راز ماندگاری اشعار حافظ پیوند عمیق وی با قرآن است

کدخبر: 937675

غزلیات حافظ تفسیر هنری آیات و روایات است و به دلیل انس فراوان حافظ با قرآن و بهره‌گیری از مضامین والای قرآن، تنها دیوانی است که مردم به آن تفأل می‌زنند

«نسیم» فارس- علی شاهسون، 20 مهرماه هرسال به نام یادروز حافظ نامگذاری شده است. شاعر غزل‌سرای نامی که به دلیل اشعارش در جهان شهره یافته است. خواجه شمس‌الدین محمدبن بهاءالدّین حافظ شیرازی حدود سال ۷۲۷ - ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی، مقارن قرن چهاردهم میلادی یکی از سخنوران نامی جهان است. بیشتر شعرهای او غزل هستند که به‌غزلیات حافظ شهرت دارند. او از مهم‌ترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌‌‌شود. در قرن‌های هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او بگونه‌ای به‌ محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی بر‌گزار می‌شود.

از میان شاعران فارسی زبان هیچ کس توفیق آن را نداشته است که به اندازه حافظ مطلوب نظر عام و خاص قرار گیرد و فضای ادب و هنر و فرهنگ فارسی را به خود اختصاص دهد و بی‌شک دیوان حافظ پر‌خواننده‌ترین دیوان شعرفارسی و خود او محبوب‌ترین شاعر در میان فارسی‌زبانان جهان و از دیدگاه بسیاری از شعرشناسان بزرگ‌ترین غزل‌سرای زبان فارسی و یکی از اعجوبه‌های شعر در کل تاریخ بشری است.خواجه شیراز که ما او را حافظ می‌خوانیم، شعرش را با زبان غیب "لسان الغیب" می‌داند و در سوگ و بزم، خوشی و ناخوشی به آن پناه می برند. جویندگان راه حق و سالکان طریقت از لسان او معرفت می‌جویند و رندان و قلندران و... نیز شعر او را چاشنی زندگی خود می‌کنند و مقتدا و آرمان گاه خود می‌دانند. راز ماندگاری اشعار حافظ پیوند عمیق و ناگسستنی وی با قرآن است. غزلیات حافظ تفسیر هنری آیات و روایات است و به دلیل انس فراوان حافظ با قرآن و بهره گیری از مضامین والای قرآن در اشعارش، تنها دیوانی است که مردم به آن تفأل می‌زنند.

در این زمینه خبرگزاری «نسیم» در فارس طی گفتگوهایی با اساتید حوزه و دانشگاه به بررسی شخصیت این شاعر نامی جهان پرداخت.

باید جوانان ما از روحیه پرکاری حافظ و اندیشه های او درس بگیرند

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز اظهار کرد: حافظ تربیت‌شده مکتب قرآن و اهل بیت(ع) است، فردی که در محضر قرآن و اهل بیت(ع) پروش یافته است. حافظ یک شاگرد نانوا بود که با سن کم و شاگردی در نانوایی هزینه مادر و خواهر خود را تامین می‌کرد و امروز باید جوانان ما از روحیه پرکاری حافظ و اندیشه‌های او درس بگیرند.

این استاد حوزه با بیان اینکه حافظ در ناز و نعمت بزرگ نشد و یک شبه نیز به جایگاه واقعی خود نرسید، تأکید کرد: این شاعر نامی جهان شب‌ها و روزها به تلاش پرداخت و در رنج و سختی و در مقابل تنور گرم نانوایی به این درجه رسید و این باید خود درسی برای دیگران باشد.

نباید اجازه داد ادبیات حافظ توسط برخی به سمت ابتذال برده شود

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید از برگزاری برخی برنامه‌های فرهنگی در شیراز گفت: امروز متاسفانه دست‌هایی مرئی و نامرئی در کار هستند که می‌خواهند موقعیت حافظ را به ادبیات مبتذل که سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب عده‌ای آن را بکار گرفته بودند، بکار بگیرند. این افراد به‌دنبال این هستند که حافظ را یک صوفی قلندرمآب، ژولیده، دور از مردم، سرگرم می و پیاله و منقل و وافور و امثال ذالک معرفی کنند و این ظلم و خیانت بزرگی که عده‌ای بنام هنر به دنبال آن هستند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه حافظ بزرگترین شخصیتی است که شعر او در جهان شناخته شده و او را عالم واقعی می‌نامند، تاکید کرد: اگر این افراد کنار رفته و فاصله گرفتند و بر سر جای خود نشستند که هیچ و اگر همچنان این برنامه‌های خود را دنبال کنند با افشاگری چهره آنان را معرفی می‌کنیم که چگونه می‌خواهند به فرهنگ غنی و اسلامی استان فارس و فرهیختگان آن آسیب بزنند و جایگاه آنان را خدشه‌دار کنند. نصیحتی است به دست‌اندرکاران که ما این جایگاه بزرگ را با مسائل جناحی و گروهی، ارائه مقالات کم محتوا، مدیریت ضعیف، انجام امور مبتذل، اجرای تنبک و ساز و سرنا و آلوده‌کردن فضای قدسی آنجا که مدفن شخصیت‌های فقهی، علمی، سیاسی و اجتماعی ما است به هواها و هوس‌ها به ابتذال نکشانند.

اشعار حافظ با فرهنگ ایرانی اسلامی عجین شده است

منصور طبیعی، رئیس بنیاد فارس‌شناسی نیز با اشاره به شخصیت حافظ تصریح کرد: با معناترین نماد در شعر حافظ است و آن با فرهنگ ایرانی و اسلامی عجین شده و باید آن را به همگان نشان دهیم. پرداختن به حافظ، ضرورت و نیاز جامعه است، زیرا این شاعر هم حافظ قرآن کریم است و هم‌دستی بر مفاهیم معنوی و بلند ایرانی دارد. پرداختن به شخصیت حافظ، زمان نمی‌شناسد و ما در هیچ مقطعی بی‌نیاز از حافظ نیستیم، از این‌رو باید هرسال برنامه‌های این روز نسبت به سال‌های قبل، پربارتر برگزار شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بنیاد فارس‌شناسی برنامه‌های یادروز حافظ را با محوریت علمی و پژوهشی برگزار می‌کند و در این زمینه نیز دستاوردهای خوبی به‌ دنبال داشته است. راز ماندگاری شعر حافظ

کاووس حسن‌لی، استاد دانشگاه شیراز و حافظ‌ پژوه شیرازی به راز ماندگاری اشعار حافظ اشاره و بیان داشت: توانمندی شگفت هنری حافظ و پدید آوردن سخنی لایه لایه و تو در تو، پیوند معنوی با کتاب وحی و اُنس همیشگی با قرآن مجید و به دست‌آوردن روحانیتی ستایش‌برانگیز که لقب "لسان‌الغیب" و "ترجمان‌الاسرار" را برای او به ارمغان آورده است از دلایل ماندگاری حافظ است. همچنین هوشیاری و دردمندی اجتماعی حافظ، به‌گونه‌ای بود که هرگز از زخم‌ها و دردهای جامعه‌‌ خود غافل نبوده است و این ویژگی‌ها دست به دست هم داده و باعث شده که حافظ با هنری‌ترین شیوه‌های بیانی، شدید‌ترین و پلیدترین رذایل اخلاقی جامعه‌ خودش(ریا، دروغ، تزویر و ...) را هدف بگیرد و آنها را افشا کند.

به گزارش «نسیم»، با توجه به ویژگی‌های بارز حافظ به عنوان شاعر نامی ایران و جهان امروز باید به دنبال ترویج اندیشه‌های اسلامی این شاعر بوده و آن را به نسل امروز انتقال دهیم. به‌طور قطع نمی‌توان با برپایی برنامه‌های زودگذر در قالب موسیقی‌، شعر حافظ و اندیشه او را به نسل امروز معرفی کرد؛ بلکه باید با یک عمق‌نگری به اشعار حافظ او را به نوعی دیگر برای نسل امروز شناساند. مهم‌ترین ویژگی حافظ در حفظ قرآن او بوده است و امروز باید مردم را با قرآن بیشتر مأنوس کرد.

ارسال نظر: