مدیر آب سنگین اراک: ایران نهمین کشور تولید کننده آب سنگین در دنیاست

کدخبر: 929843

وی با اعلام این خبر افزود: بنا داریم سه نوع ایزوتوپ پایدار جدید تولید کنیم؛ برای اقدام در یک مورد فعال شده‌ایم که اعلام خواهد شد/ ظرف کمتر از دو سال آینده به تولید صنعتی در اکسیژن ۱۸ می‌رسیم

به گزارش «نسیم»، به نقل از امید هسته‌ای رئیس مجتمع آب سنگین اراک، با بیان اینکه متداول ترین روشی که برای تولید اکسیژن 18 استفاده می‌شود، روش تقطیر آب است که در این مجتمع هم این روش استفاده می شود تاکید کرد: طراحی، ساخت و اجرای این پروژه نه تنها بدون استفاده از کمک کشورهای خارجی بوده و توسط متخصصان داخلی انجام شده بلکه می‌توان گفت بیش از 80درصد در داخل همین شرکت صورت گرفته و حتی برون سپاری هم انجام نشده است.

مدیر ارشد مجتمع آب سنگین اراک یکی از مهمترین دستاوردهای صلح آمیز هسته ای تولید ایزوتوپ های پایدار برای بخش های درمانی است به ویژه برای درمان سرطان دانست و تصریح کرد: در مجتمع آب سنگین اراک شاهد تولید دو نوع از مهمترین ایزو توپ های پرمصرف در جهان هستیم؛ ایزوتوپ های گران قیمت و پرمصرف، «دوتره» و «اکسیژن18» با تکنولوژی پیچیده آب سنگین بهره برداری می شود .

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، نهمین کشور تولید کننده آب سنگین در دنیاست، اظهار داشت: بیشترین کاربرد آب سنگین در رآکتورهای آب سنگین است، در رآکتورها از آب سنگین و آب معمولی به عنوان خنک کننده و کند کننده شتاب نوترون استفاده می شود اما آب سنگین 600 برابر نوتورن کمتری نسبت به آب معمولی جذب می کند لذا این امکان را به رآکتور آب سنگین می دهد که به جای استفاده از سوخت با غنای بالا از اورانیوم طبیعی استفاده نماید و نیاز به استفاده از غنی سازی ندارد.

مدیر ارشد مجتمع آب سنگین اراک با بیان اینکه یک تیم بزرگ به سرپرستی یک نفر از رژیم صهیونیستی در آمریکا حدود بیست و پنج سال است بررسی ها و تحقیق های زیادی بر روی اکسیژن18 انجام داده و هر واحد جدید برای رسیدن به محصول حداقل دوسال زمان لازم دارد تاکید کرد: متخصصان جوان مجتمع آب سنگین اراک ظرف کمتر از دوسال آینده به تولید صنعتی محصول نهایی می رسند محصولی که تقطیر و فناوری پیچیده ای دارد .

رئیس مجتمع آب سنگین اراک با اشاره به اینکه کشور پاکستان به کمک ایالات متحده آمریکا بعد از 8سال به تکنولوژی تولید چندتن آب سنگین در سال دست یافت گفت: این در حالی است که مجتمع آب سنگین اراک از مرحله طراحی تا ساخت و نصب و فعالیت آن یکسال و نیم به طول انجامید، اتفاقی که فقط و فقط به دست متخصصان جوان کشورمان رخ داد و هیچ عامل خارجی درکل این پروسه نقش نداشته است.

مدیر ارشد مجتمع آب سنگین اراک با تصریح براینکه طراحی اولیه مجتمع آب سنگین تولید 8تن در سال بوده است، افزود: در اواسط فعالیت، تصمیم گرفته شد این محصول از 8 تن به 16 تن در سال افزایش یابد، البته فاز اول به دلیل اینکه کارهای زیادی انجام شده بود یکسال زودتر از فاز دوم بهره برداری شد اما از آنجا که بومی سازی شده و نیاز به هیچ کشوری برای تولید آب سنگین نداریم و همه این ها توسط متخصصین داخلی انجام شده است لذا تغییر این موضوع و ساخت مجتمع دیگر در هرکجای جهان برای ما کار پیچیده ای نیست. وی با بیان اینکه چشم انداز شرکت تولید آب سنگین اراک، تبدیل شدن به یک شرکت جهانی و یک شرکت معتبر بین المللی است از فروش این محصول در 4سال گذشته به مراکز صنعتی، دانشگاه ها و... خبر داد.

رئیس مجتمع آب سنگین اراک با تصریح براینکه اکسیژن18 محصول پایه است گفت: از آنجایی که اکسیژن 18 در جهان بیشترین مصرف را در میان ایزوتوپ های پایدار دارد و تولید کننده های آن کمتر از انگشتان دست هستند کشورهایی که اکسیژن 18 تولید می‌کنند، محصولی پایه و ارزشمند در اختیار دارند که ایران نیز یکی از آنهاست. وی با اشاره به میزان مصرف اکسیژن 18 در دو دستگاه موجود در آب سنگین اراک گفت: در صورتی که این دو دستگاه فعال شود 8 لیتر در سال نیازمندی ما برای این دو دستگاه است و اگر پنجاه دستگاه داشته باشیم به 200 لیتر در سال اکسیژن 18 نیاز داریم که بزرگترین تولید کننده‌های اکسیژن18 در جهان نزدیک به همین میزان تولید دارند، خوشبختانه شرکت ما با همین ظرفیت می‌تواند اکسیژن18 را تولید و عرضه کند. وی در پایان اعلام کرد: خبر خوشی داریم که فعلا در این حد درباره آن می توانم بگویم که، با ترکیب ایزوتوپ‌های پایدار که به سمت آن می رویم بنا داریم سه نوع ایزوتوپ پایدار جدید تولید کنیم و برای اقدام در یک مورد فعال شده ایم که بعدها اعلام خواهد شد

ارسال نظر: