گزارش «نسیم» از دلالی‌ پول‌های "نو" در آستانه عید غدیر در مشهد

کدخبر: 935233

دلالان با خرید پول‌ "نو" از بانک‌ها و فروش آن با قیمت بالاتر در حالی سودهای هنگفتی را به جیب می‌زنند که بانک‌های خراسان رضوی از عدم موجودی پول نو در شعب خبر می‌دهند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، عید غدیر خم، با نصب امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به ولایت و امامت روز تکمیل دین اسلام و بزرگ‌ترین عید اسلامی است. اهمیت غدیر در روایات اهل‌بیت(ع) به اندازه‌ای است که از آن به عیدالله الاکبر، عید بزرگتر الهی یاد شده است .

این عید بزرگ همه ساله در شهرهای کشور با شکوه خاص خود برگزار می‌شود که یکی از سنت‌های مهم این روز دید و بازدید از خانواده‌ سادات است، مردم خراسان رضوی نیزاین روز را با ملاقات علمای بزرگ شهر که سادات هستند شروع و پس از آن به دید و بازدید‌ اطرافیان خود می‌پردازند.

یکی از سنت‌های ارزشمند این روز که از سوی خانواده‌ سادات به عنوان تبرک انجام می‌شود، اهدای اسکناس‌های"نو" به مردم است و همه کودکان و نوجوانان، عید غدیر خم را با این سنت یاد می‌کنند. متأسفانه این سنت ارزشمند امروزه بازیچه سودجویان و افراد فرصت‌طلب قرار گرفته و به بهانه خرید و فروش اسکناس‌ "نو" پول‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند. شهروندان مشهد بویژه سادات طی تماس‌هایی با خبرنگاران «نسیم» درخواست پیگیری سوژه دلالی اسکناس‌های "نو" در سطح شهر مشهد شدند و از عدم توزیع پول‌های "نو" در بانک‌ها گلایه‌‎مند بودند.

گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است طی روزهای اخیر افرادی سودجو با در دست داشتن اسکناس‌های نو مقابل بانک ملی شعبه مرکزی خراسان رضوی تجمع کرده و به دلیل عدم توزیع اسکناس‌های نو در بانک، ‌بسته‌های اسکناس را با سود 20 تا 40 درصدی به شهروندان می‌فروشند.

دلالان که اسکناس‌های زیادی با قیمت‌های مختلف در دست دارند، آشکارا و بدون هیچگونه محدودیتی بسته‌های نو اسکناس را با هزینه بیشتر در اختیار شهروندان قرار می‌دهند، این در حالی است که بانک‌ها اعلام می‌کنند اسکناس و سکه نو در هیچ شعبه‌ای وجود ندارد، اما به راحتی در دست دلالان دیده می‌شود.

حسینی یکی از شهروندان در خیابان امام‌ خمینی(ره) به خبرنگار ما می‌گوید: خانواده‌های سادات همه ساله در آستانه عید سعید غدیر گرفتار دلالان می‌شوند و بر اثر بی‌تدبیری بانک‌ها، مجبورند اسکناس‌های "نو" را با هزینه بیشتر دریافت کنند. برایم جای سوال است که اگر بانک‌ها اسکناس و پول نو ندارند، این دلالان پول‌ها را از کجا دریافت می‌کنند و بدون هیچ ترسی اقدام به فروش آنها می‌کنند.

در این بازار بسته 100 هزار تومانی به قیمت 124 هزار تومان، بسته دو هزار تومانی، 222 هزارتومان، بسته 500 تومانی، 75 هزار تومان به فروش می‌رسد. یکی از فروشندگان پول نو دلیل قیمت بالای این نوع از پول‌ها را کمبود آن عنوان می‌کند.

یکی از فروشندگان این بازار می‌گوید: اسکناس‌ها را از تهران می‌خریم و با دو سه هزار تومان سود به مردم می‌فروشیم!

علیرضا نوروزی، مدیر روابط عمومی بانک ملی مرکزی خراسان رضوی در خصوص این معضل،به خبرنگار «نسیم» می‌گوید: فروش اسکناس‌های نو توسط دلالان یکی از معضلاتی است که متأسفانه مسئولان بانک هم نسبت به آن گلایه‌‌مند هستند. در بانک ملی به هیچ وجه اسکناس نو توزیع نمی‌شود تا افراد سودجو نتوانند با خرید آن سوء استفاده کنند، علت استقرار این افراد در مقابل بانک ملی نیز به‌دلیل تعداد زیاد مراجعه کننده به این بانک و بانک‌های مجاور آن است.

نوزوی در پاسخ به اینکه این افراد، اسکناس‌های "نو" را از کجا دریافت می‌کنند، می‌گوید: اغلب این افراد اسکناس‌های نو را از تهران خریداری و با هزینه بیشتر در مشهد می‌فروشند، این در حالی است که امسال متولی توزیع پول نو، بانک ملی نیست و در بانک صادرات توزیع انجام می‌شود.

نوروزی تصریح می‌کند: این معضل متأسفانه در سال‌های گذشته نیز وجود داشته، لذا باید نیروی انتظامی و قوه قضائیه با چنین افرادی برخورد قانونی کند، این موضوع ظاهر نامناسبی را برای بانک‌ها نیز ایجاد کرده است. در خصوص توزیع پول نو هنوز از طرف ناظر پولی استان دستورالعملی داده نشده و به زودی بانک‌هایی که متولی توزیع پول نو هستند از طریق رسانه‌ها و جرائد اعلام می‌شود.

به نظر می‌‌رسد حل این معضل نیازمند تدبیر مدیران بانک مرکزی و اختصاص سهمیه پول نو در شعب بانک‌های استان است.

ارسال نظر: