آصفری: ضرورتی برای بازگشایی مجدد سفارتخانه انگلیس در ایران احساس نمی‌شود

کدخبر: 932365

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: ضعف دستگاه دیپلماسی در دیدار "کامرون" و "روحانی" کاملا مشهود بود/ رئیس‌جمهور باید جواب گستاخی "کامرون" را در نطق خود می‌داد

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: رفتار انگلیس نشان داد که آنها هنوز سیاست دروغ‌گویی و استعماری خود را دارند و هنوز در قرون وسطا سیر می‌کنند. رفتار کامرون نشان داد که وی هنوز ایران انقلاب اسلامی را نشناخته است. کسی برای وی توضیح بدهد که این ایران، ایران 1328 نیست. ایران سکوهای بلند افتخار را طی کرده و در اکثر زمینه‌ها رقیب جدی اروپایی‌هاست. دولت انگلیس باید پاسخگوی اتفاقات داخلی خود باشد. اتفاقات اسکاتلند نشان داد که ابتدا انگلیس باید به مسائل داخلی خود بپردازد و بعد در مقابل مردم بزرگی مثل ایران بایستد.

وی با اشاره به اشتباه دیپلماتیک دستگاه دیپلماسی ما در ترتیب دادن دیدار بین کامرون و روحانی افزود: دستگاه دیپلماسی ما باید پاسخگو باشد که چرا در برهه‌ای از زمان که دیوید کامرون برای تبلیغات انتخاباتی انتخابات پیش‌رو که به حمایت لابی صهیونیستی نیاز دارد و قطعا منعکس کننده مواضع آنها خواهد بود، این دیدار را ترتیب داده است. در این شرایط دلیل این دیدار برای ما نامفهوم است. خوش‌خدمتی کامرون به صهیونیست‌ها را دیدیدم ولی متأسفانه درسی که باید از این دیدارها بگیریم را نمیگیریم. رئیس‌جمهور ما باید در نطقش جواب کامرون رو می‌داد. درست است که نطق از قبل تعیین شده ولی جا داشت لحظاتی جواب این گستاخی انگلیسی‌ها در نطق گنجانده می‌شد.

آصفری درس‌گرفتن از این دیدار را برای مذاکره با آمریکا جدی دانست و اظهار داشت: برای کسانی که دنبال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستند این دیدار باید درسی بزرگ باشد. برای دیدار مستقیم با آمریکا باید از موضع قدرت وارد شد. تنها دیپلماسی خنده کارساز نیست و باید قدرت و زور را هم چاشنی کرد. نباید اجازه دهیم کسی به ملت ایران گستاخی کند. اگر قرار است مذاکره مستقیمی با آمریکا صورت گیرد ابتدا باید پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و تحریم‌ها به کل از بین برود. در آنصورت می‌شود به مذاکره مستقیم فکر کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایراد دیدار روحانی و کامرون را ضعف دستگاه دیپلماسی عنوان کرد و ادامه داد: این دیدار ضعف بزرگی برای برای دستگاه دیپلماسی ما بود. آنها باید پاسخگویی چرایی و ضرورت این دیدار باشند. اگر تبعات این دیدار بررسی بیشتری می‌شد قطعا این اتفاقات رخ نمی‌داد.

وی با اشاره به رایزنی‌ها درباره بازگشایی مجدد سفارتخانه انگلیس در ایران افزود: دیوید کامرون باید به علت اقدامی که کرده و گستاخی‌ای که کرده از ملت ایران عذرخواهی کند. در برهه کنونی لزومی برای بازگشایی مجدد سفارتخانه احساس نمی‌شود. این موضوع باید در کمیسیون امنیت ملی بررسی شود.

ارسال نظر: