لاریجانی: هدف داعش از هم پاشیدن جریان بیداری اسلامی است

کدخبر: 937559

رئیس مجلس در آئین افتتاح نخستین خانه بیداری اسلامی ایران گفت: مردم در "کوبانی" در محاصره هستند؛ کشورهای منطقه که ادعای ائتلاف دارند برای آنها کاری نکرده‌اند/ وظیفه ما این است که به کشورهای مظلوم کمک کنیم

به گزارش «نسیم» به نقل از خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در ادامه سفر یک روزه خود به اصفهان، امروز (شنبه 19 مهرماه) در آئین افتتاح نخستین خانه بیداری اسلامی ایران که با حضور علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، استاندار، شهردار و جمعی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد حضور یافت و طی سخنانی با بیان اینکه در زمان نهضت مشروطه شرایط متفاوتی در ایران وجود داشت، گفت: در زمان نهضت مشروطه شهرهای مختلف ایران وضعیت متفاوتی داشتند چنانچه در آذربایجان جریان روشنفکری بیش از سایر جریان ها قوت داشت و در تهران شرایط مخلوطی از جریانات قوی علمای مشروطه و روشنفکری فعالیت می کرد، اما در اصفهان طبقه مشروطیت با جنبه دینی بالا بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: جریان مشروطه در اصفهان جهت دار بود و از مبنای دینی مطرح می شد تا حدی که افراد موثر در نهضت مشروطه اصفهان مبانی قوی و کارآمدی این نهضت را حفظ می کردند.

وی در ادامه به نگرانی های شیخ فضل الله نوری به خاطر کشمکش های سیاسی که در بطن جریان مشروطه وجود داشت اشاره کرد ویاد آور شد: زمانی که تفکر مشروطیت با تاسیس عدالت خانه شروع شد، مشروطه خواهان قصد داشتند قوانین را به جای نظر شاه حاکم کنند. از این رو به مرور در چرخه های مختلف منجر به تشکیل ساختاری به نام مجلس شد که در ابتدا به نام مجلس شورای اسلامی بود و به خاطر فشارها تغییر نام داد.

دکتر لاریجانی بر همین اساس نگرانی های شیخ فضل الله نوری را واقعی و به دور از توهم دانست و گفت: مرحوم آیت الله آقا نجفی مبنای انقلاب را روشن کرد و حرکت وی در فضای مبهمی نبود چنانچه هم اکنون یکی از مشکلات نهضت ها این است که گاهی اوقات در مسیر ابهام حرکت می شود و در نتیجه اختلافات بروز پیدا می کند .

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبران مشروطه اصفهان مبنای مبارزه را روی ایجاد جامعه اسلامی بردند و اداره کشور را براساس تفکر اسلامی می دانستند لذا ضد ظلم بودن از ویژگی های جامعه اسلامی است.

وی افزود: تجمع روشنفکران، روحانیت، گرایشات چپ و یا لیبرال خیلی در اصفهان وجود نداشت لذا حرکتی که در مشروطه با زحمت علمای بزرگ به وجود آید باعث کاهش چالش ها در این زمینه شد، این درحالی بود که در تهران چالش هایی به خاطر اختلافات جریانات روشنفکر و روحانیت وجود داشت .

دکتر لاریجانی به خدماتی که در زمان مشروطیت از سوی علمای مشروطه ایجاد شد اشاره کرد و گفت: تاسیس مکان هایی مثل یتیم خانه، بیمارستان و در نهایت تاسیس بانک از جمله فعالیت هایی بود که به علت فرصتی که رهبران مشروطه اصفهان داشتند توانستند به آنها بپردازند و تفکر استغنای اقتصادی را پایه ریزی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه خدمات بزرگان مشروطه اصفهان در دل خود حاوی تفکر بیداری اسلامی بود بیان کرد: در سایر محورهای یکی دو قرن اخیر این دغدغه بیداری اسلامی میان افرادی که در این زمینه فعال بودند وجود داشت و حرکتی که امام راحل (ره) آغاز کردند در جهت تفکر بیداری اسلامی بود که این واژه حکایت از استعدادی خفته در نهاد نهضت های مسلمان است که باید بیدار شود.

وی ادامه داد: تصور این است که امت اسلامی یک روح جمعی با قابلیت پیشروی دارد و سرافکندگی را قبول نخواهد کرد، لذا این امت لیاقت آزادی خواهی و پیشروی را دارد که به دور از استعمارزدگی اذهان را به سوی هدف متعالی سوق می دهد.

دکتر لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه بیداری اسلامی انسان های هدفداری را تربیت می کند، عنوان کرد: این موضوع خلاف تمدن غرب است که در بعضی موارد منجر به سقوط نیز شده است و با اینکه بعضا در مسیر علم رشد سریعی داشته اند در بسیاری موارد دچار سقوط شده و انسان های هدف داری را تربیت نکرده اند.

وی افزود: به تعبیر فیلسوفان غرب انسان غربی بی خانمان است که نقش محکمی ندارد و در روابط مکانیکی امروز درگیر شده و ارزش ها برای او تفاوت پیدا کرده است .

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه شرایط موجود موجب افول انسان در تمدن غرب شده است، تصریح کرد: امروزه تمدن غربی به حیثیت انسان ضربه زده و او را مسخ کرده است تا جایی که متفکران غربی به این تمدن نقد دارند.

دکتر لاریجانی در ادامه گفت: وقتی راجع به بیداری اسلامی صحبت می کنیم یعنی امت اسلامی استعداد خفته ای دارند که باید بیدار شود که در این راستا لازم است مسلمانان روی پای خود ایستاده و عزت مند زندگی کنند که از دغدغه های بزرگ سید جمال نیز زندگی با عزت مردم و جلوگیری از استعمارزدگی آنها بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی هر موجی که در بیداری اسلامی به وجود می آید را سرمایه ای برای امت اسلامی دانست و عنوان کرد: این سرمایه ها هرگز از بین نمی رود فقط شاید در برهه ای به خاطر بیماری ساکن شوند اما در عمق توده اسلامی همواره وجود خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: زمانی من نگرانی برخی متفکران مثل شهید مطهری و امام (ره) را می دیدم که تاکید بر حمایت از روحانیت داشتند چرا که اگر این جریان های نهضتی به توده مردم پیوند بخورد مثمرثر واقع خواهد شد و اگر نه نمی تواند به استعداد تبدیل شود.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه نهضت بزرگ مشروطه در دورانی دچار آفت شد اما از بین نرفت یادآور شد: از آنجایی که این نهضت با توده مردم پیوند خورده بود و به یک استعداد تبدیل شده بود، تمام حرکاتی که در این زمینه به وجود آمد قابلیت امت اسلامی را تقویت کرد تا جایی که امروزه نیز در جریان اسلام این استعداد دیده می شود که البته گاهی به خاطر سرکوب ها و شیطنت غرب و تندروی های داخلی باعث انحراف مسیر جریانات پرتحرک می شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه زمانی که مردم کشوری را سرکوب می کنند، آن مردم مجددا به پا می خیزند گفت: بیداری اسلامی مسئله گم شده ای است که در چند قرن وجود داشت که افرادی با مجاهدت خود این سرمایه را به وجود آوردند و از ضایع شدن آن جلوگیری کردند. لذا کشورهای غربی بدانند با دسایس خود نمی توانند این موج را نابود کنند و تنها شاید بتوانند آن را برای مدتی مخفی نگه دارند که مجددا بروز پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هر چه در جریانات نهضتی مقابله با استبداد و توجه به مبانی اسلامی مشاهده شود، آنها عمیق تر می شوند عنوان کرد: برخی کشورها روی مسائل اسلامی دچار آفت هایی شده اند که خود ریشه هایی دارند که شاید در درون امت اسلامی عمیق نباشد که باید آنرا کالبدشکافی کرد.

دکتر لاریجانی بر همین اساس تصریح کرد: یکی از این آفت ها جریانات تندروی افراطی است که دیگران آنرا به وجود آورده اند و ضایعاتی را برای امت اسلامی متحمل شده اند که شاید تصور می کردند با این کار آنقدر وقت امت اسلامی را می گیرند که ذهن آنها فارغ از مسائل بیداری اسلامی شود که شاید در نگاه اول این طور به نظر بیاید اما این مسائلی نیست که پنهان بماند و به زودی روشن می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نگاه امروز با دیروز درباره جریان تندروی داعش متفاوت شده است یادآور شد: در گذشته غرب تصور میکرد باید به آنها کمک کند اما حالا گرفتاری مهم تری پیدا کرده اند، پس داعش جوهره حرکت بیداری اسلامی نبود و تنها وصله ای به امت اسلامی بود که اکنون برخی صاحبنظران غربی اعتراف می کنند داعش دست پرورده غرب است.

وی افزود: هر چند دراین مسیر مشکلاتی برای بیداری اسلامی ایجاد شد اما این امر تجربه ای بود که اکنون امت های اسلامی متوجه می شوند برای چه موضوعاتی باید تدبیر کنند.

دکتر لاریجانی هدف جریان تروریستی داعش را از هم پاشیدن جریان بیداری اسلامی دانست و افزود: ائتلاف بین المللی که غرب برای کمک به کشورهای منطقه تشکیل داده است صرفا نمایشی بوده و اگر جایی را بمباران میکنند در حد گوشمالی دادن نیروهای داعشی است اما ساماندهی جدی برای مبارزه ندارند. لذا مسلمانان باید به خود تکیه کنند و بدانند تعارف به غرب برای بمباران در آینده مفسده ای برای امت اسلامی به همراه دارد و اگر این افراد راه برایشان باز شود کار دیگری می کنند، از این رو مسلمانان باید بپذیرند جوهره بیداری اسلامی اتکا به نیروی داخلی است.

رئیس قوه مقننه در ادامه به تشکیل فشارها در کوبانی اشاره و عنوان کرد: مردم در کوبانی در محاصره هستند، از طرفی جریان داعش و برخی کشورها کردهای کوبانی را تحت فشار قرار میدهند و از طرفی کسی به آنها کمک نمی کند لذا وظیفه ما این است که به کشورهای مظلوم کمک کنیم. اما کشورهای منطقه که ادعای ائتلاف دارند برای آنها کاری نکرده اند و اهداف دیگری دارند.

وی افزود: برای ما روشن است جریان بیداری اسلامی اصیل بوده و پایداری دارد سرمایه ای برای امت اسلامی است لذا شاید تحرکات گاهی مسیر را طولانی تر کرده باشد اما به آن عمق میدهد و ما باید در شرایط فعلی با پدیده های تندرو در منطقه مقابله کنیم که شاید از این جهت با دوره های تاریخی سابق تفاوت داشته باشیم.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مکان هایی مثل خانه بیداری اسلامی و مراکز پژوهشی این چنینی به فهم دقیق تر امت اسلامی، مبارزه با استعمار و ماهیت غرب کمک خواهد کرد حکومت خواهد کرد بیان داشت: این نکته خیلی مهم است و موجب ایجاد اشتراکات بیشتر جریانات روشنفکری در کشورهای مختلف می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان به مسئولیت علی اکبر ولایتی در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان پیگیر پیوند کشورهایی هستند که بیداری اسلامی را دنبال می کنند و اصفهان نیز یکی از این مکان های موج خیز طی این سالها بوده است و خانه بیداری اسلامی می تواند در یک زمینه مورد توجه واقع شود.

ارسال نظر: