"مردم در آستانه عید غدیر، توقع دریافت اسکناس "نو" از بانک‌ها را نداشته باشند"

کدخبر: 936631

ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی در گفتگو با «نسیم» افزود: ۷۰ شعبه از ۲۰ مهرماه در این استان، کار توزیع سکه "نو" را آغاز می‌کنند/ در تمامی شهرستان‌های استان توزیع پول نو انجام می‌شود

حسن زنده‌دل، در گفتگویی که ظهر امروز در محل دفتر وی پیرامون مسائل توزیع پول نو در آستانه عید غدیر انجام شد به بخشی از دغدغه‌ها و سوالات مردمی در این زمینه پاسخ داد، متن زیر حاصل این گفتگو است:

-«نسیم»: ضمن تبریک اعیاد، بفرمایید در آستانه عید غدیر و مراجعات مردمی به بانک‌ها برای دریافت پول نو، بانک مرکزی چه تدابیری اندیشه است؟

همزمان با فرارسیدن عید غدیر خم و موج مراجعات مردمی برای دریافت پول نو، بانک مرکزی برای پاسخ به این نیازها سعی کرده با اتخاذ تدابیری نیاز شهروندان را برطرف کند، البته شاید محدودیت‌ها باعث شود به تمام نیاز مردم پاسخ داده نشود اما بانک مرکزی به اندازه توان خود تلاش می‌کند.

بانک مرکزی امسال سه میلیون برگ اسکناس و 500 میلیون قطعه سکه برای توزیع در بانک‌های خراسان رضوی اختصاص داده و در حال حاضر سکه‌ها در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و اسکناس‌های ریز نیز در صورت فراهم شدن امکانات در یک یا دو شعبه توزیع می‌شود، مردم توجه داشته باشند که به دلیل محدودیت در تعداد اسکناس، توقع دریافت اسکناس از شعب بانک‌ها را نداشته باشند و سعی کنند نیاز خود را از بانک‌هایی که سکه توزیع می‌کنند برطرف کنند.

-کدام یک از شعب استان خراسان رضوی توزیع سکه را برعهده دارند؟

55 شعبه در شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده که به طور کلی در همه شهرستان‌ها از رشتخوار، خوشاب و فیروزه گرفته تا سرخس، سبزوار و نیشابور سکه توزیع می‌شود، در شهر مشهد نیز 15 شعبه برای توزیع سکه انتخاب شده که از 20 مهرماه کار توزیع سکه این شعب انجام می‌شود، این شعب عبارتند از؛ بانک صادرات شامل شعب انتهای طبرسی اول نبش 20 متری فتاح، سیدی 35 متری المهدی، رضاشهر نبش زکریا، سیمتری طلاب نبش مفتح سه، آزاد شهر نبش خیابان مدرس و بانک تجارت شامل شعب بولوار شاهد قاسم‌آباد، سمرقند بین عبادی 86 و 87، ولیعصر نبش خلج 9، پیروزی ابتدای رضاشهر و فردوسی بین توس 83 و 85 و بانک کشاورزی شامل شعب چهارراه ابوطالب، شهرک رضویه، وکیل‌آباد نبش سروش، خواجه ربیع نبش خیابان گاز و آرامگاه فردوسی.

-برخی از رسانه‌ها اعلام کرده بودند اسکناس هم در شعب مذکور توزیع می‌شود، آیا تأیید می‌کنید؟

اخباری که مبنی بر توزیع اسکناس و سکه در شعب است را اصلاح می‌کنم زیرا فقط امکان توزیع سکه در شعب بانک‌ها فراهم شده و چنانچه امکانات فراهم شود در یک یا دو شعبه، اسکناس نو نیز توزیع می‌شود ولی به طور کلی مردم وقت خودشان را برای تهیه اسکناس صرف نکنند.

-در خصوص دلالانی که نزد بانک ملی استان اقدام به فروش اسکناس با سودهای هنگفت می‌کنند توضیح بفرمایید، آیا شعب می‌توانند اسکناس ها را در اختیار دلالان قرار دهند؟ چه برخوردی برای این‌گونه بانک‌ها در نظر گرفته‌اید؟

از اینکه خرید و فروش اسکناس جرم است و یا خیر مطلع نیستم اما اینکه شعب بانک‌ها اسکناس‌ها را از شعبه خارج و در اختیار دلالان قرار دهند، تخلف است و بنده شخصا با مصادیق آن برخورد می‌‌کنم اما اگر چنین تخلفی از شعب بانک ببینیم قبل از پیگیری از مراجع ذیربط و تهیه گزارش به بانک مرکزی، سهمیه پول نو آن بانک را قطع می‌کنیم.

-شاهدیم برخی افراد در ایام عید غدیر اقدام به زدن مهر یا چاپ بر روی اسکناس می‌کنند، نظر و پیشنهادتان را درباره این‌گونه اقدامات بفرمایید؟

طبق بخشنامه بانک مرکزی این‌گونه اقدامات موجب خدشه وارد شدن به سرمایه ملی می‌شود و باعث می‌شود آن اسکناس کاربری خود را از دست بدهد و هزینه زیادی که برای چاپ آن صورت گرفته، هدر برود، بانک‌ها موظف‌اند این اسکناس‌ها را حتی اگر متبرک به نام ائمه اطهار(ع) باشد از گردش خارج کنند و برای امحاء در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. پیشنهاد بنده این است که مردم از زدن مهر، دست‌نوشته یا چاپ بر روی اسکناس خودداری کنند.

-اگر توصیه یا مطلب خاص دیگری دارید، بفرمایید؟

بنده از همکاری همه فرمانداران در توزیع پول نو در بین شعب تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدواریم ضمن رضایت مردم هیچ مشکلی در توزیع پول نداشته باشیم.

-از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.

بنده نیز از شما و همکارانتان که این موضوع را پیگیری کردید سپاسگزارم.

.................................... گفتگو از: سید ابوالفضل موسوی یکتا

ارسال نظر: