"سازمان‌های وابسته به شهرداری در خرید اوراق مشارکت این نهاد منع قانونی ندارند"

کدخبر: 922519

محمد سهیلی، عضو شورای شهر مشهد گفت: شورا باید جریمه‌های ساختمانی را به نحوی وضع کند که تخلف در ساخت برای سازندگان سود نداشته باشد/ شورای سوم در پروژه "خط۲" قطار شهری کم‌کاری کرده است

محمد سهیلی، عضو شورای شهر مشهد گفت: اینکه گفته می‌شود 84 درصد بودجه شهرداری از فروش تراکم بدست می‌آید اساسا با واقعیت مطابقت ندارد، جرائم ساختمانی 30 درصد، عوارض ساختمانی 29 درصد و درآمدهای پایدار 15 درصد درآمد شهرداری را تشکیل می‌دهد. در ساخت و سازهای اطراف حرم مسائل فرهنگی جدی گرفته نشده است.

سهیلی به‌عنوان یکی از اساتید برجسته دانشگاه‌های مشهد و صاحب‌نظر در عرصه مدیریت شهری، از جمله افرادی است که پس از شرکت در انتخابات شورای چهارم شهر مشهد توانست برای نخستین‌بار وارد این مجموعه شود. وی اخیرا پس از برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر، به‌عنوان نایب رئیس دوم شورا برگزیده شد. خبرنگار «نسیم» در خصوص مسائل مربوط به شورا و شهرداری مشهد گفتگویی با سهیلی داشته که مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید.

«نسیم»: لطفا برای مقدمه بفرمایید چه شد که برای انتخابات شورای شهر کاندیدا شدید و فضای انتخابات شورای شهر چهارم را چگونه ارزیابی کردید؟

سهیلی: حدود 10سال است با عرصه مدیریتی شهری در ارتباط هستم و با توجه به مسائل رخ‌داده در شورای شهر سوم، قطعا از منتقدین شورا بودم و از عملکرد شورای سوم گلایه داشتم. بحث انتخابات شورای چهارم که مطرح شد برخی از دوستان اصرار داشتند در انتخابات شورای شهر شرکت کنم و مشکلات موجود را بهبود بخشم. لذا گمان کردم با ورودم به عرصه شورای شهر کارهای عمیق‌تری می‌توان انجام داد.

فضای انتخابات شورای شهر چهارم فضای خاصی بود، چون از یک طرف مدیریت شهری گذشته دستاوردهایی داشت و ازطرف دیگر انتقاداتی به عملکرد مدیریت شهری گذشته وجود داشت وآقای سروی‌ها، نایب رئیس شورای سوم از بی‌تفاوتی شورای شهر به عملکرد شهردار سابق انتقاد داشتند، در آن مقطع قبول استعفای ایشان در شورای سوم به اتفاق آراء بسیار تعجب‌آور بود. بعد از قبول استعفای ایشان در شورا، یکی از اعضا گفته بود اگر می‌خواهید ما را اعدام کنید. این رأی بسیار تعجب‌آور بود چون وقتی به این صورت رأی به استعفای یکی از اعضاء داده می‌شود معنای آن این است که راه شما با ما فرق می‌کند.

- برخی معتقدند انتخاب شهردار مشهد و مجموعه همکاران ایشان در شهرداری، به‌دلایل سیاسی بوده، نظر شما در این مورد چیست؟

در واقع شورای شهر برای انتخاب شهردار دو مسیر را دنبال می‌کرد؛ یک مسیر چهره‌های بومی استان و یک مسیر چهره‌های ملی، اعضای شورای شهر پیگیر بودند که پس از شهردار سابق، فردی انتخاب شود که در مقایسه با شهردار قبل عملکرد بهتری داشته باشد. مسائل سیاسی برای انتخاب شهردار مشهد اصلا تاثیرگذار نبود، شایعات مطرح‌شده پیرامون تأثیر مباحث جبهه پایداری و اصولگرایی در انتخاب آقای مرتضوی نیز صحت ندارد. ضمنا آقای مرتضوی افراد مورد اعتمادش که سابقه همکاری با آنها داشته را برای همکاری انتخاب کرده و معیار و ملاک‌های وی نیز سیاسی نبوده است. اصولگرایی یک جبهه سیاسی نیست و می‌تواند به نحوی سبک زندگی باشد. نباید دیدگاه سیاسی به مقوله اصولگرایی داشته باشیم. شورای شهر افتخار می‌کند که یک شورای اصولگرا است و اگر در حال حاضر نگاه کنید شاید دوستان جبهه پایداری مشهد خیلی دل خوشی از شورای شهر نداشته باشند و این نشان می‌دهد که رویکرد جناح‌های سیاسی در شهرداری و شورای شهر تاثیرگذار نبوده است.

- اینکه گفته می‌شود 84 درصد بودجه شهرداری مشهد از فروش تراکم بدست می‌آید، صحت دارد؟

حدود 70 تا 80 درصد درآمدهای شهرداری از مسائل مربوط به ساختمان‌سازی بدست می‌آید. بحث پروانه ساختمانی، جرائم ساختمانی، عوارض ساختمانی و صرفا فروش تراکم ساختمانی 80 درصد بودجه شهرداری را تشکیل نمی‌دهد. اینکه گفته می‌شود 84 درصد بودجه شهرداری از فروش تراکم بدست می‌آید اساسا با واقعیت مطابقت نمی‌کند؛ جرائم ساختمانی 30 درصد، عوارض ساختمانی 29 درصد و درآمدهای پایدار شهرداری 15 درصد است. فروش تراکم خلاف نیست؛ یک نوع فروش تراکم مجاز و یک نوع فروش تراکم غیرمجاز وجود دارد و طبق قانون، طرح جامع به شهرداری اجازه می‌دهد که در بعضی نقاط شهر مشهد که ظرفیت فروش تراکم وجود دارد، فروش تراکم را داشته باشیم ولی در بعضی مناطق شهر که ظرفیت فروش تراکم را نداریم، فروش تراکم تخلف محسوب می‌شود ولی فروش تراکم فی حد ذاته مشکل ندارد. در خصوص تخلفات پیمانکاران ساختمانی شورا شهر باید جریمه‌های سنگینی برای پیمانکاران متخلف ساختمانی در نظر بگیرد و این تخلفات غیرمجاز برای پیمانکار سودآور نباشد که این امر باعث جلوگیری از انجام تخلف می‌شود. فروش تراکم به لحاظ فقهی مشکل دارد ولی ما اگر حساب کنیم که این فروش تراکم چه مشکلاتی برای شهر بوجود می‌آورد و شهرداری حق شهر و مردم را از متخلف بگیرد و برای شهر هزینه کند مشکلی ندارد.

-برخی اعضای سابق شورای شهر معتقدند برای عقد قرارداد مجدد با قرارگاه خاتم پیرامون پروژه قطار شهری، بررسی‌های لازم انجام نشده است؟

شورای شهر سوم در خط 2 قطار شهری مشهد کم کاری کرده است. چرا در همان دوره پیگیری نکردند؛ اگر واقعا شورا سوم مخالف پیمانکار خط 2 قطار شهری بوده است باید شهرداری و شورای شهر گذشته برخورد قانونی انجام می‌دادند، این جرم شهرداری سابق را بیشتر می‌کند. شورای شهر چهارم بر سریک دوراهی قرار داشت اگر می‌خواستیم با یک پیمانکار جدید قرارداد ببندیم خسارت بسیار زیادی به این خط وارد می‌شد. شهردار مشهد با پیمانکارخط 2 قطار شهری به علت کم‌کاری برخورد کرده است؛ یک کارگروه مشخصی در نظر گرفته شده است که با این مسئله برخورد قانونی انجام شود. حتی آقای مرتضوی با قرارگاه خاتم برخورد کردند و قرارگاه خاتم با پیمانکار پروژه برخورد داشت.

- بحث بدهی 3500 میلیارد تومانی معوقات شهرداری به بانک‌ها از مسائل جدی است که در مورد مدیریت سابق شهرداری مشهد وجود دارد؛ لطفا در این باره توضیح دهید؟

این بدهی برای فروش اوراق مشارکت بوده است؛ اوراق مشارکت را که می‌فروشند اصل و سود پول باید بازپرداخت شود و اگر در تاریخ مقرر این پول به بانک پرداخت نشود بانک ضمانت‌کننده جرائمی را وضع می‌کند. همه این اصل و سود جرائم را که با هم جمع کنیم 3500 میلیارد تومان می‌شود.

- آیا آستان قدس رضوی معوقات مالی‌اش به شهرداری را پرداخت نمی‌کند؟

آستان قدس از گذشته با شهرداری حساب و کتاب مفصلی داشته است. از جهتی آستان قدس طلبکار است و از جهتی دیگر شهرداری طلبکار است؛ باید برای این مطالبات برنامه‌ریزی مشخص صورت گیرد و در حال حاضر تعاملات خوبی بین شهرداری و آستان قدس وجود دارد و به مرور زمان این مشکلات حل و فصل می‌شود.

- شایعاتی مطرح شده در این خصوص که شهرداری اوراق مشارکت را برای خودش خریداری می‌کند، آیا این شایعات را رد می‌کنید؟

500 میلیارد تومان اوراق مشارکت وجود داشت و قرار بود یکی از بانک‌ها ضمانت مربوطه را قبول کند، این بانک ضمانت را به موسسه خودش معرفی کرد و آن موسسه این‌ قدر شرایط را بالا برد که سود این اوراق به 30 درصد رسید، از طرفی ما باید همان اول سود اوراق مشارکت را به بانک پرداخت می‌کردیم. شهرداری از لحاظ قانونی بررسی کرد که سازمان‌های وابسته به شهرداری برای خرید اوراق مشارکت منع قانونی ندارند و عملا شهرداری این کار را انجام داد؛ فایده این کار برای شهرداری این بود که 50 درصد سهم دولت را بعد از پایان پروژه نقد می‌کند و هیچ مشکل قانونی ندارد و در اتمام پروژه، بخشی توسط شهرداری و بخشی توسط دولت پرداخت می‌شود.

- ساخت و سازهای اطراف حرم امام رضا(ع) از جمله معضل‌های موجود در سال‌های اخیر بوده که ذهن بسیاری از کارشناسان و زائران حرم رضوی را به خود مشغول کرده، امام جمعه مشهد نیز در این باره گلایه‌داشتند؛ آیا برای جلوگیری از این ساخت و سازها راه حلی اندیشیده‌اید؟

مسائل مربوط به طرح ساخت و ساز در بافت اطراف حرم رضوی رعایت نشده و کاربردهای فرهنگی جدی گرفته نشده و در حال حاضر یک کارگروه کارشناسی در این زمینه کار می‌کند.

- در این یک‌سال عملکرد شهردار مشهد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در مجموع عملکرد شهردار مطلوب بوده و نگرانی برخی دوستان برطرف شده، با توجه به جلوگیری از رانت‌خواری‌ها و فسادهایی که مدیریت قبلی در شهرداری انجام داده، آقای مرتضوی عملکرد بسیار خوبی داشته است.

- پروژه کمربند سبز مشهد به کجا رسید؟

هزینه‌های پروژه کمربند سبز را فقط شهرداری به دوش می‌کشد؛ این کار شهرداری مشکل دارد چون باید طبق قانون، دولت بودجه‌ای اختصاص دهد ولی شهرداری به تنهایی پروژه کمربند سبز مشهد را پیش می‌برد و ما برای بودجه‌ای که دولت باید به این پروژه اختصاص دهد پیگیری نکرده‌ایم.

- چندی قبل یکی از اعضای شورا، بیانیه‌ای علیه شورای چهارم صادر و مشکلات شهرداری و شورای شهر را اعلام کرد، با فحوای آن بیانیه موافقید؟

خیلی موافق نظر این برادر محترم نیستم و عملا شورای شهر با فسادها و رانت‌خواری‌ها مقابله کرده اما شهرداری باید به طرف درآمدهای پایدار برود. ایشان یکی از چهره‌های دلسوز و فعال شورای شهر هستند و اگر صرفا ما روی فروش بلیط حمل و نقل شهری برای قضاوت نگاه کنیم باید سلسله نشست‌هایی با حضور نخبگان و کارشناسان انجام شود که در این خصوص کارشناسانه نظر بدهیم.

- به نظر شما هزینه‌های یک کاندیدا برای ورود به شورا با حقوقی که از شورا دریافت می‌کند، هم‌خوانی دارد؟ آیا ممکن است هزینه‌های سنگین انتخاباتی با هدف خاص از سوی برخی گروه‌ها یا افراد وابسته به جریان قدرت و ثروت صورت بگیرد؟

حقوق و درآمد مربوط به حق جلسه اعضای شورای شهر در ماه بین دو تا سه میلیون تومان که کل دریافتی نماینده شورای شهر در این چهار سال با هزینه‌های 150 تا 200 میلیون تومانی که خرج انتخابات کرده همخوانی ندارد. اگر به طور خوشبینانه نگاه کنیم، کار کردن در شورای شهر می‌تواند باعث رفع مشکلات مردم و البته به‌وجود آمدن جایگاه اجتماعی برای اعضا می‌شود اما اگر بخواهیم به این مقوله بدبینانه نگاه کنیم طبیعی است که خدای نکرده افراد با سوءاستفاده از این جایگاه و بهره‌گیری از رانت‌خواری می‌توانند به ظاهر به یک جایی برسند؛ البته اعضای شورای چهارم نسبت به این مسائل بسیار حساس هستند و چه خوب است رسانه‌ها نیز نسبت به عملکرد اعضای شورا حساسیت به خرج دهند و پیگیر مواضع آنها باشند.

-از وقتی که در اختیار ما قرار دادید صمیمانه سپاسگذاریم، برایتان آرزوی موفقیت داریم.

بنده نیز برای شما و تمامی رسانه‌ها آرزوی توفیق دارم.

ارسال نظر: