رئیس‌جمهور: "فردو" نمادی از فناوری صلح آمیز هسته‌ای است

کدخبر: 935661

حسن روحانی در اولین همایش ملی روز روستا افزود: روستاها باید مراکز گردشگری در کشور باشند/ توسعه در کشور باید متوازن و همزمان باشد/ توسعه روستایی می‌تواند توسعه شهری را پایدار کند

به گزارش خبرنگار «نسیم» مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در همایش روز ملی روستا بدین شرح است:

-روستائیان ویژگی خاص خود را دارند؛ وقتی کلمه روستایی را مطرح می‌کنیم ممکن است از دید غیر روستایی اقتصاد و تولید و کشاورزی به ذهن برسد اما برای کسی که خود روستایی است، روستا مفهوم فرهنگی دارد قبل از آنکه مفهوم اقتصادی داشته باشد.

-روستا یعنی جمعی که با هم تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز دارند، روستا یعنی مکانی که "غل و غش" در آنجا وجود ندارد یعنی پاکی، صفا و صداقت و وفای به عهد در روستا حاکم است. روستا یعنی ایمان سرشار به خداوند، پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام. روستا یعنی جایگاهی که مسیر تلاش و کار و فدارکاری را انسان به خوبی مشاهده می‌کند.

-بسیاری از بزرگان ما شعرا، فلاسفه و عالمان و مراجع تقلید و بزرگان سیاسی در مشروطه و در انقلاب اسلامی روستایی بودند. روستا تنها ذخیره برای بخش کشاورزی یا مواد غذایی و امثال آنها نیست بلکه در روستا ذخائر بزرگ فرهنگی و میراث فرهنگی و آداب و سنن قوی اسلامی و ایرانی نهفته است.

-روستا را ما در انقلاب اسلامی دیدیم و در دفاع مقدس دیدیدم و امروز هم باید در توسعه و کار و تلاش ببینیم. آن روزهای اول نهضت اسلامی در 15 خرداد اوج شکوه حضور مردم و فداکاری مردم در 15 خرداد در باقر آباد ورامین بود. درست است که تهران و قم مراکز بزرگی و سپس مشهد و شیراز و اصفهان و تبریز و دیگر شهرداری بزرگ و حوزه و دانشگاه و بازار مراکز انقلاب و حرکت بود اما روستائیان عزیز ما در بسیاری از استان‌ها پیشتاز این حرکت بودند. در 15 خرداد هم نمونه بلند و بارز آن حرکت کفن پوش روستائیان عزیز هست. در دفاع مقدس هشت ساله هم همه ایران فداکاری کرد اما روستائیان عشایر نقش برجسته‌ای داشتند. امروز این "روستای فردو" نمادی از فناوری صلح آمیز هسته‌ای ماست و البته نامش در همه اسناد و مدارک تاریخی و بین‌المللی امروز تحت عناوین مختلف ثبت شده است،

-روستا پیشتاز در انقلاب و در دفاع مقدس بوده است و روستائیانی هستند که امروز در مرزهای ایران سکونت دارند و از مرزهای ما پاسداری می‌کنند. به معاونت توسعه روستایی توصیه میکنم یک کار ویژه‌ای برای روستاهای مرزی انجام دهد؛ روستاهای مرزی علاوه بر توسعه روستایی هم مرزبان هستند. در دوران دفاع مقدس هم روستاها و شهرهای کوچک و بخش هایی که مقاومت بیشتر داشتند دشمن را از تحرک باز داشتند. غیر از بحث فرهنگی در روستا که بسیار اهمیت دارد قبل از اینکه به بخش اقتصاد بپردازم می‌پردازیم به گردشگری، روستا استعداد فراوانی برای گردشگری دارد چون ذهن ما متمرکز در کشاورزی هست و روستا را در بخش کشاورزی می‌بینیم و بقیه بخش ها را کمتر مورد توجه قرار می‌دهیم.

-معماری روستایی اگر روستایی نماند و از بین برود و تبدیل به یک نمودی از شهر بشود ، تمام جاذبه توریستی آنجا از بین می‌رود.

-روستاها از نظر طبیعت از نظر فرهنگ باید مراکز توریستی در کشور باشند البته برای اینکه روستاها به مراکز توریستی تبدیل شوند سرمایه‌گذاری می‌خواهند. توسعه روستایی می‌تواند توسعه شهری را پایدار کند، اینکه می‌گوییم به محیط زیست توسعه پایدار یعنی وقتی جایی را توسعه می‌دهیم باید به طبیعت و محیط زیست توجه کنیم و اگر این کار را نکنیم این توسعه بقا نخواهد داشت. مثل سدهای ارومیه که چه بلایی سر دریاچه آورد؛ این می شود توسعه ناپایدار. ما باید به طبیعت و جنگل‌ها برسیم و اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید باید به سرعت به آنها برسیم.

-آب و درخت و مراتع و خاک اصلاً اخریدنی نیست، خدای ناکرده خاک کشاورزی ما اگر تخریب شود جگونه می‌شود جبران کرد اگر آب را نابود کردیم مگر می‌توانیم آب را به راحتی با پول بخریم. اگر طبیعت را نابود شد مگر می‌شود به سادگی شرایط طبیعی را برگرداند. بسیار مهم است اساساً یکی از امتیازات مهم روستا هوای پاک و نسیم روح بخش و نزدیک‌های صبح به جای سر و صدا ماشین صدای دلنواز خروس است.

-روستا یک جاذبه اش طبیعت است روستائی ها سالم‌تر زندگی می‌کنند و با نشاط‌تر و مقاوم‌تر هستند این دولت برای بهداشت و سلامت روستا هم برنامه‌ریزی کرده و همانطور که مشاهده می‌کنیم ما هر مخارجی که شهری باید برای درمان خود در بیمارستان دولتی پرداخت کند نصف آن را برای روستایی مقرر کردیم. برای اینکه روستاییان ما در سلامت باشند و قدم ببه قدم می‌بینیم که موضوع درمان و بهداشت روستایی به عنوان یک اولویت مد نظر ما خواهد بود. مسأله بیمه و گسترش آن و گسترش خانه‌های بهداشت برنامه اولویت ا‌دار دولت است که دنبال می‌کند.

-از لحاظ سیاسی حضور و مشارکت روستائیان در صحنه نه تنها کمتر از شهرنشینان نیست بلکه بیشتر است. در تظاهرات در عزاداری‌ها و در شادی‌های و در انتخابات‌ها ببینید؛ عجیب است این وسایل ارتباطی که امروز شهر را به روستا و کشور را به دنیا پیوند داده است. در انتخابات دیدید که دور ترین نقاط روستایی کشور ما هم به خوبی انتخابات را دنبال می‌کرد و با دقت حوادث را می‌سنجید و چه حماسه بزرگی روستائیان در 24 خرداد پارسال آفریدند. من در بعضی از روستاها 100 درصد رأی آورد. همه رأی روستا به یک نفر رأی داده شده بود و این نشان اینکه روستای امروز ما روستای دیروز نیست. روستای ما و روستائیان ما امروز کاملاً از تحولالت سیاسی و مسائل جهانی و کشور با اطلاع هستند. البته در روستا معمولاً رادیو تلویزیون و ماهواره و اینترنت هست، در روستائیان وبلاگ نویسی و صفحات اینترنتی دارند. در دانشگاه ها فرزندان روستایی بعضی‌ها شاگرد اول هستند. من در سال 47 که دانشجوی دانشگاه تهران بودم در کلاس ما بهترین شاگردها روستائی‌ها بودند. روستائیان ما با استعداد، فعال، افراد فهیم هستند و به همین دلیل است که در حوزه ‌های علمیه بسیاری از فضلا و مراجع روستایی هستند.

-بسیار تأسف بار است که روستای ما کم کم دارد از دورن تهی می‌شود و به تدریج جوان‌هایش جذب شهرهای بزرگ می‌شوند. اینکه روستا خالی شد این جای بسیار تأسف است که البته مراکز تحقیقاتی ما باید تحقیق کنند که به چه دلیل روستایی روستا را ترک می‌کند و به شهر می‌رود؟، اگر در شهر شغل آماده بود تا حدی قابل قبول بود، اما اینکه کسی روستا هوای پاک و طبیعت را رها کند و خدای نا کرده بیاید در شهرهای بزرگ حاشیه‌نشین شود که نه از لحاظ بهداشتی، فرهنگی قابل قبول است چون مشکلات فراوانی در حاشیه نشینان شهرها داریم.

-اگر می‌خواهیم توسعه ما پایدار باشد باید سهم قابل ملاحظه‌ای به توسعه روستاها بدهیم.نباید روستاها تخلیه شود روستاهایی که زیربنای تولید جامعه و حرکت جامعه بودند خدای ناکرده تبدیل به باری برای شهرها شوند و مشکل‌زا شوند در حالی که روستائیان همیشه بار مسئولیت را بر دوش داشتند.

-نکته‌ای در چهارمحال بختیاری داشتیم یک نفر سوال کرد و گفت تو دائم می‌گویی حقوق شهروندی پس حقوق روستایی چه می‌شود؟ من توضیح دادم حقوق شهروندی برای همه است، هم شهر و هم روستا یعنی حقوق همه انسان‌ها. یعنی همه آنهایی که در ایران زندگی می‌کنند و تابعیت ایرانی دارند چه در روستا چه در شهر. مقصود حقوق شهروندان ایرانی است یعنی هر ایرانی در هر کجا که زندگی می‌کند. ببینید بعد از انقلاب ما به روستائیان در رفاه و مصرف کمک کردیم یعنی برق را رساندیم و مصرفش را زیاد کردیم، ما برای روستا آب لوله‌کشی بردیم و یک ورقه درست کردیم که باید پرداخت کند، ما گاز بردیم و امروز بسیاری از روستاها دارای گاز هستند و یک ورقه درست کردند. هم رفاه بردیم و هم مصرف بردیم.

-در ایران هنوز فرصت داریم که به زمین‌های کشاورزی افزوده کنیم، حداقل نصف آنچه که امروز از زمین استفاده می‌شود در آینده به تدریج به آنها افزوده شود. اما مهم این است که بهره وری زمین را بالا ببریم .یک هکتار زمین داریم و همان یک هکتار باید محصولش دو برابر بشود. در همین همسایگان ما گندم آبی آنها تقریباً دو برابر است و در اروپا ما کشورهایی داریم که هفت تن در هکتار دارند. اولین تلاش ما باید این باشد که آب را به صورت علمی در کشاورزی مصرف کنیم و مهمترین کار این است، چون امروز ما در خشکسالی هستیم و مشکلات فراوانی در آب داریم. همین روزها ما برای آب آشامیدنی مشکل داریم.پس ما مشکل آب داریم. می دانیم که آب مصرف عمده آن در کشاورزی مصرف می‌شود. این آب را ما باید چکار کنیم که علمی استفاده کنیم همه تلاش دولت از روز اول این بود که بتواند بهره‌وری آب را بالا ببرد.

-کار بسیار بزرگی در بخش‌های استان‌های غربی در آبیاری مدرن شروع کردیم و در همه روستاها هر جا می‌رویم این طرح را دنبال می‌کنیم. اولاً بانک‌های ما باید فعال شوند و بخش بانک ما بسیار مهم است که در توسعه چه نقشی می‌خواهد بازی کند. کلیت پس‌انداز در کشور ما خوب است، فعالیت بانک ها را باید اصلاح کنیم برای روستاها باید امتیاز ویژه قائل شویم یعنی تسهیلات در روستاها باید به گونه‌ای باشد که با تسهیلات بهتر انجام شود. میزان پس انداز مردم در بانکها خوب است و لذا بان‌کهای ما باید فعال شوند و سهم خود را در توسعه روستا ایفا کنند. معاونت توسعه روستایی باید با همکاری وزارتخانه تلاش کند ارزش افزوده فعالیت اقتصادی روستا را بالا ببرد در عین حال روستاها در صنایع دستی و خیلی از زمینه‌ها از گذشته فعالیت دستی خوبی داشتند در صنایع تبدیلی باید کار کنیم.

‫ -روستاها می‌توانند در این زمینه حرکت خوبی از نظر اقتصادی ایجاد کنند ما باید دنبال کشاورزی صنعتی باشیم باید دنبال صنعت کشاورزی هم باشیم، هر دو باید باشد، ‫ -صنایع تبدیل در کنار کشاورزی می تواند بسیار کمک کند، گردشگری می تواند درآمد آنها را بالا ببرد. باید در هر استانی برای روستاهای خاص برنامه ریزی کنند که مردم بروند صنایع دستی را ببیند و فضا را ببینید که این امر از لحاظ اقتصادی می تواند کشور را به حرکت در آورد. امروز باید سنت‌های درست گذشته را حفظ کنیم و از تمدن امروز آنچه که مفید است باید استفاده کنیم. نمی‌شود از سنت رها و در کوچه‌های تجدد سرگردان شویم، امروز کشور ما در بسیاری از بخش‌ها همین شده است یعنی سنت ها را گذاشتیم کنار و در تجدد نمی‌دانیم چکار کنیم. استراتژی فرهنگی باید در کل کشور داشته باشیم و برای روستاها باید استراتژی درست داشته باشیم.

-باید درست حرکت کنیم، توسعه باید متوازن و موزون و همزمان در کشور باشد. توسعه نامتوازن مثل آدمی می‌ماند که دستش را بزرگ کنی و بقیه جاهایش ضعیف باشد، این چه فایده ای دارد؟ بدن باید متوازن به پیش رود، چشم و عقل و قلب و دست و پا باید متوازن و پایدار باشد یعنی طبیعت را تخریب نکنیم. توسعه باید همزمان باشد یعنی اینکه یکی امسال و یکی بیست سال بعد صورت گیرد دیگر فایده‌ای ندارد. در این زمینه باید برنامه ریزی شود و دولت باید کمک کند. فکر نکنیم مشکلات کشور را همش دولت باید حل کند چراکه دولت نه توان دارد و نه امکانات این کار را دارد. دولت می‌تواند تسهیلات و زمینه آماده کند و سرمایه‌داری و کارآفرینان باید به میدان بیایند.

-ماشین آلات در مزرعه کوچک نمی‌تواند حرکت کند و باید تجهیزات کشاورزی را متحول کنیم؛ کشاورزی، باغداری و دامداری به صورت سنتی امروز نمی‌صرفد و نمی تواند روستایی را نگه دارد، این محصول چگونه میتواند به بازار مصرف برسد؟ گاهی از دست روستایی تا مصرف کنند چند دست می‌چرخد و نه روستایی سود می‌برد و نه مصرف کننده. سخن این است که ما باید بخش خصوصی و تعاونی را فعال کنیم، ما در بسیاری از استان‌ها وقتی از کارآفرینان دعوت کردیم دیدیم آمادگی برای سرمایه‌گذاری دارند. این کارها کار دولت است و باید امنیت و ثبات و آرامش و امید به آینده و تسهیلات و بانک‌ها را تجهیز کند تا کارآفرینان به صحنه بیایند تا روستایی آباد و روستائیان با نشاط‌تر و با وحدت و همدلی میان همه ما و با استماع از هدایت‌های مقام معظم رهبری دست به دست هم دهیم برای توسعه ایران.

ارسال نظر: