وزیر راه و شهرسازی: هنوز جای سؤال است که چرا سند ۱۴۰۴ پیوست مهندسی ندارد

کدخبر: 926300

عباس آخوندی افزود: تصمیمی نداشته‌ایم که ببینیم یک مهندس در پایان سند باید چه ویژگی داشته باشد/ اگر نتوانیم مدل اقتصادی برای خانه‌دار شدن خانواده‌ها بیابیم، مسائل مربوط به فناوری ابتر می‌ماند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، آخوندی صبح امروز در سومین همایش ملی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در تالار همایش‌های "صبا" در مشهد تصریح کرد: مهندسان موتور توسعه ملی و پیشگامان توسعه در ایران هستند و توسعه به دست مهندسان صورت می‌گیرد. جامعه مهندسان می‌توانند با رشد توسعه و فناوری دین خود را به این ملت ادا کنند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها مهندسان به چند نکته کمتر توجه کرده‌اند؛ ساختار اقتصادی، بستر فرهنگی و نظام آموزشی مهندسین و ساختار ساخت و ساز علمی در کشور؛ نکاتی است که به آن کمتر توجه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقص موجود در سند 1404 کشور گفت: این سند برای ایران طراحی شده اما متأسفانه پیوست مهندسی ندارد و تصمیمی نداشته‌ایم که ببینیم مهندس در آن روز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؛ این سوالی است که هنوز هم پاسخ ندارد. متون درسی دانشگاه‌ها شبیه به هم شده است و در این خصوص باید چاره‌اندیشی لازم صورت گیرد.

آخوندی در ادامه افزود: باید ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا عنصر رقابتی داشته باشیم و در این زمینه باید به ساختارهای فرهنگی و اقتصادی نیز توجه کرد. ما ساختمان می‌سازیم اما عمر کوتاهی دارد و دلیل آن نیز پیوست‌های فرهنگی و ساختار فرهنگی است؛ دانشگاه‌ها باید در این زمینه بیشتر کمک کنند.

وی گفت: در بحث ساختمان‌سازی باید همانند زمانی عمل کنیم که تازه تلفن همراه آمده بود و بعد از مدتی نهادینه شد؛ همانطور که تلفن همراه در جامعه نهادینه شد، فناوری‌های نوین هم باید نهادینه شوند.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه اظهار داشت: جنبه‌ها و ارزش‌های اقتصادی قطعا کمتر از ارزش‌های فرهنگی نیست؛ اگر ما نتوانیم یک مدل برای اقتصاد خانوار تهیه کنیم که این خانواده در چه زمان و چه بازه‌ای می‌تواند خانه‌دار شود و آن هم نه یک خانه عادی بلکه خانه‌ای که بتواند در آن آرامش داشته باشد؛ بی‌تردید آنچه درباره فناوری می‌گوییم ابتر باقی می‌ماند.

ارسال نظر: