مدیرحوزه‌های علمیه کشور: نخبه‌پروری از روش‌های امام صادق(ع) بود

کدخبر: 918723

آیت‌الله حسینی‌ بوشهری اظهار کرد: امام صادق(ع) شخصاً به شبهات پاسخ می‌دادند/ علما به شبهه‌پراکنی علیه اسلام پاسخ بدهند/ مدیران امروز باید الگوی خود را این امام همام قرار دهند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، آیت‌الله سیدهاشم حسینی ‌بوشهری در مراسم سالگرد شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه خان شیراز اظهار داشت: اگر کسی براساس کتاب و سنت وارد عرصه دینداری شد، از محور دینداری منحرف نمی‌شود. در عصر امام صادق(ع) بحران سیاسی از یکسو و دعوای بین امویان و عباسیان از سوی دیگر، فرصتی طلایی برای امام صادق(ع) به وجود آورد. در این عصر مکتب‌های فقهی متعدد و جریانات انحرافی و فرقه‌های مختلف و مظاهر فساد و عیاشی در دستگاه خلافت باعث شده بود که امام صادق(ع) با یک فضای سنگین مواجه شود لذا باید شاگردانی چیره دست داشته باشد تا در تمام عرصه‌ها بتوانند حضور پیدا کنند. امام صادق(ع) در این عصر در دو سبک کار کرد، یکی سبک عموم جامعه در جهت شایسته‌سازی و تأثیرگذاری روی افراد عمومی و دیگری نخبه‌پروری و تربیت شخصیت‌های متخصص در عرصه‌های علمی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: در آن زمان چنان حلاوت درس و وعظ گسترش پیدا کرده بود که شاگردان و اساتید هر کدام از کشورهای مختلفی بودند و آن حضرت فضای گسترده علمی ایجاد کردند. امام صادق(ع) در زمان خود شخصاً به میدان پاسخگویی به شبهات می‌آمد، امروز اگر مشاهده می‌کنیم در سطح جهان، علیه مکتب اسلام و تشیع شبهه‌پراکنی می‌کنند، این وظیفه علمای ماست که آستین‌ها را بالا بزنند و به این شبهات پاسخ دهند. یکی از مسائلی که همه به آن ما مکلف هستیم و به عنوان یک ضرورت در زندگی همه ما مطرح است، مسئله معرفت‌الامام یعنی شناخت نسبت به امامان و پیشوایان از ضروریات زندگی همه ما است. این معرفت و محبت باید آثاری در زندگی ما به عنوان شیعه داشته باشد.

ارسال نظر: