آستان کبریایی شاهچراغ(ع) در انتظار آفتاب مهر مسئولان است

کدخبر: 921986

حرم احمدبن موسی(ع) مانند نگینی در آسمان شیراز می‌درخشد/ توجه به توسعه این حرم و ساماندهی آن ضروری است/ نباید اجازه داد با ساخت‌و‌سازهای بلندمرتبه نماد حرم سوم اهل‌بیت(ع) از ورودی دروازه قرآن شیراز پنهان شود

«نسیم» فارس- علی شاهسون، ششم ذی‌القعده مصادف با سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) است.

حرم مطهری که از آن آفتاب شیراز نام برده می‌شود، آفتاب درخشانی که همواره به شهر نور و جلا داده و مردمانش در سایه الطاف آن بی‌نصیب نمانده‌اند. مضجع شاهچراغ(ع) در نظر مردم به‌ویژه شیرازی‌ها احترام تمام دارد و مردم برای تبرک و توسل به زیارتش می‌آیند. شاهچراغ(ع) به امانتداری و حفظ جایگاه ولایت برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) شهرت فراوان دارد و از این رو امام خامنه‌ای، ولی ‌امر مسلمین نیز در سفر سال 87 خود به شیراز حرم احمدبن موسی(ع) را حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نامیدند که بعد از آن همگان به‎دنبال تحقق این مهم هستند.

آستان احمدبن‌موسی شاهچراغ(ع) که در طول تاریخ مرکزی برای رشد معارف شیعه در جنوب کشور به شمار می‌رود، با توجه به قرارگرفتن در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز مورد غفلت دستگاه‌های مختلف قرار گرفته و با ناهنجاری‌های مختلفی روبرو شده تا آنجا که با انتقادهای برخی از مقامات استان فارس مواجه شد. طرح جامع 57 هکتاری توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) در شیراز تصویب شده تا با اجرای آن بسیاری از معضلات اطراف و محدوده حرمین در شیراز برچیده می‌شود. براساس این طرح دو آستان مقدس دارای یک طرح جامع و کامل برای توسعه، بازسازی و عمرانی می‌شوند و در آن نیز مسائل مهم از جمله حل معضل ترافیک عبوری، احداث ساختمان‌های خدماتی، زائرسرا، مجموعه‌های فرهنگی، مذهبی و زیارتی مورد نیاز پیش‌بینی شده ‌است.

در همین راستا خبرگزاری «نسیم» در فارس، به‌مناسبت فرارسیدن بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) طی گفتگو با بزرگان و متولیان امر در حرم سوم اهل بیت(ع) به بررسی آخرین وضعیت حرم و توسعه آن پرداخته‌ است.

دستگاه‌‌های متولی شهری در توسعه حرم بیشتر هماهنگ باشند

آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با تبریک ایام دهه کرامت و بزرگداشت سالروز شاهچراغ(ع) گفت: دستگاه‌های متولی شهری باید در توسعه حرم و ایجاد رفاه زائرین و مجاورین همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند. امروز زائران حرم مطهر نیازمند خدماتی از جمله ایجاد پارکینگ، توسعه حرم و بازگشایی راه‌های دسترسی هستند که در این زمینه با تشکیل کارگروه توسعه حرم به ریاست استاندار موارد مختلف در حال پیگیری است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز شاهد وجود برخی موانع در توسعه حرم هستیم که باید با عزم جدی مدیران جهادی این موانع از پیش‌روی توسعه حرم برداشته شود. معتقدیم باید طوری توسعه حرم مطهر با وحدت و یکپارچگی مسئولان مورد توجه باشد که این مکان مقدس به مرکز تجمع جمعیت عظیم شیعه در جنوب کشور تبدیل شود.

سهولت‌های لازم برای دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) در شهر شیراز فراهم نیست

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز گفت: همگان باید در استان فارس مدافعان خوبی برای این حرم مطهر باشند و از همه اعتبارات استان برای ساخت و ساز حرم استفاده شود تا مطالبات مقام معظم رهبری در این زمینه محقق و شاهد ایجاد مجموعه‌هایی غنی و قوی برای خدمت هرچه بهتر و مطلوب‌تر به زائران این حرم‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه امروز سهولت‌های لازم برای دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شهر شیراز فراهم نیست، اظهار کرد: هم اکنون شرایط راه‌های دسترسی به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) بسیار نامطلوب است که این راه‌ها باید هرچه سریع‌تر اصلاح و ساماندهی شود.خیابان 9 دی باید تا بلوار سیبویه بازگشایی شود تا ترافیک خیابان لطفعلی خان زند به سیبویه منتقل و مسیر دسترسی زائران این حرم مطهر فراهم و تسهیل شود. متاسفانه شهر شیراز تاکنون فاقد فضای اجتماع مردم در مناسبت‌های مختلف در کنار حرم بوده است که ایجاد چنین فضایی برای اجتماع مردم در کنارحرم شاهچراغ(ع) یکی از اولویت‌هایی است که باید با جدیت دنبال شود.

عضو هیأت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه ایجاد پارکینگ برای حرم‌های مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) ضروری است، افزود: خیابان درب شیخ در کنار حرم مطهر سید علاءالدین حسین(ع) نیز باید گسترش یابد تا مردم از خیابان لطفعلی‌خان زند نیز بتوانند از این فضا استفاده کنند.

شاهچراغ(ع) نماد شیراز است نباید با بلندمرتبه‌سازی مانع دید آن شویم

سیداحمدرضا دستغیب، دبیر هیأت امنای آستان احمدی و محمدی(ع) تأکید کرد: امروز شاهچراغ(ع) نماد شیراز است و از ورودی دروازه قرآن گنبد برافراشته آن و سایر امامزادگان به وضوح مشخص است و در این راستا نباید اجازه داد با ساخت و سازهای بلندمرتبه نماد حرم سوم اهل بیت(ع) از ورودی دروازه‌قرآن شیراز پنهان شود. در این زمینه باید شهرداری شیراز برنامه‌ریزی لازم و طرح مهندسی شده داشته باشد و این موضوع را به تمام واحدها ابلاغ کند.

نماینده مردم شیراز با اشاره به ضرورت‌های توسعه حرم شاهچراغ(ع) خاطرنشان کرد: معتقدیم باید متناسب با نیازهای روز مردم برنامه‌ریزی شود تا روز به روز با توجه به تعدد و استقبال بیشتر زائران امکانات مناسب‌تری در اختیار آنان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه دسترسی آسان زائران به حرم مطهر شاهچراغ(ع) از اولویت‌های فعالیت در این حرم مطهر است، گفت: با توجه به اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)، راه‌های دسترسی آسان مردم و زائران به این حرم مطهر در حال پیگیری است که در این زمینه نقشه‌هایی آماده شده است.

دبیر هیأت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شش ماه گذشته با آغاز فعالیت تولیت جدید فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی در توسعه حرم شاهچراغ(ع) سرعت گرفته است تصریح کرد: با هدف تسهیل شرایط حضور زائران در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، به‌زودی بزرگترین شبستان جنوب کشور با عنوان امام خمینی(ره) با 12 هزار نفر ظرفیت در حرم شاهچراغ(ع) افتتاح می‌شود. صحن ولی عصر(عج) در ضلع غربی و شبستان امام خمینی(ره) در این حرم مطهر نیز تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می رسد. همچنین آزادسازی صحن شرقی و محمدی در کمتر از سه ماه انجام شد که در ادامه آن صحن جامع احمدی به عنوان مرکز اجتماع بزرگ شیعی در ضلعشرقی حرم حدفاصل حرم مطهر شاهچراغ(ع) و سیدعلاالدین حسین(ع) ساخته می‌شود.

دستغیب اضافه کرد: تکمیل و توسعه برخی از اماکن این حرم مطهر از جمله دارالضیافه، ایجاد زائرسرا، دارالشفاء، احداث بیمارستان تخصصی در ضلع شمالی حرم، احداث پارکینگ‌ها، ساماندهی فضای اداری، و کتابخانه و موزه در دستور کار است.

پیشرفت 95 درصدی بازگشایی مسیر حرم مطهر در بلوار هجرت

علی رحیمی، شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز نیز با بیان اینکه حرم حضرت احمدبن موسی(ع) همانند نگینی در شیراز می درخشد، گفت: اولین و مهم‌ترین کار ما بازگشایی حرم مطهر از ضلع شمالی حرم مطهر در بلوار هجرت و تملک پلاک‌های تجاری و مسکونی مسیر بود. این طرح را با هزینه 150 میلیارد ریال تا حدود 95 درصد پیش بردیم که در این مسیر یک پلاک باقی مانده که تملک آن راه دسترسی زائر و گرشگر را تسهیل می‌کند. این طرح از اواخر سال 90 با دستور ویژه علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز و در یک حرکت جهادی آغاز شد که در حال حاضر نیز زیباسازی، بدنه سازی و کف‌سازی آن در حال انجام است.

شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز با اشاره به اینکه تملک نهایی این مسیر تا پایان شش ماهه نخست امسال تعیین تکلیف می‌شود بیان داشت: در گذشته در این مسیر شاهد ترافیک بودیم و عرض خیابان 10 تا 12 مترمربع بود که در حال حاضر به 24 متر تعریض شده است.

اختصاص 20 میلیارد تومان به طرح توسعه حرم مطهر توسط شهرداری شیراز

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح توسعه حرم مطهر که از مصوبات سفر رهبری است اشاره کرد و افزود: در این زمینه تاکنون دستگاه‌های متولی با همکاری شهرداری راه های دسترسی به حرم مطهر و مسیرهای منتهی به حرم را بازگشایی کرده‌اند. در این راستا از سمت خیابان لطفعلی‌خان زند و پارکینگ اسکندری دسترسی از سید میرمحمد(ع) به شاهچراغ (ع) تردد را روان و آسان کرده است.

وی گفت: تملک پلاک‌های اطراف حرم توسط متولی پروژه با همکاری شهرداری در دست اجرا است که با تکمیل تملک شاهد فضای روحانی اطراف حرم مطهر می‌شویم. از سمت میدان احمدی قدیم صحن شبستان به مسجد نو و حرم از سمت خیابان احمدی و خیابان شهید دستغیب ورودی‌های حرم مطهر در دست اجرا است که با همکاری دیگر سازمان‌ها اقدامات در حال انجام و سنگ فرش و بدنه‌سازی نیز توسط شهرداری صورت می‌گیرد. این منطقه در سال گذشته بیش از 20 میلیارد تومان جهت تملک، احداث خیابان، فضای سبز و فضای شهری حرم مطهر اختصاص داده است.

شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز ادامه داد: ارتباط شهرداری با تولیت حرم چه در زمان سابق و چه جدید ارتباطاتی خوب است و امیدواریم در توسعه حرم مطهر اقدامات خوب و در خور شان انجام دهیم. در حال حاضر برای رفع مشکل پارکینگ نیز علاوه بر پارکینگ‌های شهرداری با پیشنهاداتی که توسط تولیت آستان مقدس شده و با توجه به فضای باز حرم از سمت خیابان 9 دی در حال مکان‌یابی برای ایجاد پارکینگ هستیم.

بنابرگزارش «نسیم»، توجه به ایجاد زیرساخت‌های رفاهی از جمله زائرسراهای ارزان قیمت، ایجاد پارکینگ در اطراف حرم مطهر، توسعه و گسترش آستان و همچنین تسهیل راه‌های دسترسی حرم مطهر از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه شود. با توجه به معضلات اجتماعی از جمله حضور متکدیان و معتادان در اطراف حرم شاهچراغ(ع) ضروری است که طرح ضربتی و دائم در این زمینه اجرایی شود تا شاهد ایجاد آرامش اجتماعی در منطقه باشیم.

ارسال نظر: