صالحی امیری: نفی سکولاریسم و تحجر در بطن اعتدال است

کدخبر: 949868

دبیر همایش ملی اعتدال در نشست خبری با بیان اینکه وحدت و انسجام یک ضرورت برای کشور است، تاکید کرد: امام(ره) به جای بسیج کردن نیروهای چریکی با بالا بردن آگاهی عمومی محوریت انقلاب را تعریف کردند

به گزارش خبرنگار «نسیم»،‌ سید رضا صالحی امیری در نشست خبری همایش ملی اعتدال تلاش برای دستیابی به اعتدال را یک فضیلت‌خواهی دانست و با بیان اینکه اعتدال در مبانی اخلاقی و دینی مورد تاکید قرار گرفته است، اظهارکرد: گفتمان اعتدال می‌تواند به نیازهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ایران پاسخ دهد چرا که با عقلانیت و مصالح ملی و قانونمندی رابطه وسیعی دارد.

وی وحدت و انسجام را یک ضرورت برای بقای کشور دانست و تاکید کرد: همه انسان‌ها و ایرانی‌ها فارغ از رنگ پوست و قومیت‌شان از منزلت و کرامت برابر برخوردار هستند و مسئله جدی در این حوزه پذیرش تنوع و تکثر در عرصه اعتدال است.

صالحی‌امیری با تاکید بر این نکته که اعتدال همه ملت را با عینک واحد می‌بیند و به تجزیه ملی اعتقاد ندارد،‌افزود:‌اعتدال معتقد است همه انسان‌ها در جامعه از منزلت یکسان برخوردارند و در بطن اعتدال نفی تحجر و سکولاریسم وجود دارد و این گفتمان توجهی جدی به خرد جمعی و سرمایه اجتماعی دارد.

رئیس کتابخانه ملی گفتمان اعتدال را گفتمانی وفادار به ارزش‌های بنیادین انقلاب که منبعث از افکار امام و مقام معظم رهبری است، خواند و بیان کرد: اعتدال در واقع تداوم اندیشه نوین انقلاب اسلامی که در اندیشه بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری آن را دنبال می‌کند و آقای روحانی نیز برنامه گفتمان اعتدال خود را در راستای نواندیشی دینی مبتنی بر اندیشه این بزرگان تعریف کرده است.

دبیر همایش ملی اعتدال با بیان اینکه گفتمان اعتدال فقط گفتمان دولت نیست بلکه گفتمان فراگیر جامعه ایران خواهد بود، یادآور شد:‌ ما شاهد بودیم که پس از دولت‌های سازندگی و اصلاحات این گفتمان‌ها به حیات خود ادامه دادند از این رو گفتمان اعتدال هم الگوی مطلوبی برای حکمرانی خوب در جامعه ایرانی است.

وی اعتدال را با مبانی دینی و سنت حضرت رسول (ص) و تجربه دینی حضرت امیر (ع) سازگار دانست و گفت: بنابراین اعتدال یک تبار تاریخی و دینی دارد.

صالحی امیری در همین زمینه ضمن اشاره به شکل‌گیری جنبش مشروطیت، جنبش ملی صنعت نفت، جنبش 15 خرداد و انقلاب اسلامی بر مبنای اعتدال، گفت: امام به جای بسیج کردن نیروهای چریکی با بالا بردن آگاهی عمومی محوریت انقلاب را تعریف کردند از این رو جامعه ایران از لحاظ جامعه شناختی اهل مدارا، سازگاری و اعتدال است.

عضو شورای سیاستگذاری همایش ملی اعتدال همچنین با تاکید بر اینکه اعدال پاسخی به تخریب‌ها و انگ زنی‌های دیگران و تداوم اندیشه نوین انقلاب اسلامی است، افزود: این گفتمان به عنوان الگوی اصلی برای رسیدن به هدف متعالی چشم انداز 1404 مد نظر است و در واقع گفتمان اعتدال با مفاهیم عقلانیت، انسجام ملی، وحدت و مصالح ملی و نیز قانونمندی رابطه وسیعی دارد.

دبیر همایش ملی اعتدال همچنین در بخش دیگری از سخنان خود هدف از برگزاری همایش را تدوین گفتمان اعتدال خواند و در همین زمینه، عنوان کرد: ما در این همایش اعتدال را از نگاه فلسفی، دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بررسی خواهیم کرد که بر همین اساس از مجموع 126 عنوان چکیده مقاله و 57 مقاله کامل واصل شده به دبیرخانه 106 عنوان چکیده را در قالب 7 جلد کتاب تدوین کرده ایم که بعد از مراسم اختتامیه و صدور مجوز دوره یک روزه برای حاضران پک 7 جلدی آن نیز به آنها اعطاء خواهد شد.

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه 30 دستگاه از جمله وزارت علوم، وزارت کشور، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و انجمن‌های علمی در برگزاری این همایش مشارکت دارند، گفت: همایش ملی اعتدال با سخنرانی سیدحسن خمینی در روز چهارشنبه افتتاح خواهد شد.

صالحی امیری در ادامه با بیان اینکه سه کمیته اجرائی، رسانه و علمی بازوان شورای راهبردی سیاستگذاری همایش ملی اعتدال هستند، گفت: قانعی راد، هادی خانیکی، الهه کولایی، حاضری و مقصودی اعضای کمیته علمی و نیز قوچانی، منتجبی، عارف نیا، سلطانی فر و دهباشی از اعضای کمیته رسانه همایش به شمار می‌روند و خودم نیز رئیس کمیته اجرائی هستم.

وی در پایان از حضور و سخنرانی آقایان حجت‌الاسلام سعید جوادی آملی عضو حوزه علمیه قم، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، ناصر مهدوی، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار رئیس‌جمهور خانم مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در همایش ملی اعتدال خبر داد و گفت: برخی از این افراد در افتتاحیه و برخی در اختتامیه سخنرانی خواهند کرد.

شایان ذکر است این همایش یک روزه چهارشنبه صبح در سالن همایش‌های کتابخانه ملی و با مشارکت مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری، مرکز امور زنان ریاست جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی، انجمن جامعه شناسی ایران، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن علوم سیاسی ایران و انجمن علمی مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی برگزار می‌شود.

ارسال نظر: