنگ با حکومت او به پا خواسته بودند آن‌ها را برادران و اهل قبله خواند. آن‌هایی که در جنگ صفین در برابر او شمشیر کشیدند از آن‌ها کلمه برادری را دریغ نکرد.

- هرکسی را که به نفع نظام و حکومت سخن گفت‌ او را فردی وابسته به قدرت و یا رسانه او را وابسته به قدرت لقب ندهید و هرکسی که نقدی با صدای بلند و حرفی را در راستای نقد مسیر حرکت به زبان آورد، او را به عنوان وابسته به بیگانه لقب ندهیم.

- آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم. همدیگر را تحمل کنیم، همه به انقلاب، نظام، کشور و فرهنگ ایرانی و اسلامی افتخار می‌کنیم. سلیقه‌های مختلف را بپذیریم. دنیای امروز دنیای یک دستی نیست، بلکه دنیایی متنوع و متکثر است.

- اگر امروز برای ما روشن شود که طرف مقابل ما در مذاکرات هسته ای در برابر حقوق و نظرات ملت ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی احترام قائل است، به مذاکرات ادامه می‌دهیم و اگر ضروری و لازم باشد، زمان مذاکره را تمدید می‌کنیم و در حال حاضر تیم مذاکره‌کننده کشورمان با حوصله در حال انجام مذاکرات است. برای دولت سخت است که وزیر خارجه‌اش برای مدت مدیدی در خارج از کشور باشد، ولی ما این را پذیرفتیم و این کار را انجام دادیم تا به دنیا نشان دهیم که اهل مذاکره و منطق هستیم.آنچه ما در این مذاکرات می‌خواهیم برد - برد است، چیزی که به نفع همه خواهد بود.

- ما به خاطر ثبات منطقه و منافع جهانی مذاکره می‌کنیم و برای طرف مقابل نیز روشن شده است، تحریم‌ها ما را وادار به مذاکره نکرده است. ما از تحریم‌ها نترسیده و نمی‌ترسیم.

- اگر متنی که در حال حاضر به عنوان قانون اساسی در پیش روی ماست،‌ عنوان قانون اساسی را نداشت الان یک عده‌ای به آن اتهام می‌زدند.در قانون اساسی بر مساله آزادی بیان و نقش افکار عمومی در رسانه ملی تاکید شده، البته با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور. تاکید بر مصالح کشور شده نه مصالح قبیله‌ای و جناحی. این آن چیزی است که در قانون اساسی ما آمده است.

- آنچه را که می‌نویسیم و تیتر می‌زنیم و ترویج می‌دهیم دقت کنیم که خواست ملت باشد؛ امروز جوانان ایرانی اشتغال می‌خواهند، در روزگاری که این همه جوان تحصیلکرده بیکار در جامعه داریم باید فکر خود را به اشتغال معطوف کنیم. مردم پایان رکود تورمی را می‌خواهند و در روزگاری که در طول 40 سال گذشته بیکاری به این وضع نبوده و تورم و رکود هم اینگونه نبوده است.

- دولت حمایت و خواهان همراه با نقد سازنده است و از نقد استقبال می‌کند؛ کار ما را نقد کنید اما با نقد دلسوزانه و صادقانه و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند نه برای مچ‌گیری.بگذارید مسئولان اجرایی کشور با راحتی فکر و ذهن بیشتر وظایف خود را انجام دهند.

-ما امروز به انسجام و وحدت ملی نیاز داریم و بر همین اساس است که دولت با همه مشورت می‌کند و نظرات همه را اخذ می‌کند. با این جناح و آن جناح جلسه می‌گذارد، نظرات آن‌ها را می‌گیرد و از آن نظرات استفاده می‌کند.

- دولت در سیاست خارجی با عهدی که با مردم بسته عمل می‌کند، با منطق و استدلال با دنیا صحبت می‌کند و تلاش دارد ملت ایران را به عنوان ملتی آشتی‌جو به جهانیان معرفی کند و از حقوق حقه ملت ایران کوتاه نمی‌آید.

- سربازان خط مقدم دیپلماسی ملت در مذاکرات هسته‌ای این واقعیت را به جهانیان نشان داد که دولت ایران اهل منطق وگفت‌وگو است و برای ایجاد اعتماد و شفافیت بیشتر از خود نرمش نشان داده و خواهد داد اما برای حقوق ملت ایران و خواست و مطالبه آنها ذره‌ای از این حقوق کوتاه نیامده و نخواهد آمد.

یش از سخنان رییس جمهوری خانم بروجردی مدرس ارتباطات، محمدرضا وکیلی دبیرکل روزنامه‌های غیردولتی، عباس درویش توانگر معاون خبر خبرگزاری تسنیم، محمد قوچانی سردبیر مهرنامه و علی معلم مدیر مسئول نشریه دنیای تصویر، دیدگاه های خود را در مورد مسایل مرتبط با وضعیت رسانه‌ها و روزنامه نگاری و اوضاع سیاسی کشور مطرح کردند.

خانم بروجردی مدرس ارتباطات با اشاره به سابقه آموزش روزنامه نگاری، بر ضرورت ارتباط موسسات مطبوعاتی و رسانه ها با دانشکده های روزنامه نگاری و تدوین حقوق مطبوعات به منظور توسعه رسانه ها و روزنامه نگاری در کشور تاکید کرد.

سپس محمدرضا وکیلی دبیرکل روزنامه‌های غیردولتی با تجلیل از پایبندی دولت به قانون، بیان ادبیات حقوقی و متناسب با شأن ملت ایران از سوی رییس جمهور، گفت: انصاف قانون و اخلاق، ضلع های اعتدال هستند و با توجه به پایبندی دولت به این سه موضوع افق روشنی پیش روی کشور است.

وی با انتقاد از حاکمیت عدم تعادل میان رسانه‌های دولتی و غیردولتی، احیای صنف رسانه‌ای را موجب ارایه مشورت به دولت و نهادهای حاکمیتی و کاسته شدن از خطاهای رسانه ها ارزیابی کرد.

عباس درویش توانگر معاون خبرگزاری تسنیم در این دیدار ارتباط دوسویه مسئولان و رسانه ها را به نفع کشور و جامعه دانست و با اشاره به مشکلات صنفی خبرنگاران و موسسات مطبوعاتی نظیر میزان درآمد، تخصیص آگهی، گفت: ما از دولت برای دستیابی به موفقیت در عرصه‌های مختلف با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص حمایت خواهیم کرد، اما معتقدیم انتقاد سازنده در کنار این حمایت می‌تواند راهگشا در حل مسایل باشد.

محمد قوچانی سردبیر مهرنامه در سخنانی با ذکر درد دل روزنامه‌نگاران که در سال‌های گذشته تحت فشار قرار داشتند، تغییرات بوجود آمده پس از روی کار آمدن دولت یازدهم را برای روزنامه‌نگاری کشور مثبت توصیف کرد و گفت: ما روزنامه نگاران کارنامه و برآمد انقلاب اسلامی هستیم که با کمترین هزینه از کشور دافاع می کنیم و تنها از شما امنیت شغلی می‌خواهیم تا یک رسانه با کوچکترین خطا تعطیل نشود و روزنامه نگاران بیکار نشوند.

علی معلم مدیر مسئول نشریه دنیای تصویر نیز بر ایجاد عدالت میان رسانه‌های دولتی و غیردولتی، توجه به ارائه تعریفی مشخص از امنیت ملی از سوی دستگاه‌های دولتی و تجدید نظر در قوانین حاکم بر رسانه‌ها تاکید کرد.

اصحاب رسانه ها در ادامه این مراسم ، نماز مغرب و عشاء را به امامت حجت الاسلام و المسلمین روحانی اقامه و پس از آن روزه خود را با حضور رییس جمهوری و در فضایی صمیمی افطار کردند.

ارسال نظر: