"طرح جداسازی آب شرب از آب خام در مشهد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد"

کدخبر: 954458

معاون شهردار مشهد گفت: تأمین آب موردنیاز برای جداسازی آب شرب از آب خام، از چاه‌های شرق مشهد انجام می‌پذیرد/ کل طرح به طول ۲۷ کیلومتر شامل ایستگاه‌های پمپاژ، واحد مخزن و تاسیسات برق است

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، خلیل‌الله کاظمی تصریح کرد: پروژه جداسازی آب شرب از آب خام در پارک بهشت و از شرق به غرب در حال اجرا است به گونه‌ای که در این بوستان یک مخزن هزار مترمکعبی احداث شده است. کل طرح به طول 27 کیلومتر شامل سه ایستگاه پمپاژ، دو واحد مخزن و تاسیسات اتاق کنترل، پست برق و شبکه توزیع است. در این اقدام آب خام از ایستگاه بوستان بهشت به مناطق 10 و 12 پمپاژ و سپس از طریق شبکه، در داخل مناطق توزیع می‌شود. در حال حاضر این طرح بالغ بر 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال به اتمام می‌رسد که در فصل آبیاری سال آینده مشکلی برای استفاده از آن نداریم.

وی ادامه داد: در طول اجرای این سیستم، کمربند سبز نیز تغذیه و همچنین در کنار آن تصفیه‌خانه‌های موجود نیز با اتصال انشعاب وصل می‌شود. در حال حاضر سیستم‌هایی تحت فشار آبیاری نیز که به آب شرب متصل است به این شبکه وصل می‌شود. با اجرای این طرح عملا دیگر اتصال شبکه‌های داخلی با آب شرب قطع می‌شود. با اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب خام سالانه نزدیک به دو میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

کاظمی اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین مساله فضای سبز مشهد، وجود منابع آبی در شرق شهر است چرا که برای انتقال آن به دیگر مناطق خصوصا غرب مشهد باید از تانکر استفاده کرد. استفاده از تانکر مشکلاتی را ایجاد می‌کند که از جمله آن می‌توان به هدررفت آب، افزایش احتمال تصادفات تانکرها، عدم آبیاری مطلوب فضای سبز و... اشاره کرد. ایجاد شبکه مستقل آبیاری، می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند که طرح جداسازی آب شرب از آب خام از دست شبکه‌ها است.

معاون خدمات شهرداری و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: با کمک این شبکه می‌توان آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز را از طریق ایجاد تاسیسات و شبکه مستقل به غرب مشهد و مناطق 10 و 12 منتقل کرد. با بهره‌برداری از این شبکه تا پایان سال، دیگر شاهد آبیاری تانکری فضای سبز منازق 10 و 12 نیستیم. در سال آینده اجرای این شبکه در منطقه 11 مشهد آغاز می‌شود. در حال حاضر این طرح در دیگر شهرهای کشور نیز آغاز شده اما پیشرفت آن در مشهد بیشتر است.

ارسال نظر: