رئیس‌جمهور: تروریسم و افراطی‌گری، یک تهدید جمعی و جهانی است

کدخبر: 926360

حسن روحانی در دیدار دبیرکل سازمان همکاری‌ شانگهای اظهار داشت: مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری نیازمند یک تصمیم قاطع سیاسی است و همکاری‌ منطقه‌ای و جهانی مشترک در این زمینه باید سامان داده شود

به گزارش «نسیم»، رییس‌جمهور روز پنجشنبه در دیدار دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، تروریسم و افراطی‌گری را تهدید و مشکلی بزرگ برای منطقه و جهان دانست و گفت: همه کشورها باید برای مبارزه‌ای جمعی با تروریسم و افراطی‌گری، متحد شده و دست در دست هم دهند.

وی در این دیدار که در کاخ سامان در پایتخت تاجیکستان انجام شد، گفت: مبارزه با تروریسم کار ساده و کوتاه‌مدت نیست و نیازمند اراده‌ای جمعی است. بنابراین مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری نیازمند یک تصمیم قاطع سیاسی است و همکاری‌ منطقه‌ای و جهانی مشترک در این زمینه باید سامان داده شود.

روحانی با بیان اینکه «همه باید باور کنند که وجود یک گروه تروریستی به نفع هیچ‌کس نیست»، گفت: ما وظیفه مهمی داریم و انتظار می‌رود اعضای اصلی و ناظر شانگهای به مسئولیت‌های خود در زمینه رسیدن به ثبات منطقه‌ای، توجه ویژه کنند.

رییس‌جمهوری همچنین حضور ایران در اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای را نشانه علاقمندی ایران به ثبات منطقه دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در توان داشته باشیم را در راه ثبات منطقه انجام خواهیم داد.

طبق این گزارش، دبیرکل سازمان همکاری‌ شانگهای نیز در این دیدار، حضور رییس‌‌جمهوری ایران در این اجلاس سران را نشانه‌ای مهم برای تمام اعضا دانست و گفت: امسال سازمان، تلاش‌های زیادی در راستای افزایش کیفیت همکاری با اعضای ناظر داشته است.

«مزن سف» با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت و ثبات منطقه، اظهار داشت: برای من و سازمان شانگهای، سخنان جنابعالی در خصوص مبارزه با تروریسم بسیار مهم است و ما هم معتقد به کار جمعی و مداوم برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری هستیم.

وی تاکید کرد: همکاری در زمینه امنیت و ثبات منطقه‌ای، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای، برای مجموعه اعضای اصلی این سازمان بسیار مهم و در راستای منافع جمعی است.

دبیرکل سازمان همکاری‌ شانگهای با تاکید بر اینکه «هر چه در توان داریم در دبیرخانه برای تحکیم همکاری با ایران انجام خواهیم داد»، گفت: امیدواریم اجلاس سران در «دوشنبه»، بتواند صفحه مهمی در تاریخ این سازمان بگشاید.

روحانی قرار است روز جمعه در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای شرکت کند.

سازمان همکاری‌ شانگهای (shanghai Cooperation Organization) ، بیست و پنجم خرداد ۱۳۸۰ هجری خورشیدی (۱۵ ژوئن ۲۰۰۱) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای (SCO) با داشتن مساحتی معادل ۳۰ میلیون و ۱۸۹ هزار کیلومتر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر، حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.

رییس‌جمهوری در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای که با عنوان «همکاری، هم‌رشدی و هم‌شکوفایی» برگزار می‌شود، با مقامات کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

ارسال نظر: